משנכנס אדר מרבים בשמחה: למה דווקא בחודש אדר?
כולנו מכירים את המשפט "משנכנס אדר מרבים בשמחה", אבל מה בעצם מייחד את חודש אדר? למה דווקא בו אנחנו מצווים להרבות בשמחה יותר מבשאר חודשי השנה?
הרבי מלובביץ' מסביר שדווקא ההשוואה בין חודש אדר לחודש אב מדגישה את חשיבותה של השמחה. בחודש אב אנו מצווים למעט בשמחה, כיוון שהוא עד לחודש אירוע טרגי בהיסטוריה היהודית, חורבן בית המקדש.
לעומת זאת, חודש אדר הוא חודש של ניסים וגאולה, ובו חל חג הפורים שנהפך מגזרת שמד לציון יום של הלל ניסים ושמחה.
הרבי מדגיש שהשמחה אינה אמורה להיות מנותקת מהקושי והסבל, אלא היא צריכה לצמוח מתוך ההתמודדות איתם. חודש אדר מזכיר לנו שגם מתוך החושך יכולה לצמוח אור, וגם מתוך הצער יכולה לבוא שמחה.
ההוראה על שמחה בחודש אדר נכתבה דווקא במסכת תענית אחרי שכביכול נראה שמורידים לנו מהשמחה כשמזכירים ומשווים למיעוט השמחה שצריכה להיות בחודש אב. "כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה כך משנכנס אדר מרבין בשמחה"
הכוונה היא דווקא לשמחה מרובה ולא רגילה. שמחה כזאת שנובעת מתוך הקושי. שהדברים הקשים הופכים לששון ושמחה.
כמו מאכלים מרים שאם מתבלים איתם אז הם הופכים את המאכל למעדן המשיב את הנפש.
העניין בחודש אדר הוא דווקא להתמקד בנושאים הקשים והמכאיבים לנו ואותם להפוך לאור. ואז נעשה 'יתרון האור הבא מן החושך'
כשעניין לא טוב הופך למשמח אז השמחה בעין ארוך לשמחה רגילה.
ואז 'מרבים בשמחה' דווקא מתוך 'הממעטים בשמחה' של חודש אב.
מה הופך את חודש אדר למיוחד כל כך?
לפי פנימיות התורה, חודש אדר הוא חודש שבו המזל של עם ישראל הוא "בריא" מצד עצמו עד כדי כך שאומרים ליהודי שיש לו דין ודברים עם גוי אז שיערוך את המשפט איתו דווקא בחודש אדר. זה אומר שכל העניינים, גם אלו שנראים שליליים, יכולים להפוך לטוב.
הפירוש 'אין מזל לישראל' בדרך כלל מפרשים שישראל מעל המזל. ע"י תפילה וזכות.
חודש אדר בעל מזל בריא לישראל ללא תנאי עד כדי שזה מתבטא בדברים הכי גשמיים עד כדי עסקים עם גוי.
הרבי מסביר שהשמחה היא תכונה מיוחדת שפועלת וחודרת בכל ענייני האדם. כשאדם שמח, הוא חי חיים שמחים יותר, משפיע לטובה על סביבתו, וזוכה להצלחה רבה יותר בכל מעשיו.
איך אפשר להפוך את הקושי והסבל לשמחה?
הרבי מלמד אותנו שעיקר העבודה בחודש אדר היא להתעסק דווקא בדברים הקשים ולנסות להפוך אותם לטוב. חודש זה הוא זמן מסוגל לעשות זאת, כיוון שהמזל "בריא" ומאפשר לנו להפוך את כל העניינים לטובה.
הרבי מוסיף:
כהוראת השולחן ערוך. וגם בזה יהי' זה הן בנוגע לשמח את עצמו, והן את הזולת, החל מבני ביתו – הבעל יוסיף בלשמח את אשתו, והורים יוסיפו בלשמח את ילדיהם, בענינים המשמחים אותם. בדברים גשמיים כפשוטו.
וכן להוסיף בלשמח יהודים נוספים בסביבתו.
חודש טוב וניסים גלויים לעמ"י, ניצחון מוחלט והשבתם של כל החטופים במהרה.
שיתהפך המצב לשמחת הגאולה השלימה.
5 תגובות