"מנצחים ביחד": ועדת החוקה אישרה הארכת תקופות דחיית מועדים

ועדת החוקה

דיוני ועדת החוקה בנושא הארכת תקופת דחיית מועדים בעקבות המלחמה

בעקבות המלחמה האחרונה, ועדת החוקה אישרה היום שני צווים המאריכים את תקופת דחיית מועדים לביצוע פעולות רבות של אזרחים כלפי רשויות ציבוריות וכן את דחיית המועדים למתן החלטות מנהליות.

הצווים שאושרו

צו הארכת תקופות ודחיית מועדים (הוראת שעה – חרבות ברזל) (סדרי מינהל, תקופות כהונה ותאגידים) (הארכת התקופה הקובעת השנייה), התשפ"ד-2024

צו הארכת תקופות ודחיית מועדים (הוראת שעה – חרבות ברזל) (סדרי מינהל, תקופות כהונה ותאגידים) (הארכת תקופת הדחייה ותיקון התוספת השלישית לחוק), התשפ"ד-2024

הרקע לחקיקת הצווים

חוק הארכת תקופות ודחיית מועדים (חרבות ברזל) (סדרי מינהל, תקופות כהונה ותאגידים), קובע הסדר שעניינו הארכת תקופות ודחיית מועדים לביצוע פעולות רבות של אזרחים כלפי רשויות ציבוריות וכן הארכת התקופות ודחיית המועדים למתן החלטות מנהליות.

חוק זה נחקק סמוך לתחילת המלחמה במטרה לאפשר לרשויות הציבוריות ולציבור ארכות למועדים קשיחים בחוק.

השינויים המרכזיים המוצעים בצווים

הארכת התקופה הקובעת השנייה בשלושה חודשים נוספים ביחס לפעולות של האזרח כלפי הרשות הציבורית, וכן ביחס להחלטה של הרשות הציבורית באשר לקביעת שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות.

הארכת תקופת הדחייה בארבעה חודשים ביחס לקבוצה מצומצמת של חיקוקים.

הוספת שמונה חיקוקים לתוספת השלישית שבהם לא ניתנת ארכה, ביניהם תקנות המקרקעין הקובעות בין היתר 15 ימים להתנגדות לתיקון צו רישום בית משותף.

ביקורת על האישור הרטרואקטיבי

יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, התרעם על האישור הרטרואקטיבי של הצווים וטען שמדובר בעניין לא רצוי:

"מדובר בצווים מטעם הממשלה. החוק פקע ב-7.1 ונשלח אליי מכתב כמעט חודשיים וחצי לאחר מכן. כמובן שהכנסת מוסמכת לחוקק רטרואקטיבית, אבל עובדה זו אין משמעותה שהדבר רצוי או שיכריחו אותנו לעשות זאת. יש להביא את התיקונים בזמן. אמנם מדובר פה על תיקון רטרו מיטיב אך זה עדיין לא דבר רצוי. ה-7.10 הגיע בהפתעה וה-7.1 הגיע באופן מתוכנן. אבקש להבין מדוע היה עיכוב. אם יש משהו שצפויה בו הארכה יש לייצר מנגנונים פשוטים, גם אם זה מסיר שליטה מכל מיני שחקני וטו, כי מרוב כוונות טובות הולכים לאיבוד".

עו"ד שרה גולד ממשרד המשפטים הסבירה שהתחולה הרטרואקטיבית אינה דבר רצוי, אך נדרשה זמן רב כדי לקבל תגובות מכל משרדי הממשלה ויחידות הסמך:

"החוק נחקק סמוך לתחילת המלחמה ואיפשר לרשויות הציבוריות ולציבור ארכות למועדים קשיחים בחוק. נבקש להאריך את התקופה הקובעת השניה לשלושה חודשים ונוכח הרטרואקטיביות נבקש הארכה רק עבור הוראות המיטיבות עם הציבור. עם זאת, בצו השני שמובא נחריג מספר חיקוקים לאור בקשות של מספר משרדי ממשלה. בנוסף נבקש להאריך את תקופת הדחיה לארבעה חודשים בהתאם למה שניתן במסגרת החוק.
לשאלת העיכוב- תחולה רטרואקטיבית אינה דבר רצוי. החוק שיורי וחל על חיקוקים רבים מאוד ונזקקנו לתגובות מכל משרדי הממשלה ויחידות הסמך וכל שלב כזה לקח הרבה מאוד זמן מסיבות שלא כולן תלויות בנו ולאור הרטרואקטיביות הארכנו רק את ההוראות המיטיבות עם הציבור".

דיונים מיוחדים

בפתח הדיון נשאו דברים בני משפחות החטופים בעזה.

זיו שבן זוגה אליה כהן נחטף, תיארה את חוויותיה הקשות מהמסיבה וביקשה מהוועדה לפעול להחזרת החטופים:

"אני עצמי ניצולת המסיבה. את מה שעברתי שם אף אחד לא יכול לקחת ממני, את כל הדברים שראיתי. מעבר לזה שהאחיין לי בן 19 ובת זוגו נרצחו לי מול הפנים והייתי צריכה לשבת שש שעות עם חלקי גופותיהם וגופות של אחרים בגלל הרימונים שנזרקו. את השפיות שלי לא אקבל חזרה אבל את בעלי לעתיד כן וזה תלוי בכם. הבטיחו לנו שאנחנו המדינה החזקה עם הצבא החזק. איך יכול להיות שהעמיסו אותו על טנדר כמו שק תפוחי אדמה לעזה ועוד לא החזירו אותו. המעט הוא להחזיר אותם הביתה בחיים ואם מפקירים אותם שם, כל אמא צריכה לדעת שיום יבוא ויפרצו לה לבית יאנסו אותה וירצחו אותה ואת ילדיה ואף אחד לא יחזיר אותה".

אישור הצווים מהווה צעד חשוב בהתמודדות עם ההשלכות של המלחמה על התפקוד התקין של הרשויות הציבוריות ועל חיי האזרחים. עם זאת, יש לציין את הביקורת שנשמעה על האישור הרטרואקטיבי של הצווים.

ועדת החוקה
צילום: דוברות הכנסת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן