י"ב תמוז: גילוי הכוחות הנעלמים בשבת 7/10

הרבי הרייצ

חג הגאולה של הרבי הריי"צ מלמד אותנו על ניצחון האמונה ושילוב הכוחות הגלויים והנעלמים בעבודת השם. לפי השיחה של הרבי מלובביץ', ניתן להבין את המהות המיוחדת של השבת ושל המספרים 7 ו-10. יש לכם דז'וו לשבת השחורה 7/10?

כדי להבין את דברי הרבי מלובביץ' בצורה פשוטה ויומיומית, נפרק את הרעיון למרכיבים ונראה איך אפשר ליישם את זה בחיינו: באותה שנה שנאמרה השיחה י' בתמוז יצא בשבת אבל התוכן רלוונטי אלינו השנה יותר מתמיד, קראו ותבינו למה.

ביום הזה, שהוא השביעי בשבוע (שבת) והעשירי בחודש (תמוז), יש שני סוגי זמנים בלוח היהודי: ימי השבוע וימי החודש. כל אחד מהם מבוסס על חישוב שונה – ימי השבוע קשורים למהלך השמש, וימי החודש למהלך הלבנה.

הרבי מסביר ששני המניינים האלו לא מקריים, אלא הם נקבעו בכוונה על ידי הקב"ה ומשקפים שני סדרים באופן שבו הוא מנהיג את העולם. לכן, אנחנו צריכים ללמוד מזה על עבודת השם שלנו.

ימי השבוע (שבעה) מייצגים את הבריאה כפי שהיא, בצורה קבועה ומלאה שנבראה על ידי הקב"ה. ימי החודש (עשרה) מייצגים את התחדשות העולם והתוספת שנפעלים על ידי עבודת האדם.

כשאנחנו מסתכלים על יום שהוא גם השביעי בשבוע וגם העשירי בחודש, יש כאן משמעות מיוחדת – שילוב של שלמות הבריאה מצד אחד והתחדשות והתוספת מצד שני. יום כזה מראה על חיבור ושילוב בין שני ההיבטים האלו של הנהגת הקב"ה.

שבת היא זמן שבו יש התגלות של קדושה מלמעלה, בלי התערבות של האדם. זה מסמל את המעלה של שבעה – שלמות הבריאה כמו שהיא. לעומת זאת, החודש נקבע על ידי בית הדין, וזה מסמל את המעלה של עשרה – הוספה והתחדשות שנפעלים על ידי עבודת האדם.

 גילוי הכוחות (הנעלמים והגלויים)

ה"שבע" בעבודת האדם מייצג את גילוי הכוחות הגלויים – הכוחות והיכולות שהאדם מודע אליהם ומשתמש בהם ביום-יום. זו העבודה במסגרת הגבולות הקיימים של העולם ובתוך השגרה היומית. זה כולל כל מה שנראה לעין, כמו ההתנהלות היומיומית, שמירה על סדר, התמדה במצוות וההרגלים הקבועים ועמידה בזמנים. כמו שבת שנכנסת גם אם רוצים וגם אם לא. מדובר בעבודה שמאפשרת לשמור על יציבות ולחזק את מה שכבר קיים. הגבולות של הגוף, לא נתונים לשליטתנו.

ה"עשר" בעבודת האדם מייצג את גילוי הכוחות הנעלמים – הכוחות הפנימיים, היצירתיים והחדשניים שהאדם לא תמיד מודע להם. זו העבודה שמביאה חידוש והתפתחות מעבר לשגרה. זו עבודה שמביאה להתפתחות אישית ורוחנית, יצירתיות ויזמות. זה כולל חקירה עצמית, לימוד מעמיק, פיתוח מיומנויות חדשות והתמודדות עם אתגרים רגשיים ורוחניים. כוחות אלו טמונים וגלומים בפוטנציאל.

כשאנחנו משלבים את שני המניינים האלה ביום אחד, יש כאן חיבור של התגלות הקדושה מלמעלה ושל עבודה והתחדשות מצד האדם. החיבור הזה מראה איך העבודה שלנו יכולה להביא להתגלות אלוקות גם במציאות העולם.

ביום כזה, אנחנו צריכים לשאוף לשני דברים:
1. לגלות את הקדושה בעולם, כמו בשבעת ימי הבריאה. זהו הגילוי של הכוחות הגלויים, שמירה על הסדר הקיים והתמדה בשגרה. לבצע את ההלכות כפי שהם, 'הגוף של התורה'
2. לפעול חידוש והתחדשות בעבודת השם שלנו, כמו בחידוש הלבנה כל חודש. זהו הגילוי של הכוחות הנעלמים, יצירתיות, יזמות והתפתחות אישית ורוחנית- ללמוד חסידות ולגלות כוחות שלא היינו יודעים שקיימים בנו, ממש להוריד את ה'נשמתה' של התורה בפועל בחיי היום יום. לשנות ולסגל הרגלים חדשים בעבודה האישית של האדם.

השבת הזו מחברת בין הגילוי של הכוחות הגלויים (שבע) לבין הגילוי של הכוחות הנעלמים (עשר).

יתכן שיש כאן גם רמז לשבת השחורה (7/10) וחשיבותה דווקא בהקשר של שבע ועשר.. הכוחות הנעלמים מתבטאים דווקא ברגעים הקשים, כשהאדם עומד מול אתגרים וקשיים. הכוחות האלו מאפשרים לו להתמודד, להתגבר ולמצוא את האור גם בחושך. והכוחות האלו הופכים לגלויים , כגודל העלם כך גודל הגילוי לאחריו.

 י"ב תמוז – חג הגאולה:

י"ב תמוז הוא יום הגאולה של הרבי הקודם, רבי יוסף יצחק שניאורסון (הריי"צ), שנאסר על ידי השלטון הסובייטי בשל פעילותו לחיזוק היהדות. במכתב שכתב הרבי הריי"צ בקשר לחג הגאולה, הוא כותב: "לא אותי בלבד גאל הקב"ה בי"ב תמוז, כי אם גם את כל מחבבי תורתנו הקדושה, שומרי מצווה, וגם את אשר בשם ישראל יכונה… היום שנים עשר לחודש תמוז הוא יום חג גאולת עוסקי הרבצת תורה, כי ביום ההוא נודע לעין כל כי העבודה הגדולה אשר עבדתי בהרבצת תורה וחיזוק הדת, מותרת היא על פי חוק המדינה".

גם הרב אברהם יצחק קוק והרב יוסף חיים זוננפלד יצאו בשנת תרפ"ח בקול קורא בדברים חוצבים להבות אש לקבוע את יום י"ב תמוז ליום חג לדורות לכל בני ישראל בלי הבדל מפלגות וכתות.

ימי י"ב וי"ג בתמוז נקבעו בכל מושבות אנ"ש כחג הגאולה שבו אין אומרים תחנון, יום התוועדות והזדמנות לקבלת החלטות טובות של הוספה בתורה ומצוות ובייחוד חיזוק לימוד ודרכי החסידות והפצת המעיינות חוצה.

חג גאולה שמח:)

הרבי הרייצ

2 תגובות

  1. יש אתרים שבהם כותבים את התאריך הלא נכון. רק בשביל פרסומת. שימו לב- יג תמוז!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן