19 מיליארד ש"ח לחיזוק עוטף עזה: אושרה תוכנית החומש היום

מענקים לפני פסח, ביטוח לאומי. צילום אילוסטרציה: אודי דוד בן דוד

הודעה משותפת למשרד ראש הממשלה ומנהלת תקומה: יוצאת לדרך "תוכנית החומש" לשיקום, חיזוק ופיתוח חבל התקומה בהיקף של 19 מיליארד ש"ח

ירושלים, 17 באפריל 2024, ט' בניסן תשפ"ד – הממשלה אישרה היום פה אחד את "תוכנית החומש" של מנהלת תקומה לשיקום, חיזוק ופיתוח חבל התקומה, בהיקף של 19 מיליארד ש"ח ל-5 שנים. התוכנית, שגובשה על ידי מנהלת תקומה בשיתוף הקהילות, הרשויות, משרדי הממשלה וגורמים נוספים, תביא לחידוש ופיתוח משמעותי של חבל ארץ זה ולצמיחה דמוגרפית ענפה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו:

"הממשלה אישרה היום את 'תוכנית תקומה' לשיקום יישובי עוטף עזה. אנחנו נשקיע סכום גדול מאוד של 19 מיליארד ש"ח כדי להזניק את יישובי עוטף עזה לדורות. אנחנו נשקיע בדיור, בתשתיות, בחינוך, בתעסוקה, ברפואה ועוד. מחבלי החמאס ביקשו לעקור אותנו – אנחנו נעקור אותם ונעמיק שורש. נבנה את ארץ ישראל ונשמור על המדינה שלנו."

ראש מנהלת תקומה, תא"ל (מיל') משה אדרי:

״היום הוא יום היסטורי בו אנחנו יוצאים לדרך עם תכנית החומש האסטרטגית שתביא לריפוי, שיקום, צמיחה, שגשוג ותקווה לחבל ולתושביו.
אני מודה לראש הממשלה, לראשי הרשויות בחבל, לקהילות ולתושבים בעיר שדרות בישובים בקיבוצים, למשרדי הממשלה השונים על העבודה המשותפת ועל האמון שניתן בנו כמנהלת לגבש תכנית שתביא בשורה אמיתית לחבל, לרשויות, לקהילות, למשפחות ולאזרחי מדינת ישראל כולה.

עם אישור התכנית אנו יוצאים לדרך ליישומה ולמימושה כולל התוכניות ופרוייקטי הדגל שקבענו בה. כפי שגיבשנו את התכנית עם הקהילות ועם משרדי הממשלה, נפעל גם יחד איתם ובשיתוף המגזר השלישי, המגזר העסקי ופילנתרופיה, לממש אותה ולהביא את החבל להיות אזור חיוני, פורח ואטרקטיבי.

התכנית פרוסה לאורך החמש השנים הבאות כאשר כבר בשנים הקרובות נתחיל לראות את השיקום, הריפוי הצמיחה והשגשוג אליהם אנו מכוונים״.

היקף תקציב

התכנית הלאומית לשיקום ופיתוח חבל התקומה גובשה על ידי מנהלת תקומה בחודשים האחרונים ביחד עם הקהילות, הרשויות, משרדי הממשלה וגורמי מקצוע נוספים.

התכנית שאושרה הינה בהיקף של 19 מיליארד ש"ח ל-5 שנים (מיליארד ש״ח בשנת 2023 ועוד 18 מיליארד ש״ח בשנים 2024-2028) ותביא לחידוש ופיתוח חבל ארץ ולצמיחה דמוגרפית משמעותית.

14 מיליארד מתוך התקציב אושרו לשיקום החבל לאורך 5 שנים 2023-2028 ופיתוח לשנת 2024. 5 מיליארד ₪ הנותרים שוריינו לטובת פיתוח חבל התקומה בין השנים 2025-2028 ואת הפירוט לגביהם הממשלה תאשר בהחלטה נוספת בשנת 2024.

התכנית מביאה בשורה משמעותית לחבל אשר יהווה מוקד משיכה משגשג ואבן שואבת לחוסן כלכלי, חינוך איכותי וחקלאות מתקדמת וחדשנית. התוכנית מעגנת את מנגנוני הביצוע של המנהלת והרשויות עם דגש על חיזוק היכולת והשפעת הרשויות והקהילות בתכנון הסופי.

תוכניות ופרויקטים עיקריים

התכנית כוללת עוגנים משמעותיים שיאפשרו את הגשמת חזון המנהלת וביניהם, חיזוק מכללת ספיר, הקמת מרכז חוסן בין לאומי, הקמת מערך אג-טק אזורי, הקמת מרכז הספורט ההישגי "וינגייט דרום", תכנית להנגשת החבל באמצעות תחבורה ציבורית לחלקים נוספים בארץ ועוד.

עקרונות מנחים

התכנית אשר תוכננה בקפידה בחודשים האחרונים מושתתת על עקרונות של ראייה הוליסטית ודחיפה מתמדת קדימה, שיתוף והיוועצות, שקיפות לאורך כל הדרך, שיתוף פעולה עם ההנהגה המקומית, מחויבות לתוצאות, תכנון בר קיימא ובנייה מחודשת מיטיבה, חיבור בין צרכים מהשטח למדיניות מושכלת, חדשנות, אימוץ גישת תכנון גמישה ומותאמת לשינויים, השקעה בעוגנים אזוריים ובפעולה בראייה מרחבית ומערכתית, ניהול תכנון מתכלל, רב תחומי ובר קיימה, אמון ושיתוף ונכונות לשותפויות רב מגזריות.

התכנית כוללת השקעות רחבות בתחומי הקהילה והפרט, בסביבת החיים לרבות בדיור, בינוי ותשתיות, בתחום כלכלה, עסקים ותעסוקה, חקלאות, תיירות ומורשת והנצחה, וכוללת בתוכה הן עוגנים חבליים, הן פעולות ותכניות ברמת הרשות המקומית בכל תחומי החיים והן מאפשרת גמישות תקציבית ליישובים עצמם.

במסגרת התכנית יינתן מענה על פי אבני היסוד שהוגדרו במתווה שאושר בממשלה בחודש דצמבר 2023 ובהם אדם וקהילה במרכז, חינוך איכותי,בינוי ודיור – סביבת חיים מיטיבה ((Build Back Better, תשתיות תומכות צמיחה, חיזוק משק האנרגיה, חיזוק התעסוקה, סיוע לעסקים ,מסחר, תעשייה ותעשייה חקלאית ופיתוח כלכלי, וחיזוק הביטחון האישי והלאומי.

אישור "תוכנית החומש" לשיקום ופיתוח חבל התקומה הוא צעד משמעותי קדימה. התוכנית צפויה להביא לשיפור משמעותי באיכות חיי התושבים, לפתח את הכלכלה המקומית ולחזק את החוסן הלאומי. יחד עם זאת, קיימים גם אתגרים לא מעטים בביצוע התוכנית. מנהלת תקומה, בשיתוף עם כל הגורמים המעורבים, תצטרך לגלות מנהיגות, נחישות ויכולת ביצוע גבוהות על מנת להבטיח את הצלחתה.

מענקים לפני פסח, ביטוח לאומי. צילום אילוסטרציה: אודי דוד בן דוד
 צילום אילוסטרציה: אודי דוד בן דוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן