רכב חשמלי: חיסכון של אלפי שקלים לצרכן – והפסד למשק, בינתיים

מחקר של המועצה הלאומית לכלכלה קובע: רכב חשמלי כדאי לצרכן, אך עדיין לא כלכלי למשק: ירידת מחירים צפויה לשנות את התמונה

המועצה הלאומית לכלכלה פרסמה היום (ט' בטבת תשפ"ה, 09 בינואר 2025) דוח נרחב הבוחן את ההשפעות הכלכליות של חדירת רכבים חשמליים לישראל. המחקר, שנערך על ידי הכלכלן דוד בדל, מנתח את העלויות והתועלות של מעבר ממכוניות בנזין למכוניות חשמליות בעשור הקרוב, תוך שימת דגש על השלכות לצרכן ולמשק כולו.

הנתונים מצביעים על כך שבשנת 2024 רכישת רכב חשמלי משפחתי חוסכת לצרכן כ-3,700 ש"ח בשנה בזכות מדיניות המיסוי הנוכחית. עם זאת, למשק הישראלי עלות הרכב החשמלי גבוהה ב-740 ש"ח לשנה לעומת רכב בנזין.

עתיד כלכלי מבטיח

מגמה זו צפויה להשתנות משמעותית בעשור הקרוב שכן על פי התחזית, בשנת 2034 רכב חשמלי משפחתי יחסוך למשק כ-1,600 ש"ח לשנה בהשוואה לרכב בנזין. על בסיס מתווה המס הנוכחי, וללא מס נסועה – הצרכן הפרטי צפוי ליהנות מחיסכון של כ-3,500 ש"ח בשנה.

מהמחקר עולה כי התועלת החיובית למשק מהמעבר לרכבים חשמליים נובעת מצמצום פליטות גזי חממה. ההערכה היא שעמידה ביעדי הממשלה לכניסת רכבים חשמליים לשוק תביא לתועלת משקית של כ-2.1 מיליארד ש"ח בהשוואה לתרחיש הבסיס ללא יעדים.

תלות בעלויות רכבים ודלקים

תוצאות הדוח רגישות מאוד למחירי הרכבים החשמליים, מחירי הדלקים וקצב ההתקדמות הטכנולוגית. ירידת מחירי הרכבים החשמליים והמשך שיפור הטכנולוגיה עשויים להפוך את ההשקעה לכדאית עוד יותר.

לצד היתרונות, נדרשת השקעה משמעותית בתשתיות טעינה. עלות מטענים ציבוריים, כולל מטענים אולטרה-מהירים, עשויה להגיע לעשרות אלפי שקלים למטען, והמשק הישראלי נדרש להיערכות מקיפה לתמיכה במעבר זה.

לוס אנג'לס בוערת: שריפת ענק גובה חיים ומותירה הרס רב

צילום: המועצה הכלכלית לממשלה
צילום: המועצה הכלכלית לממשלה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן