שונית האלמוגים במפרץ אילת ניצלה

ניצחון ירוק: הוועדה דוחה בקשת חברת מקורות להגדיל זיהום חנקן במפרץ אילת

המשרד להגנת הסביבה מברך על החלטת הוועדה הבין-משרדית למתן היתרים להזרמת שפכים לים, שדחתה את בקשת חברת מקורות להגדיל את היקף הזרמת החנקן למפרץ אילת.

החלטה זו, המהווה ניצחון חשוב לים האדום ולשונית האלמוגים הייחודית שלו, התקבלה לאחר מאבק נחוש של המשרד להגנת הסביבה. סמנכ"ל בכיר לאכיפה במשרד, יצחק בן דוד (בנדה), הדגיש את חשיבות השמירה על מפרץ אילת כנכס לאומי ועולמי, וקרא להפחית את הלחצים הסביבתיים על השונית. "המשרד להגנת הסביבה רואה חשיבות עליונה בשמירה על שונית האלמוגים במפרץ אילת שהיא נכס לאומי ועולמי, ועל כן יש להפחית לחצים מהים במפרץ אילת, על ידי המשך שמירה וקידום מדיניות אפס תוספת סיכון למפרץ ולשונית האלמוגים בעיר" 

צילום: ד"ר דרור צוראל

בדיון שערכה הוועדה הבין משרדית למתן הזרמת שפכים לים החודש, דחתה הוועדה את בקשת חברת מקורות להגדלת היקף החנקן המוזרם למפרץ אילת מ-21 טונות בשנה לכ-24 טונות בשנה. הוועדה אימצה את עמדת המשרד להגנת הסביבה, אשר התנגד לבקשה כחלק ממדינות "אפס תוספת סיכון למפרץ אילת" ויעד ההפחתה ל-22 טונות חנקן למפרץ. עוד התבססה הדחייה על המלצות ועדת מומחים למפרץ אילת בעלי שם עולמי, בכל הנוגע להזרמת חנקן במפרץ אילת.

בעקבות בקשתה של חברת מקורות להגדלת נפח הזרמת החנקן למפרץ אילת מ-21 טונות בשנה לכ-22 טונות בשנת 2024 ולכ-24 טונות בכל אחת מהשנים 2027-2025, קיימה הוועדה הבין משרדית מספר דיונים במסגרת רחבה. הדיונים התקיימו לאור תוכניות המדינה לפיתוח החקלאות בערבה התיכונה והדרומית כיעד, ומנגד חשיבות השמירה על מפרץ אילת כיעד אסטרטגי. כמו כן, נלקח בחשבון כי מלבד הזרמת החנקן מחברת מקורות, מתווספים עוד כ-6 טונות חנקן ממזרימים נוספים קבועים אשר ביניהם מזרימים מענף החקלאות הימית ביבשה וממכון מחקר לחקלאות ימית ומהמצפה התת ימי.

הועדה נימקה את דחייתה בכך שהגדלת עומס החנקן מהווה סיכון ברור לאיכות המים במפרץ אילת ובפרט למצב שונית האלמוגים, סיכון אשר ניכר ומוכח מדעית בממצאי הניטור הלאומי של מפרץ אילת. הוועדה השתכנעה כי הפגיעה הסביבתית העלולה להתרחש כתוצאה מהגדלת העומס והנזק לשונית האלמוגים היא בלתי הפיכה ויש לכך גם משמעויות כלכליות נלוות.

המשרד להגנת הסביבה, ימשיך לקדם את מדיניות אפס תוספת סיכון למפרץ אילת והפחתת הלחצים מהים ומשונית האלמוגים, במטרה לשמור על השונית כבית גידול בריא ופורח למגוון הביולוגי בים, לצד נכס לאומי ובינלאומי המושך תיירים רבים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן