פרשת ויחי: חותמים את בראשית ומקבלים כוחות לגאולה
השבת נחתום את חומש בראשית, הראשון מבין חמשת חומשי התורה, בקריאה המסורתית בבית הכנסת: "חזק חזק ונתחזק". ספר זה, אשר שמו מרמז על ראשית התורה כולה, מספר את סיפורם של אבות האומה – אברהם, יצחק ויעקב – ומעצב את היסודות הרוחניים של העם היהודי לדורותיו.
פרשת ויחי: נצחיות יעקב וברכותיו
פרשת ויחי חותמת את ספר בראשית בסיפור פטירתו של יעקב אבינו בארץ גושן. למרות סיום חייו הפיזיים, חז"ל מלמדים אותנו כי "יעקב לא מת", שכן "מה זרעו בחיים אף הוא בחיים". משמעות הדברים היא שחיי יעקב ממשיכים דרך זרעו – בניו ובנותיו – המחוברים לתורה ולמצוות. כך, גם בסיום חייו בעולם הזה, יעקב ממשיך להעניק כוחות ונצחיות לעם ישראל.
בפרשה, יעקב מברך את בניו, וברכותיו אינן רק משאלות לב או תפילות, אלא המשכה רוחנית ממשית. הרבי מליובאוויטש זצ"ל הסביר כי המושג "ברכה" נובע מלשון "המשכה", כמו בחקלאות, שבה ניתן להבריך גפן על ידי חיבור ענף לאדמה, כך שיצמח מחדש מבלי לנתקו מהשורש. ברכותיו של יעקב הן אור אלוקי שמומשך אל תוך המציאות, ומגיע לכל הדורות.
הקשר לעשרה בטבת: גלות וגאולה
הרבי מליובאוויטש קשר בין סיום ספר בראשית לבין צום עשרה בטבת, המתרחש בסמוך לקריאת הפרשה. ייחודו של עשרה בטבת, כפי שהרבי הסביר, הוא בכך שלא אירע בו אירוע טראגי מוגמר, אלא תחילתו של המצור על ירושלים – מה שמרמז על ראשיתה של הגלות וגם על הבסיס לתיקונה. בנבואה על המצור, הברזל -חומר המסמל ניתוק וקשיחות – נזכר כאסור בבניין המקדש. אך לעתיד לבוא, בגאולה השלמה, יעשה שימוש בברזל בבניין בית המקדש השלישי, כרמז לגאולה שתצמח מתוך אתגרי הגלות.
הרבי מליובאוויטש הרחיב על משמעות המילה 'ברזל', שנוצרת מראשי התיבות של נשות יעקב: בלהה, זלפה, רחל ולאה. הרבי הדגיש כי הסדר בו מופיעות השפחות לפני הגבירות מסמל את כוח הגלות – היכולת להשתמש ב'ברזל דקדושה'. דווקא מתוך מקומות נמוכים וקשים, כמו גלות, ניתן להפוך את הברזל, סמל הקושי והקשיחות, לכלי של קדושה ובנייה רוחנית
הרבי סיכם את דבריו בקריאה לחיזוק החינוך היהודי. "זרעו בחיים" – צאצאיו הרוחניים של יעקב – מסמלים את העבודה הרוחנית של זריעה, השקעה מאומצת בחינוך הילדים ובטיפוחם, כך שגם צאצאיהם ידעו לשמור על הערכים היהודיים לדורי דורות.
בסיום ספר בראשית, עם הכרזת "חזק חזק ונתחזק", אנו מקבלים את הכוח להמשיך את דרכם של אבותינו ולהמשיך את האור כאן בעולם.

2 תגובות