הורים, שימו לב: המפתח להצלחה של ילדיכם הוא לא כישרון

ילד מבטא כישרון בפסנתר

כולנו רוצים שילדנו יצליחו. אנו משקיעים בהם זמן, משאבים ואהבה, ומקווים שיגיעו רחוק. אך מהי הדרך הטובה ביותר לעודד אותם להתקדם ולהתפתח? האם עדיף להתמקד בתוצאות, או דווקא בדרך?

מחקרים רבים מראים כי שיבוח ילדים על המאמץ שהשקיעו, ולא רק על התוצאה הסופית, תורם רבות יותר להצלחה שלהם לאורך זמן. גישה זו מעודדת ילדים להתמקד בתהליך הלמידה, להתמודד עם אתגרים ולפתח גמישות מחשבתית.

 כמה סיבות עיקריות לכך שעדיף לשבח ילדים על המאמץ:

המאמץ בשליטתם: ילדים יכולים לשלוט במידה רבה במאמץ שהם משקיעים, אך לא תמיד בתוצאה הסופית. תוצאות מושפעות מגורמים רבים שאינם בשליטתם, כמו מזל, קשיים בלתי צפויים, או יכולות מולדות.

המאמץ מעודד התמדה: ילדים ששיבחו אותם על המאמץ נוטים יותר להתמיד גם כאשר הם נתקלים בקשיים. הם מבינים שההצלחה תלויה בהשקעה ובהתמדה, ולא רק בכישרון או ב"מזל".

המאמץ מפתח מוטיבציה פנימית: ילדים ששיבחו אותם על המאמץ מפתחים מוטיבציה פנימית ללמוד ולהצליח. הם נהנים מהאתגר ומההתקדמות, ופחות תלויים בגורמים חיצוניים כמו ציונים או פרסים.

המאמץ מפתח גמישות מחשבתית: ילדים ששיבחו אותם על המאמץ נוטים יותר להיות פתוחים ללמוד דברים חדשים ולנסות דרכים חדשות. הם מבינים שגם אם לא יצליחו בפעם הראשונה, הם יכולים ללמוד מהטעויות שלהם ולהשתפר.

לעומת זאת, שיבוח ילדים על תכונות כמו "גאון" או "אלוף" עלול להוביל להשלכות שליליות:

פחד מכישלון: ילדים שחוששים לאבד את התואר "גאון" או "אלוף" עלולים להימנע מאתגרים קשים. הם ירצו להצליח בכל מחיר, גם אם זה אומר לא לקחת סיכונים או לא ללמוד דברים חדשים.

פגיעה במוטיבציה: ילדים ששיבחו אותם על תכונות מולדות עלולים להאמין שההצלחה שלהם תלויה רק בכישרון, ולא במאמץ. כתוצאה מכך, הם יהיו פחות עם מוטיבציה להתאמץ.

פגיעה בדימוי העצמי: ילדים ששיבחו אותם רק על הצלחה עלולים להרגיש רע עם עצמם כאשר הם נכשלים. הם עלולים להאמין שהם לא מספיק חכמים או מוכשרים, וזה עלול לפגוע בדימוי העצמי שלהם.

אז איך נשבח את ילדינו בצורה נכונה?

התמקדו במאמץ: שימו לב לאיך ילדכם ניגש למשימות, כמה זמן הוא משקיע וכיצד הוא מתמודד עם קשיים.

השתמשו בשפה ספציפית: במקום לומר "כל הכבוד, אתה גאון!", אמרו "התאמצת מאוד, אני גאה בך!".

התייחסו גם לכישלונות: ילדים צריכים ללמוד שגם כישלון הוא חלק מהתהליך. עודדו אותם ללמוד מהטעויות שלהם ולנסות שוב.

השתמשו בחיזוק חיובי: תנו לילדכם חיזוק חיובי על המאמץ שהשקיע, גם אם הוא לא הצליח להשיג את התוצאה הרצויה.

לסיכום, שיבוח ילדים על המאמץ, ולא רק על התוצאה, הוא דרך יעילה יותר לעודד אותם להתקדם ולהתפתח. גישה זו תורמת למוטיבציה פנימית, גמישות מחשבתית, וחוסן.

ילד מבטא כישרון בפסנתר
נערך בBing

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן