תקומה: פריחה מחדש עם מענק של 307 מיליון שקל לרשויות בדרום

תמונה של נוף חבל תקומה

דרום ירוק: שיקום ופיתוח בר קיימא בחבל תקומה יוצאים לדרך עם מענק של 307 מיליון ש"ח

הממשלה אישרה תוכנית אסטרטגית לשיקום ולפיתוח חבל תקומה לשנים 2024-2028, במסגרתה יושקעו כמענק תקומה 307 מיליון שקל לשיקום ולפיתוח בראייה סביבתית מקיימת, כאשר 100 מיליון שקל יתוקצבו על ידי המשרד להגנת הסביבה ו-207 מיליון שקל יתוקצבו על ידי מנהלת תקומה.

התוכנית, המכונה "דרום ירוק", נועדה לשקם את הנזקים שנגרמו לחבל כתוצאה ממלחמת "חרבות ברזל", וכן לקדם פיתוח בר קיימא תוך שימור ערכי הטבע והסביבה.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, הדגישה כי "חבל תקומה יחזור להיות דוגמה ומופת לארץ ישראל היפה, יחד נוביל אותו לשיקום סביבתי ולהתחדשות".

"אדם הוא תבנית נוף מולדתו, הקשר שבין המקום לאדם חשוב. שיקום החוסן החברתי של חבל תקומה חייב להתבצע במקביל לשיקום ופיתוח אזורי בראייה רחבה ובת-קיימה. בזכות עבודת אנשי המשרד להגנת הסביבה, הצלחנו להעלות את הנושאים הסביבתיים לסדר יומה של המנהלת והממשלה, ולדאוג לתוכנית שיקום ופיתוח בראייה כוללת סביבתית ומקיימת. כך נגשים את המטרה של כולנו: שהאזור ישוב לפרוח ולהוות מוקד משיכה וחיבור האדם לטבע ולסביבה"

מלחמת "חרבות ברזל" ברזל גרמה לפגיעה קשה בנפש וברכוש בחבל תקומה, פגיעה זו לא פסחה גם על השטחים הפתוחים והטבע שמזוהה עם חבל ארץ זה. המשרד להגנת הסביבה מוביל בחבל תקומה את התוכנית "דרום ירוק" לשיקום סביבתי. עם הקמת מנהלת תקומה, החל המשרד לפעול בשיתוף המנהלת במטרה להבטיח כי ההיבטים הסביבתיים יוטמעו עוד בשלב כתיבת התוכניות לשיקום ופיתוח החבל, דבר שיבטיח את ביצוע הפיתוח והשיקום בראייה סביבתית מקיימת.

התקציבים שאושרו בהחלטת הממשלה שעברה היום יופנו גם לתהליכי השיקום הסביבתי וגם לתוכניות לפיתוח בר-קיימה ולשימור ערכי הטבע והסביבה.

במהלך ישיבת הממשלה, השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, העלתה את נושא הפער התקציבי שמוערך ב-72 מיליון שקל, הנדרשים לצורך שיקום כ-7,000 דונם בחבל התקומה של שטחים פתוחים אשר ניזוקו כתוצאה מפעילות כוחות הביטחון במלחמה באזור. המשרד ימשיך לפעול מול הגורמים הרלוונטיים לאתר את המקור התקציבי לשיקום מלא של כל השטחים הפתוחים והשמורות, והחזרת המצב לקדמותו.

מענק תקומה: חלוקת התקציב הסביבתי לפי תחומים

הקמת תשתיות לטיפול בפסולת חקלאית ושיקום מפגעי פסולת מהעבר (152 מיליון שקל).

הקמת אתרי טבע ופרויקטים לשימור והגנה על השטחים הפתוחים ולחיבור הקהילה לטבע (94 מיליון שקל).

שיקום חברתי-סביבתי בשיכוני שדרות (שפ"פים) (30 מיליון שקל).

ייעור עירוני – הצללת רחובות מרכזיים בשדרות (7 מיליון שקל).

סגירת אתר הטמנה והעברת הפסולת למיון (6 מיליון שקל).

מיחזור פסולת ביתית (5 מיליון שקל).

מרכזי מיחדוש (4 מיליון שקל).

שיקום מפגעי פסולת בניין (3.5 מיליון שקל).

הגברת האכיפה נגד השלכות פסולת (2.25 מיליון שקל).

מתן שירותי ייעוץ תכנון סביבתי לרשויות (2 מיליון שקל).

סקר מפגעים סביבתיים חמורים (1 מיליון שקל).

תגובת החברה להגנת הטבע, לאישור התכנית:

"שיקום השטחים הפתוחים, שנפגעו במלחמה, הוא חלק בלתי נפרד מהחזרה לשגרה, של תושבי הנגב המערבי. החברה להגנת הטבע, סבורה כי חשוב שיימצא המקור התקציבי, להעברת – 72 מיליון השקלים, שאותם מבקש המשרד להגנת הסביבה, כדי לעצור את ההידרדרות ולהתחיל את הליכי השיקום של השטח.

החברה להגנת הטבע, מברכת את המשרד להגנת הסביבה, על התקציבים שהושגו ותפעל ביחד עם המשרד, לקידום התכניות לשיקום השטח ומציאת מקורות המימון, לתקציבים הנוספים הדרושים, שלא נכנסו להחלטה" התוכנית מהווה צעד משמעותי לקידום פיתוח בר קיימא בחבל תקומה ולשיקום הנזקים שנגרמו לו.

ניתן לצפות כי התוכנית תתרום רבות לשיפור איכות החיים של תושבי האזור ולשימור ערכי הטבע והסביבה.

מענק תקומה, צילום אילוסטרציה - בינג בינה מלאכותית
מענק תקומה, צילום אילוסטרציה – בינג בינה מלאכותית

יד התשעה בהרצליה בדרך לשדרוג רציני – פרסום ראשון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן