גיא הוכמן ומשרד התחבורה: הקמפיין לרישום קורקינטים ואופניים חשמליים

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משיק קמפיין חובת לוחית זיהוי לקורקינטים ואופניים חשמליים בהובלת גיא הוכמן

דואגים לבטיחות הולכי הרגל והרוכבים: החל מ-1 באוגוסט חלה חובת רישום והצגת לוחית זיהוי

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משיק היום קמפיין חדש שמטרתו להגביר את הבטיחות בדרכים עבור הולכי הרגל והרוכבים. החל מ-1 באוגוסט, תחול על רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים חובת רישום והצגת לוחית זיהוי.

קמפיין הסברה נרחב תחת הסיסמה "רק עם לוחית, הרכיבה חוקית" הקמפיין החדש יעלה במדיה דיגיטלית, ברשתות חברתיות וברדיו, ויובל על ידי הקומיקאי ואושיית הרשת גיא הוכמן. הוכמן מעורב ומחויב לנושא באופן אישי לאחר שאמו נפגעה באופן אנוש מקורקינט חשמלי בעת שיצאה מביתה בתל אביב, ומאז סובלת מפגיעת ראש חמורה.

 גיא הוכמן: "זו חובתנו לשמור על הבטיחות"

לדברי גיא הוכמן, "עד היום לא באמת התייחסו לכלים האלה כאל כלי רכב, אבל תאמינו לי, מדובר בכלי רכב לכל דבר. אימא שלי האהובה לא מדברת ולא הולכת כבר שנה מאז שפגע בה רוכב קורקינט פרוע. אז בשעה טובה, הנושא הוסדר. ההסדרה הזאת היא בעדכם ולמען הבטיחות בדרכים של כולנו. בחייכם, הירשמו ושימו לוחית"

הוכמן ציין כי הוא תורם את מלוא שכרו עבור הובלת הקמפיין לעמותה העוסקת בתחום בטיחות בדרכים והצלת חיי אדם.

 חובת רישום והצגת לוחית זיהוי ביוזמת השרה מירי רגב

חובת רישום רכב תחבורה קלה והצמדת לוחית זיהוי היא יוזמה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב, למען שמירה על בטיחות הולכי הרגל והרוכבים. התקנות אושרו בתחילת השנה בוועדת הכלכלה של הכנסת, ובעלי הרכב קיבלו תקופת היערכות של חצי שנה כדי להירשם באתר ולקבל מספר רישוי, להטביע לוחית זיהוי אצל מטביע מורשה ולהתקין אותה על כלי הרכב.

לדברי השרה מירי רגב, "משרדנו מעודד שימוש בכלי תחבורה קלה המאפשרים להתנייד ברחבי העיר בנוחות ובעלות נמוכה, מפחיתים את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר והרעש, ומשמשים אמצעי משלים לתחבורה הציבורית. עם זאת, רוכבים הנוהגים בפראות וללא התחשבות בחוקי התנועה ובשאר משתמשי הדרך, עלולים לגרום לתאונות ומסוכנים במיוחד להולכי רגל, ובהם קשישים, תינוקות וילדים קטנים. חובת הרישום והצגת הלוחית נועדה לגרום לרוכבים לנהוג ביתר זהירות והתחשבות, ותאפשר אכיפה אפקטיבית נגד רוכבים שאינם מצייתים לחוק ולכללי הבטיחות״.

 תחבורה קלה – פתרון ירוק ובטוח

המונח "תחבורה קלה" או "מיקרו-מוביליטי" כולל כלי רכב קלים שאינם חייבים ברישיון נהיגה אך חייבים קבלת היתר ועמידה במבחן עיוני. חובת הצגת לוחית זיהוי נועדה לחזק את יכולת האכיפה נגד רוכבים הנוהגים באופן פרוע ומסכנים את הולכי הרגל, את שאר משתמשי הדרך ואת עצמם.

בעשור האחרון עלתה הפופולריות של רכב דו-גלגלי חשמלי, ומאות אלפי אופניים וקורקינטים חשמליים נעים במרחב העירוני. רוב הרוכבים נוהגים בזהירות ובאחריות, אך ישנם כאלה הנוסעים על המדרכות ומסכנים את שלומם של הולכי הרגל ואת עצמם.

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והסדיר את השימוש ברכב תחבורה קלה, וקבע בין היתר תקן לרכב, גיל רכיבה מינימלי (16), חובת חבישת קסדה, איסור רכיבה על המדרכה, חובת הכשרה עיונית ועוד. כמו כן הורחבו סמכויות האכיפה לפיקוח העירוני. עם זאת, מאמצי האכיפה לא היו יעילים מספיק, מכיוון שרכבי תחבורה קלה אינם חייבים בנשיאת לוחית מזהה. במקרה של עבירה או תאונה, הרוכבים יכלו להתחמק ולהימנע מדו"חות.

 נוהל רישום קל ופשוט

שרת התחבורה יזמה את עדכון התקנות, כך שרכב תחבורה קלה יחוייב בנשיאת סימן מזהה. כדי להקל על בעלי כלי הרכב, נקבע נוהל רישום קל ופשוט, המתבצע כולו באופן מקוון וללא צורך להגיע למשרד הרישוי, ואינו כרוך בתשלום אגרות או בביצוע מבחן שנתי. בעת רישום רכב קיים, או ברכישת רכב חדש, על בעלי הרכב לבצע רישום מקוון חד פעמי, באמצעות מספר תעודת זהות. אם הבעלים הוא תאגיד, כגון חברת שליחויות או חברת השכרה, ההזדהות תבוצע באמצעות מורשה מטעמו.

 לוחיות זיהוי מותאמות אישית

בתום התהליך יישלח לבעל הרכב אישור דיגיטלי הכולל מספר רישוי הכולל שתי אותיות לועזיות וארבע ספרות, למשל AB 1234. בעל הרכב ייגש עם האישור למטביע לוחיות זיהוי מורשה, אשר יכין עבורו את הלוחית, אותה יש להצמיד לרכב. הכנת הלוחית והתקנתה כרוכות בתשלום. לרשות הרוכבים עומדים עשרות מתקינים מורשים בכל רחבי הארץ, וצפוי כי מספרם יגדל עם הגידול בביקוש. רשימת המתקינים המורשים מופיעה באתר משרד התחבורה (חפשו בגוגל "רישום אופניים וקורקינט חשמליים").

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, מסר: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מעודד שימוש בתחבורה הציבורית ולצידה באמצעי תחבורה משלימים, בדגש על תחבורה ירוקה ושיתופית. קורקינטים ואופניים חשמליים יכולים להיות פתרון יעיל למצוקת התנועה והחניה במרכזי הערים, אך לא על חשבון בטיחותם של הולכי הרגל. אנו בטוחים כי התקנה החדשה של השרה רגב תביא לשינוי התנהגותי אצל הרוכבים, ותהפוך אותם לתוספת ברוכה למערך התנועה העירוני".

לסיכום, התקנה החדשה לחובת רישום והצגת לוחית זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים נועדה לשפר את הבטיחות בדרכים ולהגביר את האכיפה נגד רוכבים פרועים. באמצעות קמפיין הסברה רחב בהובלת גיא הוכמן, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מקווה להגביר את המודעות לחשיבות הרישום והזיהוי, ולהפוך את המרחב העירוני לבטוח יותר עבור כולנו.

גיא הוכמן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן