58.00 ש"ח – פיצוי ללקוחות חברת גז אחרי הסדר הפשרה בתביעה ייצוגית

פיצוי ללקוחות - הצליח להביא להסדר פשרה בתביעה הייצוגית. עו''ד אהוד גרי, צילום: אור יניב
רבות דובר בשנים האחרונות על תביעות ייצוגיות ועל כאלו שמוגשות בצורה קנטרנית וללא כל יכולת לעמוד מול בית המשפט, מה גם שמדובר בחלק מהמקרים בהמצאות פרי מוחם הקודר של עורכי הדין או הלקוחות שמאתרים אחד את השני בחלק מהמקרים ולבסוף לא מצליחים לעבור אפילו את שלב אישור הגשת התביעה הייצוגית. לא כך הדברים בתביעה שהוגשה על ידי עו"ד אהוד גרי, שלאחר דין ודברים יצא עם הצלחה גדולה ששכרה בצידה ופיצוי ללקוחות גז רבים.
פיצוי ללקוחות החברה, צילום אילוסטרציה באמצעות בינג בינה מלאכותית: אודי דוד בן דוד
פיצוי ללקוחות חברת הגז, צילום אילוסטרציה באמצעות בינג בינה מלאכותית: אודי דוד בן דוד
אושר הסדר פשרה בייצוגית נגד חברת הגז 'גז יגל'. החברה תפצה את לקוחותיה ב-1.1 מיליון שקלים
חברת הגז נתבעה על חיוב לקוחות בדמי שימוש קבועים – ללא פירוט, בניגוד לחוק. למרות כפירתה בסעיפי התביעה, הסכימה החברה, להשיב ללקוחותיה 1.1 מיליון שקלים, במסגרת פשרה בין הצדדים, שאושרה בימים אלה על ידי בית המשפט.
כבוד השופט יחזקאל קינר מביהמ"ש המחוזי מחוז מרכז בלוד, קיבל בימים אלה הסדר פשרה שנחתם בין חברת גז יגל לשיווק והפצת גז, לבין מספר תובעים שהגישו בקשה לתובענה ייצוגית נגד החברה.
התובעים, המיוצגים על ידי עורך הדין אהוד גרי, ממשרד עורכי הדין סרוסי ושות', טענו בתביעתם כי חברת הגז הכלילה בחשבונות הגז שנמסרו להם סעיף של דמי שימוש קבועים, ללא פירוט השירותים הנכללים בדמי שימוש אלה, וזאת בניגוד לחוק הגנת הצרכן.
לדברי עו"ד גרי, על פי סעיף 13 ב' (ב'3) החל משנת 2018 מחויבות כל החברות במשק לפרט במסגרת החשבונית החודשית את רכיבי דמי שימוש קבועים, לרבות עלותם היחסית. וללא פרוט כאמור הן מנועות מלגבות דמי שימוש.

לא פירטו את רכיבי דמי השימוש בחשבוניות?

לדבריו, חברת הגז יגל, לא פירטה את רכיבי דמי השימוש בחשבוניות החיוב שאותן מסרה ללקוחותיה, המנויים למערכת גז מרכזית בבניינים משותפים וזאת בניגוד לדין.
חברת הגז הגישה תשובה לבקשת האישור, ובה דחתה את כלל סעיפי התביעה, ובין השאר טענה כי לא נגרם כל נזק מוחשי ללקוחות החברה, וכמו כן, לקוחות אלה, שזכו להנחה בשל השתייכותם למערכת גז מרכזית, נהנו מגז במחיר מוזל יחסית לשוק, וכל פיצוי שיינתן להם, יפגע בהכנסות החברה בצורה לא מידתית.
התובעים ובאי כוח החברה ניהלו 6 דיוני קדם משפט, שכללו מאמצי פשרה שקודמו על ידי בית המשפט עד שהגיעו להחלטה על פיצוי ללקוחות גז יגל.
לאחר משא ומתן ממושך שכלל גם הליך גישור שנערך באמצעות כב' השופט בדימוס אבי זמיר, הגיעו הצדדים להסדר פשרה מוסכם שהוגש בחודש מאי האחרון לאישורו של בית המשפט.
על פי הסדר הפשרה שהוצע, תפצה חברת הגז כ-18 אלף מלקוחותיה בסכום של 58 שקלים כולל מע"מ ללקוח, באמצעות זיכויים חודשיים, ובסה"כ 1.1 מיליון שקלים. בנוסף, תוסיף חברת הגז פירוט מדויק של כל סעיפי החיוב בהן היא נוקטת כלפי לקוחותיה.
בית המשפט העביר את הסדר הפשרה לעיון משרד היועצת המשפטית לממשלה, אשר מסרה מספר הסתייגויות, שחלקן התקבלו וחלקן, לרבות סכום ההשבה, נדחו על ידי בית המשפט בהחלטתו.

25% מסך ההשבה לעורך הדין והתובעים – פיצוי ללקוחות גז יגל

פיצוי ללקוחות גז יגל - הצליח להביא להסדר פשרה בתביעה הייצוגית. עו''ד אהוד גרי, צילום: אור יניב
פיצוי ללקוחות גז יגל – הצליח להביא להסדר פשרה בתביעה הייצוגית. עו"ד אהוד גרי, צילום: אור יניב

בנוסף קבע השופט קינר, כי התובעים ובאי כוחם יזכו בשכר כולל של 25% מסך ההשבה. במסגרת פסק דינו קבע השופט כי שכ"ט עורכי הדין יעמוד על 22.8% מסכום ההשבה, והגמול לתובעים יעמוד על 2.2% מסכום ההשבה.

בנוסף, דחה השופט קינר את בקשת הצדדים שלא לחייב את חברת הגז בתשלום יתרת דמי האגרה לבית המשפט, משום שבקשה זו נוגדת את החוק והפסיקה.
השופט קינר דן בהחלטתו גם בסוגיה שהתעוררה, האם הפיצוי מגיע לצרכנים שנפגעו בפועל מחיוב היתר, או שיש להעניקו רק לדיירים הנוכחיים בדירות המקבלות את השירות מהחברה, וזאת מנקודת הנחה, שחלק מהדיירים כבר התחלף בחלוף השנים.
באי כוח חברת גז יגל הביעו התנגדות לפיצוי הדיירים הקודמים משום שאין בידיה רישום מסודר המאפשר את איתורם, ועצם הניסיון לאתר אותם כרוך במשאבים רבים.
בנוגע לכך קבע השופט קינר בפסק דינו: "באשר לתשלום למי שלא היו צרכני המשיבה בתקופה הרלוונטית, אני סבור כי בהעדר יכולת לזהות את כלל חברי הקבוצה הספציפיים, ואף לא את מספרם של מי שהם לקוחות המשיבה היום, ולא היו לקוחות המשיבה בתקופה הרלוונטית, ואת מספרם של חברי הקבוצה שאינם לקוחות של המשיבה היום, הפתרון של תשלום הפיצוי לכלל הצרכנים הנוכחיים של המשיבות בדירות הרלוונטיות, הוא הפתרון המיטבי.
זאת, מאחר שעדיין בסוג זה של פתרון, רוב מי שיקבלו את הפיצוי, הם חברי קבוצה הזכאים לקבלו, וכן מאחר שהפתרון החליפי להעביר חלק מהסכומים לקרן, אינו פתרון ישים בנסיבות שפורטו לעיל".
בימים אלה, קיבל כאמור השופט קינר את הסדר הפשרה, בכפוף למספר תיקונים קלים, וקבע: "הפיצוי ישולם בדרך של זיכוי וקיזוז של חשבונות חברי הקבוצה שהם לקוחות המשיבות בסכום של 58.87 ₪ כולל מע"מ לכל לקוח, שייפרש על פני שישה חשבונות שהחל מתום 45 יום מהמועד הקובע, ותוך ציון סיבת הזיכוי בחשבונית כדלקמן: "זיכוי בשל הסדר פשרה בתובענה ייצוגית ת.צ 31855-10-19 סרוסי ואחרים נגד גז יגל ואחרים".

תגובה אחת

  1. התביעה צודקת, אבל קטנונית. 58 שח לצרכן הם מעט מאד, אבל פוגעים בחברה.
    יש חברות גז ידועות כמו פזגז, שבעבר נתנו הנחה לבלוני גז משותפים, כשחלק מהדיירים השתמשו בחורף במערכת להסקה.
    העלות של הגז גבוהה מאד, יחסית ועדיף היה לדרוש הנחה לכלל המשתמשים בבלונים משותפים (לפעמים נאלצים לעשות צובר, על חשבון הגינה ומזכנת את הדיירים בצינור מיותר).

    ובכל שבוע שומעים את המובלים מגלגלים את הבלונים והורסים את החנייה כי אין חוק- עגלה. יש חניות שנשרטו ואף בסיכון.
    ולזה אין סעיף. למרות שבימים אלו כל רעש כזה מפחיד. כניסת משאית מתחת לבניין במקום עגלת יד- גורמת עגמת נפש לדיירים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן