זהירות, מתחזים, בנק ישראל מזהיר מפני ניסיונות הונאה חדשים

בנק ישראל קורא לציבור לשים לב לניסיונות הונאה והתחזות, ולהביא לידיעת הציבור כי גורמים עבריינים מנסים לבצע מעת לעת פעולות הונאה מתוך מטרה להוציא כספים מלקוחות במרמה תוך התחזות, בין היתר, לנציגים של בנק ישראל. לעיתים שולח הגורם העוין מכתב "מטעם" בנק ישראל

ניסיונות ההונאה הם בעיקר כלפי קשישים ואוכלוסיות מוחלשות. במסגרת ההתחזות, החברה מבקשת לבצע העברה כספית, בתואנה כי עליהם לוודא שהלקוח יוכל לעמוד בהחזרי ההלוואות. בדוגמא המצורפת מטה, החברה מצרפת מכתב "מטעם" בנק ישראל המציג בקשה להעברה הכספית. ההתחזות נעשית בערוצי תקשורת מגוונים כגון שיחות טלפוניות, שליחת מסרונים ושליחת דואר אלקטרוני.

הציבור מתבקש להגביר את ערנותו ולהימנע ממסירת פרטים אישיים וחסויים, ואף להגביר את מודעותם של המבוגרים בקרבתו. אנו מבקשים לציין כי בנק ישראל, בנקים מסחריים וחברות כרטיסי האשראי לא יפנו לאזרחים בבקשה למסור פרטים אישיים וחסויים ופרטים פיננסיים הכוללים אמצעי אימות וזיהוי שנשלחו לפונה כגון מסרון המכיל קוד אישי.

נדגיש, אם יש לך חשש כי נפלת קורבן לאירוע הונאה אנו ממליצים לפנות בהקדם האפשרי ישירות למחלקת הביטחון של התאגיד הבנקאי או של בנק ישראל ולמשטרה.

הונאות התחזות: גורמי סיכון

אנשים קשישים ואוכלוסיות מוחלשות הן בסיכון מוגבר להפוך לקורבנות הונאות התחזות. הסיבות לכך הן רבות ומגוונות, ביניהן:

ירידה בערנות ובקוגניציה: קשישים נוטים יותר להיות תמימים ופחות חשדניים, מה שמקל על עבריינים לנצל אותם.

פחות גישה למידע: קשישים רבים אינם משתמשים באינטרנט באופן קבוע, ולכן הם פחות מודעים לסוגים שונים של הונאות ופחות מוגנים מפניהם.

בדידות חברתית: קשישים רבים סובלים מבדידות חברתית, מה שמקל על עבריינים ליצור איתם קשר ולשכנע אותם.

בנוסף, קיימות קבוצות נוספות הנמצאות בסיכון מוגבר, ביניהן:

אנשים עם מוגבלויות: אנשים עם מוגבלויות קוגניטיביות או פיזיות עשויים להיות פגיעים יותר להונאות.

עולים חדשים: עולים חדשים עשויים להיות פחות מודעים לתרבות ולמנהגים המקומיים, ולכן הם פחות מוגנים מפני הונאות.

אנשים עם קשיים כלכליים: אנשים הנמצאים במצוקה כלכלית עשויים להיות נואשים יותר ונוטים יותר להיענות להצעות מפוקפקות.

חשוב להגביר את המודעות לסוגים שונים של הונאות התחזות, הן בקרב הציבור הרחב והן בקרב קבוצות בסיכון. ניתן לעשות זאת באמצעות פעולות הסברה, חינוך והכשרה.

בנוסף, חשוב ליצור מנגנוני הגנה וסיוע לקורבנות הונאה. קורבנות הונאה רבים סובלים מנזקים כלכליים ונפשיים קשים, וחשוב לסייע להם להתמודד עם ההשלכות של ההונאה ולשקם את חייהם.

צילום: Photo Mix מ- Pixabay

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן