המהפכה הירוקה בנגב: מפעל חדש בדימונה למחזור סוללות לרכבים חשמליים

חנוכת מפעל למחזור סוללות לרכבים חשמליים בדימונה

היסטוריה בהתהוות: המפעל הראשון בארץ למחזור סוללות ליתיום-יון נפתח בנגב. ביום ה-10 ביולי 2024, יחנך בנגב, סמוך לעיר דימונה, מפעל חדש למחזור סוללות ליתיום-יון, המיועדות לרכבים חשמליים. המפעל, שינוהל על ידי חברת בטרי Batte-Re, יהווה את הראשון מסוגו בישראל ובמזרח התיכון, והינו חלק מהמאמצים הגוברים להתמודד עם הצורך ההולך וגדל בטיפול נכון ומקצועי בסוללות חשמליות.

המפעל הוקם בפארק תעשיות רותם וימחזר סוללות ליתיום-יון מכלי רכב חשמליים, קורקינטים ואופניים חשמליים שיצאו מכלל שימוש. המפעל כבר היום מטפל בעשרות טונות של סוללות ומעסיק עשרות עובדים. בניית המפעל החלה לפני כשנה, ובנוסף למחזור סוללות הרכבים, החברה מתכננת מפעל למחזור כלל הרכבים החשמליים.

האירוע החגיגי יתקיים בנוכחות שרת הגנת הסביבה, ח"כ עידית סילמן, פעילי איכות סביבה, תעשיינים ואורחים נוספים, בשעה 17:30.

 הצורך הגובר במחזור סוללות חשמליות

הצורך במחזור נכון של סוללות חשמליות הולך וגובר עם העלייה במספר הרכבים החשמליים על הכבישים בישראל. מאז 2019 עלו על הכבישים בארץ כ-100 אלף כלי רכב חשמליים, ובתחילת שנת 2024, כרבע מהמסירות בישראל היו של רכבים חשמליים. התחזיות מצביעות על מיליון רכבים חשמליים בישראל עד שנת 2030.

אורך החיים של סוללה חשמלית הוא כ-7-8 שנים, כאשר משקל הסוללה נע בין 350 קילו לחצי טון. סוללות אלו דורשות טיפול מיוחד למחזורן בשל מרכיביהן הרגישים והמסוכנים. אופיר אבידן, מנכ"ל חברת בטרי Batte-Re, מסר: "החברה נערכת לגידול האקספוננציאלי במספר סוללות הליתיום-יון בשוק. הדירקטיבה האירופית קבעה כי עד 2030, 30% מרכיבי הרכב החשמלי יהיו מחומרים ממוחזרים. מחזור סוללות הליתיום משיג מטרה כפולה: צמצום כמות הפסולת המזהמת ושימוש חוזר בחומרים יקרי ערך ונדירים".

 החשיבות של מחזור נכון

בתוך הסוללות ישנן מתכות יקרות ותרכובות שהשימוש בהן ממשיך גם לאחר המחזור, המכונות "Black Mass" (אבקה שחורה). תהליך המחזור מאפשר מיצוי שימושי של האבקה, שהיא בעלת ביקוש גבוה בארץ ובעולם. השלכת סוללות במקומות לא נכונים גורמת לחלחול חומרים מסוכנים למי תהום ולסכנת התלקחות. לכן, הטיפול בסוללות ליתיום דורש מיומנות וכלים מיוחדים. סוללה מוזנחת היא סכנה להתלקחות לאדם, והיא סכנה גדולה לסביבה. אסור לאפסן במחסנים רגילים.

לסיכום, המפעל החדש של בטרי Batte-Re בדימונה מהווה צעד משמעותי במאבק הסביבתי בישראל ובמזרח התיכון, תוך התמקדות במחזור נכון של סוללות ליתיום-יון. החנוכה החגיגית מסמנת את תחילת הדרך לעתיד ירוק יותר, עם פתרונות מחזור מתקדמים שיתרמו לשמירה על איכות הסביבה ולהפחתת הפסולת המזהמת.

התמונה נוצרה באמצעות DALL-E של OpenAI.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן