חלום וגלות: משמעותה העמוקה של פרשת מקץ
פרשת "מקץ" ממשיכה את רצף האירועים מפרשת "וישב", שבהם חלומות ממלאים תפקיד מרכזי. חלומות שר המשקים והאופים, וחלומות פרעה, אינם רק חזיונות פרטיים אלא חוליות שמובילות להתממשות ההשגחה האלוקית – גלות וגאולה.
כל החלומות האלו היו הסיבות לגלות מצרים. ובגלל שהכל בהשגחה פרטית אומר הרבי מליובאוויטש, רבי מנחם מנדל שניאורסון,- הגלות דומה וקשורה לחלום, "היינו כחולמים" חלום כאל משל מרכזי להבנת חוויית הגלות ומשמעותה בחיי האדם.
בדיוק כפי שחלום מאחד ניגודים, כך הגלות היא מצב שבו הסדרים הטבעיים נראים מבולבלים. גלות זו אינה רק מציאות היסטורית או גיאוגרפית, אלא גם מצב נפשי שבו היהודי חש אובדן כיוון וריחוק מהמהות הפנימית שלו.
חלום כמשל לגלות: ההשוואה בין חלום לגלות מבוססת על טבעו המיוחד של החלום, שבו יכולים להתאחד הפכים בלתי אפשריים. הרבי מסביר כי בדיוק כפי שבחלום פיל יכול לעבור בחור של מחט, כך בגלות יהודי יכול לאהוב את ה' ולבצע מצוות – ובו בזמן לנהוג באופן הפוך ולהתמקד בתענוגות גשמיים.
המצב הזה של "היינו כחולמים" מאפיין את ההתמודדות של היהודי בגלות, שבה רגשות ומעשים סותרים עשויים להתקיים זה לצד זה.
המשמעות הרוחנית: הרבי מדגיש שגם כאשר אדם מתפלל בתשוקה גדולה ולאחר מכן חווה ירידה רוחנית, אין הדבר מבטל את ערך תפילתו. האדם מכיל בתוכו את המורכבות הזו – את האפשרות לחיות בסתירה פנימית, תוך שאיפה לאמת רוחנית.
הוראה מעשית
אדם עשוי לחשוב שעליו לרפא את פצעי העבר לפני שיוכל להתקדם, אך הרבי מדגיש שעליו להתחיל לפעול עכשיו, גם אם העבר עדיין אינו מושלם.
הרבי מציב אתגר לחשיבה המסורתית על עבודת ה'. לעיתים קרובות אנו מאמינים שעלינו לעבוד "מן הקל אל הכבד" – להתחיל מהשלבים הבסיסיים הלכות פשוטות ורק לאחר השלמתם להתקדם הלאה למנהגים יותר נעלים. גישה זו שמה דגש על סדר והדרגתיות,הרבי שולל את הגישה ומסביר שבמצב של גלות – "חלום", גישה זו עשויה להיות מגבילה.
במצב של "היינו כחולמים", אין מקום להמתין עד שכל הבעיות ייפתרו. יש לפעול בכל מצב שבו אנו נמצאים, ולנצל כל הזדמנות לעשייה רוחנית. הרבי מפנה אותנו לדברי חז"ל: "חטוף ואכול, חטוף וישתה" – כלומר, לתפוס את הרגע ולעשות את המקסימום בכל הזדמנות, גם אם נראה שאיננו מוכנים.
הרבי מדגיש כי גם במצבים שבהם הגלות נראית כחלום חסר היגיון, יש בה סדר והשגחה פרטית. החלומות של שרי המשקים והאופים ושל פרעה בפרשות "וישב" ו"מקץ" מדגימים זאת: הם נראים לכאורה חסרי משמעות, אך בסופו של דבר מתברר שהיו כלים מרכזיים בהובלת יוסף אל הגאולה הפרטית והכללית.
דרך פתרון החלומות, יוסף לא רק מגלה את חוכמתו אלא גם משמש שליח להשגחה האלוקית, המובילה אותו בדיוק למקום שבו עליו להיות. כך גם בחיינו – גם כאשר המציאות נראית חלומית ובלתי סבירה, עלינו לזכור שכל פרט מנוהל בהשגחה פרטית מדויקת.
המסר העולה מדברי הרבי הוא שגלות וחלום הם לא רק מושגים תיאולוגיים, אלא מטאפורות למצבים בחיי היום-יום שלנו. פעמים רבות אנו מרגישים תלושים, נעים בין רגעי התעלות לבין נפילות. המסר הוא שעלינו להכיר בכך שזו מהות חיינו בעולם הזה – ולפעול מתוך אמונה שמעשינו חשובים ומשפיעים, גם כאשר אנו חשים שהם מוגבלים או חלקיים.
