התלבטות לפני חתונה: האם לעשות הסכם ממון?

הסכם ממון לפני חתונה

יש לא מעט הקשרים אוטומטיים שאנשים עושים בראשם כאשר הם שומעים את צמד המילים – הסכם ממון. בדרך כלל ואצל רוב האנשים, מדובר בהקשרים כמו גירושין, עושר חד-צדדי או חוסר אמון. אך בפועל, המציאות היא שונה לחלוטין. אז מי באמת צריך לעשות כזה הסכם? האם יש סוגים שונים? ואיך בכלל זה עובד? במאמר הבא נתלבט יחד איתכם ונגיע למסקנות מושכלות בכל הקשור לנושא.

מה זה הסכם ממון?

בהגדרתו הבסיסית זהו הסכם חוזי עליו חותמים שני בני הזוג והוא מתייחס להסדרת חלוקת הנכסים, הרכוש, החובות ולכל המערך הפיננסי בין בני הזוג, במקרה של הפרדת כוחות.

להסכם ממון יש גם שמות אחרים, אשר עושים חסד רב יותר עם אותו החוזה החשוב – הסכם חיים משותפים, הסכם זוגיות, הסכם קדם-נישואין ועוד – כל אלו הם שמות שונים להסכמי ממון, אשר יכולים להיות דומים בעיקרם אך שונים מעט בניואנסים שלהם.

מה מטרתו של הסכם ממון?

מטרתו המרכזית של הסכם ממון, היא כאמור לקבוע מראש את החלוקה של הרכוש והכסף במקרה של פרידה או גירושין. הסכם זה, הוא בעל תוקף משפטי כאשר נעשה אצל עורך דין וכאשר שני הצדדים חתומים עליו. בהתאם לכך, על שני בני הזוג מוטלת החובה המשפטית למלא אחר הכתוב באותו הסכם, אם וכאשר יגיע הרגע לכך.

 

הסכם חוזי זה, הוא אינדיבידואלי לחלוטין. כלומר, כל זוג, בכל מעמד ומכל רקע יכול לנסח הסכם משלו, עם דגשים משלו והחלטות אשר מקובלות על שני הצדדים מראש. זהו אינו מסמך גנרי זהה עליו חותמים כל הזוגות אשר מתעניינים בו, הסכם זה בא לשקף את רצונותיו של כל זוג בנפרד וכן להגן על זכויות שני הצדדים במידה שווה.

יחסי ציבור גרועים או מסמך שמוביל לגירושין?

לא חסרות סטיגמות שהודבקו לאורך השנים להסכם החוזי הנקרא הסכם ממון.

אומרים עליו שהוא הדרך הבטוחה לפרידה, שהוא מצביע על חוסר אמון, שהוא מתאים לעשירים בלבד ושהוא אפילו מביא מזל רע.

בפועל, במהותו הוא בדיוק ההפך מכל הדברים האלו. הנה כמה מהיתרונות הבולטים שהסכם הממון שלכם יכול להביא לחייכם:

  • הגנה כלכלית –בניגוד לדעה הרווחת, הוא יכול להגן על האינטרסים הכלכליים של שני הצדדים, ולא רק במקרים של פער כלכלי בין בני הזוג לפני הנישואין.
  • חיזוק הקשר הזוגי – כאשר יש הסכם שידוע מראש, זה יכול למנוע המון סכסוכים וריבים בהמשך הדרך. זה נותן שקט מסוים ואף מנטרל מעצם קיומו, את ההתעסקות ואת ההתחשבנות הכלכלית שיכולה להתפתח בין בני זוג.
  • וודאות וביטחון אישיים – בכל זאת ולמרות כל האמור, קשה להתעלם מהסטטיסטיקה של אחוזי הגירושין בארץ בפרט ובעולם בכלל. אחוזי הגירושין הגבוהים יכולים להצביע בעיקר על דבר אחד והוא שהכל יכול לקרות. לכן, להיות מוכנים לכל תרחיש שלא יבוא, זה אף פעם לא רעיון רע.

אילו סוגי הסכמי ממון קיימים?

הסכמי ממון באים לשרת זוגות שונים בסיטואציות שונות. לכן לכל הסכם תהיה את הייחודיות שלו, את המורכבויות שלו ואת הדיוק שיתאים לבני הזוג. את סוגי הסכמי הממון אם כך, ניתן יהיה לחלק לפי הזמן בו הם נערכו.

  • לפני נישואין: זהו הסוג המוכר ביותר מפני שהוא גם היעיל ביותר. הסכם כלכלי זה ייחתם לפני הנישואין ויכול להתייחס לחלוקת רכוש, להשארת רכוש אצל מי מהצדדים ואפילו לדמי מזונות ועוד.
  • במהלך הנישואין: במקרים רבים ומסיבות שונות, מחליטים בני הזוג לערוך הסכם ממון במהלך תקופת הנישואין שלהם, גם אם אין שום צפי לפרידה או כדומה על הפרק.
  • בגירושין: הסכמי חלוקת הרכוש לאחר הגירושין פחות מוכרים כהסכמי ממון, אך מבחינה קטגורית הם בהחלט כאלה.

הסכם ממון בראי המשפט

בשביל שהסכם הממון יהיה לבסוף קביל משפטית ולא יבוטל או שיפסלו אותו, ישנם כמה דגשים חשובים בעת עריכתו. ראשית, הדבר החשוב ביותר הוא שהוא ייכתב על ידי עורך דין להסכמי ממון, מנוסה ומקצועי.

על הסכם הממון להיות כתוב בצורה תקינה וברורה, לכלול רק סעיפים והגדרות שמוכרות על ידי החוק בנושא, להכיל את חתימתם של שני בני הזוג ועוד.

לכן, במידה וגם אתם מתעניינים ניסוח הסכם ממון, עשו זאת רק אצל נוטריון מומחה ואדיב, אשר ידע לגשת אל הנושא בעדינות המתבקשת ובמקצועיות הרצויה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן