יום האישה בכנסת בסימן גבורתן של נשים במלחמת 'חרבות ברזל'

יום האישה 2024

הכנסת מציינת את יום האישה הבינלאומי בסימן תרומתן של נשים במלחמת "חרבות ברזל"

בכנס מיוחד שנערך היום (ג') בכנסת לכבוד יום האישה הבינלאומי, הדגישו יו"ר הכנסת אמיר אוחנה וח"כ פנינה תמנו שטה את גבורתן ותרומתן של נשים במלחמת "חרבות ברזל".

יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה: "אמש, כמעט חמישה חודשים לאחר הטבח, פרסם סוף סוף האו״ם דו״ח על האלימות המינית שעברו בנותינו- אני מצפה ואף דורש ממועצת הביטחון של האו״ם להתכנס ולהכריז באופן מידי וחד משמעי על חמאס כארגון טרור" ; ח"כ פנינה תמנו שטה: "ציון יום האישה הבינלאומי הנוכחי, ואלו שעוד יבואו, כבר לעולם לא ידמו לציון יום האישה בישראל בשנים שלפני ה – 7 באוקטובר"

ח"כ פנינה תמנו שטה:

"ציון יום האישה הבינלאומי הנוכחי, ואלו שעוד יבואו, כבר לעולם לא ידמו לציון יום האישה בישראל בשנים שלפני ה – 7 באוקטובר"

תמנו שטה התייחסה גם לדו"ח האו"ם שהתפרסם אמש על האלימות המינית שעברו הנשים החטופות:

"התמונות של אימהות מגוננות על פעוטות וילדים, כשקנים של רובים שלופים ומופנים אליהם, הם זיכרון שלא ימחה לעולם. התמונות הראשונות של נועה ארגמני נחטפת על גבי אופנוע כשהיא זועקת לעזרה, פניה המבועתות של נעמה לוי כשידיה כפותות ומכנסיה מכותמות בדם. פניה של שני לוק, הנערה היפה שיצאה לחגוג את החיים ולא חזרה בחיים. ובזמן שבמרבית מדינות העולם ידברו על ייצוג הולם, פערי שכר ועוד נושאים שבשגרה – אנחנו כאן, בכנסת ישראל, נעלה את החובה להמשיך ולפעול למען החטופות והחטופים, לצד שימת זרקור גדול על גבורתן ותרומתן של נשים במלחמה בחזית, בעורף ובהסברה."

מיה רגב, שחזרה משבי חמאס, השמיעה באירוע את שיחתה האחרונה עם אביה בעודה נחטפת:

בשבעה באוקטובר אני, איתי אחי הקטן, עומר שם טוב, אורי דנינו, ועוד מעל ל240 אזרחים וחיילים נחטפנו לעזה בידי מרצחים. מאז עברו כבר 151 ימים ונותרו שם עוד כ134 חטופים וגופות. אני לא באתי לכאן היום בשביל לספר את הסיפור שלי או של איתי.

באתי לכאן כדי לצעוק את צעקתם של החטופים שנותרו מאחור. אותה הזעקה שאני זעקתי אז בשיחה שלי עם אבא שלי. אותם החטופים שיושבים שם בתנאים מחפירים, כאלה שגם אם אני אספר ואפרט לכם, לא תצליחו כנראה לדמיין מה עובר עליהם. חטופים שאם רק היו יכולים לצעוק, הם היו צועקים את נשמתם החוצה ואומרים ״הצילו״. חטופים שהיו כל כך בטוחים, כמוני, שיגיעו להציל אותם אחרי שבוע שבועיים גג יושבים שם עכשיו וכל יום האמון שלהם במדינה נעלם קצת יותר. איך אני וכל עם ישראל יכולים להסתובב ברחוב ולנשום אוויר צח בידיעה שעומר שם טוב אחד החברים הטובים שלי, שנחטפנו ביחד, יושב שם ולא מצליח לנשום כמו שצריך כי הוא אסמתי והמשאף שלו כמובן לא הגיע אליו. איך ייתכן שיש שם כל כך הרבה נשים יפות צעירות, שכל מה שהן רצו זה ללכת לחגוג את החופש ואת החיים ולהיות מאושרות, או שסתם הייתה להן איזה משמרת בחמ"ל ומאותה שבת ארורה הן יושבות שם מפוחדות ואבודות.

אני כאן כי הם פשוט מאוד לא יכולות ויכולים להיות כאן וזה המעט שאני יכולה לעשות עבורם. כל שר בממשלה הזאת וכל חבר בקבינט המלחמה, צריך להיות לכולכם בראש- דמיינו שזאת הבת שלכם שיושבת שם. מה הייתם עושים בשביל להציל אותה? כנראה שהייתם הופכים עולמות וזה בדיוק מה שהמשפחות עושות. אני יודעת מה זה להיות בחורה שם. אני יודעת מה זה להיות מוכנה שכל רגע יבואו לרצוח לך את הנפש, יותר מבעית מהמוות עצמו. אני כאן כדי להגיד שחרורו אותם לפני שיהיה מאוחר מדי הזמן שלהם אוזל״.

אליה בר נוי, חברתה של שני לוק ז"ל, עלתה לבמה לאחר דברי הדוברים.

היא שרה את השיר "בית" מילות השיר נכתבו על ידי שני לוק. הטקסט מדבר על הרצון של שני לחזור הבייתה בזמן שגופתה עדיין חטופה בעזה לאחר שנרצחה במסיבת ה'נובה'. השיר נכתב לפני שנחטפה ולכן מתכתב באופן מצמרר עם התקופה.

את הפנאל הראשון בכנס הנחתה יולן כהן, כתבת הבריאות של ערוץ 12

הפאנל הראשון עסק בסיפוריהן של הנשים שנלחמו ולנלחמות בחזית ומוכיחות שנשים יכולות לעשות הכל. בפאנל זה השתתפו פקד עמית גור, מפקדת חבל אשכול מג"ב דרום, רפ"ק בר מנשורי, קצינת אג"מ בשדרות וטלי חדד מאופקים שבבוקר השביעי באוקטובר פינתה את בנה ועוד שלושה עשר פצועים נוספים תחת אש. סגן ד״ר שי שרגא קצינת הרפואה של סיירת צנחנים שלחמה בקרבות בסוגעיאעה וסא״ל אור בן יהודה מפקדת גדוד קרקל שנלחמה בעשרות מחבלים ב07/10.

את הפאנל השני הנחתה ורד פלמן, כתבת ירושלים בכאן 11

הפאנל השני סיפר את יוזמותיהן של נשים בעורף. יש נשים שנלחמות בחזית ויש נשים שנלחמות על הבית. בפאנל השתתפו שגית בכנר ממובילות פורום נשות המילואים, מורן חטב מפורום נשות הקבע ד״ר שני סבוראי בנד, מתמחה בכירוגיה. רחל עזריה חברת הכנסת לשעבר יוזמת ומנהלת העוגן למשפחות המילואים ונועם וייסבוך פארמדיקית מד״א.

הפאנל השלישי בהנחייתה של טיטי איינאו מלכת היופי לשעבר ואשת עסקים בהווה

הפאנל סיפר את המלחמה בחזית ההסברה של נשים רבות המגיעות מתחומים שונים. ביניהן אשלי וקסמן בקשי, משפיענית שעצרה הכל לטובת הסברה, אורלי פרומן סגנית יו"ר מכבי העולמית, טל הוכמן משדולת הנשים, שקד כהן המפיקה הראשית של מטה ההסברה האזרחי שהוקם בעקבות המלחמה וחברת הכנסת שירלי פינטו שגרירת ההסברה בשפת הסימנים מטעם משרד החוץ.

הכנס הדגיש את תרומתן של נשים רבות במגוון תחומים, הן בחזית והן בעורף. נשים אלו הן מודל לחיקוי והשראה עבור נשים רבות בישראל וברחבי העולם.

יום האישה 2024
קרדיט: נגה מלסה
יום האישה 2024
קרדיט: נגה מלסה
יום האישה 2024
קרדיט צילום: נגה מלסה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן