אמון הצרכנים ביוני 2024: פסימיות מתמשכת על רקע יציבות מתונה

מדד אמון הצרכנים בכיוון לשלילי- יוני 2024

מדד אמון הצרכנים לחודש יוני 2024: ירידה מתונה על רקע יציבות במאזנים המרכיבים

בחודש יוני 2024, מדד אמון הצרכנים בישראל ירד ל-27%-, מה שמעיד על פסימיות מתמשכת בקרב הציבור. למרות הירידה, לא חל שינוי משמעותי בארבעת המאזנים המרכיבים את המדד. במדד אמון הצרכנים היחסי, שנמדד יחסית לתקופת הבסיס מרץ 2011 עד פברואר 2012, חלה עלייה קלה, והוא עומד על 47 לעומת 44 במאי.

 מגמות במדד אמון הצרכנים לאורך השנים

מתחילת שנת 2020 ועד היום ניתן להבחין בתנודתיות רבה בערכי מדד אמון הצרכנים. במהלך משבר הקורונה, בין מרץ 2020 לאוקטובר 2020, חלו שינויים חדים במצב התחלואה ובהחלת ההגבלות וההקלות על המשק, אשר השפיעו על תחושת הציבור. מנובמבר 2020 עד אפריל 2021, נרשמה מגמת עלייה באמון הצרכנים, אך מאז ניתן להבחין בירידות ועליות מחזוריות בהתאם לאירועים כלכליים וביטחוניים.

באוקטובר 2023, בעקבות פרוץ מלחמת חרבות ברזל, חלה ירידה חדה במדד, והוא עמד על 24%-. מאז, נצפו ירידות ועליות קלות, כאשר בחודשים האחרונים נרשמת יציבות יחסית עם מדד סביב 27%-.

מדד אמון הצרכנים בחודש יוני 2024 לפי תעסוקה, אוכלוסייה והשכלה

בקרב האוכלוסייה הערבית המדד מצביע על פסימיות רבה יותר עם ערך של 36%- לעומת 25%- בקרב האוכלוסייה היהודית. בקרב אלה שאינם מועסקים ערך המדד עומד על 30%- לעומת 25%- בקרב המועסקים. לפי רמות השכלה, המדד מצביע על פסימיות דומה בין הקבוצות, כאשר בעלי תעודת בגרות או תעודה על-תיכונית מצביעים על ערך של 28%- ובעלי תעודה אקדמית על 26%-.

 הסבר על מדד אמון הצרכנים ומתודולוגיה

מדד אמון הצרכנים מחושב בהתאם למתודולוגיה של ארגון ה-OECD, והוא משקף את ההפרש המשוקלל בין אחוז התשובות החיוביות לצופות שיפור לבין אחוז התשובות השליליות לצופות החמרה. המדד נע בין מינוס 100 לפלוס 100, כאשר ערך קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

הסקר, המתבצע מאז מרץ 2011, אוסף מידע על הערכות הציבור בנוגע לשינויים הצפויים במצב הכלכלי, לרכישות גדולות ולרמת החיסכון, ומסייע בזיהוי תפניות במצב המשק.

 מדד אמון הצרכנים היחסי ביוני 2024

המדד היחסי נגזר ממדד אמון הצרכנים ומחושב יחסית לתקופת הבסיס מרץ 2011 עד פברואר 2012. ביוני 2024 המדד היחסי עומד על 47, מה שמצביע על שיפור קל בהשוואה לחודש הקודם.

מדד אמון הצרכנים לחודש יוני 2024 מצביע על פסימיות מתמשכת בקרב הציבור, אם כי ניתן להבחין ביציבות יחסית בארבעת המאזנים המרכיבים את המדד. ההשפעות של אירועים כלכליים וביטחוניים ניכרות בבירור על ערכי המדד, ונראה כי הציפיות לשינוי במצב הקיים נותרות שליליות.

מדד אמון הצרכנים בכיוון לשלילי- יוני 2024
מדד אמון הצרכנים בכיוון לשלילי- יוני 2024 קרדיט: OpenAI

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן