הטיפ של הרבי לעשירות: ההבטחה שתשנה לך את כל השנה

הוראת הרבי על חתימת "פלעדזש" כדי לזכות לעשירות

השבוע מתחיל לאחר שבת מברכים חודש תשרי, והשפעת הברכה שניתנה בשבת זו ממשיכה ללוות אותנו לאורך כל ימות השבוע. שבת מברכים, בה "הקב"ה בעצמו מברכו", מעניקה לנו את הכוח לברך ולהשפיע על כל חודשי השנה הבאים. זהו הזמן המושלם להוציא לפועל את ההחלטות וההתחייבויות שקיבלנו בשבת. או ליצור כאלו חדשים.

ההוראה המעשית: חתימת "פלעדזש" על צדקה

כולנו רוצים עשירות, אז אם היו נותנים לך שטר התחייבות לעשירות היית עושה הכל נכון? אז יש כאן דרך בטוחה לעשירות לפי הרבי מלובביץ , הרבי נותן דגש מיוחד על נתינת צדקה, ומבהיר שעלינו להתחייב לתת צדקה לא רק מהכנסותינו הנוכחיות, אלא גם על חשבון מה שנרוויח בהמשך השנה. ההוראה היא חתימת "פלעדזש" – התחייבות בכתב לתת סכום קבוע מדי חודש לצדקה, גם אם עדיין אין בידינו את הכספים שנרוויח.

ההתחייבות הזו היא לא רק מעשה של אמונה, אלא פעולה שמביאה לברכה של הקב"ה, כפי שנאמר: "מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה". כלומר, הקב"ה רואה את הכוונה הטובה שלנו ומסייע לנו להצליח ולזכות בשפע פרנסה שיאפשר לנו לממש את ההתחייבות שלנו.

עושר מתוך התחייבות

בד"כ אדם אומר לעצמו, לה'- אתה תביא לי עשירות ואז אני אעשה כך וכך, הרבי הופך לנו את המשוואה, אנחנו נתחייב לתת צדקה וה' יעניק לנו את השפע לתת.

הרבי מדגיש שהתחייבות לצדקה, במיוחד כאשר היא גדולה מהמצופה או מעבר ליכולת הנוכחית, מביאה לכך שהקב"ה יפתח עבורנו "צינורות חדשים" לפרנסה. דוגמה לכך היא סיפורו של חסיד שבתחילה התחייב לסכום גדול שאינו תואם את מצבו הכלכלי, אך בעקבות ההתחייבות הזו הקב"ה פתח עבורו צינורות פרנסה חדשים, והוא הצליח לתת את כל הסכום מתוך שמחה וטוב לבב, ואף נשאר לו יותר עבור צרכיו האישיים.

עשירות רוחנית וגשמית

ההוראה של הרבי היא להתחייב לתת צדקה "בהרחבה" – כלומר, באופן גדול ומשמעותי. וכך כמו שבנתינה גשמית זוכים בעשירות גשמית, גם בנתינה רוחנית – בהפצת היהדות והמעיינות חוצה – יש להתחייב לנתינה בהרחבה, מתוך הבנה שההשפעה תהיה מורגשת עד לסוף השנה הבאה.

הרבי מוסיף שהוראה זו אינה מוגבלת למבוגרים בלבד, אלא רלוונטית גם לילדים. כך, כל אחד מאיתנו, בכל גיל ובכל רמה, יכול להחיל את העיקרון של התחייבות לנתינה מתוך אמונה בקב"ה שיזכה אותנו בעשירות.

מעשר, חומש והבזבוז למעלה מההגבלה

בהוראת הרבי, כאשר מדובר על התחייבות לנתינת צדקה, ישנן רמות שונות של נתינה. הרמה הבסיסית היא נתינת מעשר – הפרשה של עשרה אחוזים מהרווחים, כפי שמקובל במסורת היהודית. מעבר לכך, ישנה האפשרות של נתינת חומש – הפרשה של עשרים אחוזים מהרווחים, אשר נחשבת למהדרין שבמצוות צדקה.

הרבי מדגיש שהנתינה יכולה אף להיות בצורה של בזבוז – נתינה מעל ומעבר למגבלת החומש. אמנם נאמר בהלכה "אל יבזבז יותר מחומש", אך כפי שמבואר בתורת הרבי, ישנם מקרים בהם מותר ואף נדרש לבזבז מעבר לחומש, במיוחד כאשר הנתינה היא לצורך פדיון ותיקון נפש האדם. כמו שמסביר הרבי: כפי שבענייני רפואה גופנית אין אדם חוסך דבר, כך גם בענייני רפואה רוחנית, והצדקה היא חלק בלתי נפרד מתיקון ופדיון הנפש.

לכן, ההוראה של הרבי היא להתחייב על צדקה כבר עכשיו, גם על חשבון מה שתרוויחי בהמשך השנה, מתוך אמונה שהקב"ה יפתח לך צינורות חדשים של פרנסה, ויעזור לך לקיים את ההתחייבות הזו בשמחה ובשפע.

הגיע הזמן לעבור למעשים

הרבי מלמד אותנו שהתחייבות ל"פלעדזש" לצדקה היא לא רק הבטחה רוחנית, אלא מעשה שמתחיל בשלב תכנוני. אז איך מורידים את ההוראה הזו לפרקטיקה?

קח דף ועט, וכתוב את הסכומים שהיית רוצה להרוויח השנה כולה. חשוב כמה מהם אתה מתכנן להפריש לצדקה – מעשר (10%), חומש (20%) או אפילו יותר, לפי מה שאתה מרגיש בנפשך. כתוב את הסכום הזה בצורה ברורה, ובמקום רק להסתפק במחשבה טובה, כתוב התחייבות בכתב – פלעדזש. התחייבות זו, שעליה אתה חותם כעת, תהיה ההתחלה של ההשפעה שתלווה אותך כל השנה.

הרבי מלמד אותנו שדווקא דרך התחייבות כתובה, כאשר את מגדירה בדיוק את הסכום שאת רוצה לתת, נפתחים צינורות חדשים של שפע. הקב"ה יעזור לך לקיים את ההתחייבות הזו במלואה, ואף יוסיף לך שפע מעבר למה שציפית.

כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה שנתברך 'בכל מכל כל'.

חיסול נסראללה, מבצע 'סדר חדש' יירשם בדפי ההיסטוריה

 

הרבי מלובביץ צילום: JEM

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן