זכאים לפיצויים? אלו הסכומים שהמדינה משלמת לנפגעי המלחמה

צילום: יעקב אליאך, דובר הוועדה

11 מיליארד ש"ח שולמו כפיצויים לנפגעי המלחמה

מאז פרוץ המלחמה, רשות המיסים הוציאה 11 מיליארד ש"ח מתוך 17.6 מיליארד ש"ח שבקופת קרן הפיצויים.

מעבר לנזקי רכש וחקלאות, 622 מבנים ניזוקו בצפון עד כה. הערכת הרשות: 10,000 פניות נוספות לקרן הפיצויים כשתושבי הצפון ישובו לביתם.

תושבי יישובי הצפון שפחות מ5 ק"מ מהגבול ולא פונו, מתוסכלים: "לא יעלה על הדעת שכאשר טילי נ"ט מאיימים על ילדינו, הפתרון הוא לשבת עם ידיים על הראש; מגיע לנו לחיות בשגרת החירום".

בדיון הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי, בנוגע למצב המיגון בצפון, עלה כי מאז פרוץ המלחמה, קרן הפיצויים ברשות המיסים העבירה 11 מיליארד ש"ח לנפגעים מתוך 17.6 שהייתה בקרן טרום המלחמה.

צוותים מיוחדים של הרשות ערוכים לטפל בעוד כ-10,000 פניות צפויות מתושבי הצפון עם שובם לבתיהם. בדיון עלה שוב מצוקת שמונת היישובים שבין 3.5 ק"מ מהגבול ל-5 ק"מ מהגבול שלא פונו על אף שנכללו בהחלטת הממשלה.

נציגי היישובים הביעו תסכול וזעם מהמצב שבנוסף לכך שהם לא פונו, הם גם תחת איום טילים ללא כל הגנה. יו"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי אמר בדיון כי הוא יצא בקריאה מפורטת יותר במכתבים לכל הגורמים ע"מ לדאוג ליישובים האלו הנמצאים תחת סכנה וללא כל הגנה.

לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי: "קיים חוסר ודאות לגבי ההתפתחויות בגזרה. התושבים אינם יכולים לחזור לבתיהם. היו חמישה מיליארד ש"ח למקלוט ומיגון הצפון עם הגדרה תקציבית מסודרת עם מדרגים לפיצוי כל יישוב, משפחה, משק עפ"י צרכיו ודברים לא נעשו.

בדומה לנעשה בדרום שם קיימת מינהלת תקומה, גם בצפון כל העול הזה אינו יכול ליפול על משרד אחד וצריך תכלול הוליסטי לכל הנושאים. קורא לראש הממשלה ולכולם לקבל החלטות מוקדם ככל הניתן כדי שתושבי היישובים יידעו מה קורה איתם".

ראש מנהלת אופק צפוני, דויד סויסה אמר בדיון: "הייעוד שלנו לעשות אינטגרציה של כל המשרדים שעובדים בצפון ולהוות כתובת אחת. המשימות שלנו הן בכיתות הכוננות, בציוד ואימון ב32 יישובים שהצטיידו במיטב, בתכנית מיגון לצפון שממתינה לאישור בעלות כמיליארד וחצי לכל היישובים 0-2, בפרויקט לכל היישובים 0-9 בתקציב מרכיבי ביטחון.

צילום: יעקב אליאך, דובר הוועדה
צילום: יעקב אליאך, דובר הוועדה

משימה נוספת היא לתקן את כל המבנים שנפגעו – 622 במספר. עיקר הפגיעות במנרה, מטולה, שלומי ושתולה. לנו חסר את מינהלת תקומה בצפון – אין מי שיתכלל את כל הסוגיות של החקלאות, אזורי התעשייה שנפגעו, מערך החינוכי. הכל צריך לקבל פיתרון. יש כרבע מיליון תושבים שגרים שם – 5 מועצות אזוריות ועוד 10 מקומיות".

סא"ל גסאן טריף, רע"ן הנדסה ומיגון בפקע"ר הציג בדיון תמונת מצב לגבי מיגון הבתים בצפון: "586 מתוקצבים בק"מ הראשון. בתקציב שיאושר יכנסו גם לק"מ השני. בטווח 0-1 ק"מ 321 בתים הושלמו ו- 98 נמצאים בביצוע. בתכנית החדשה יש 30 מיליון ₪ לחיזוק ומיגון קריית שמונה.

יש 746 ממדים מוכנים לביצוע עם היתרים וממתינים לתקצוב ואישור בטחוני. בק"מ הראשון יש 1,050 שממתינים לתקציב לתכנון, ו- 586 נוספים שמתוקצבים, אך הם לא לביצוע כרגע. יש 250 מיליון ₪ למיגון בחינוך, בריאות ורווחה, ו- 50 מיליון למיגון ציבורי מרחבי. עוד כ20 מיליון ₪ מיועדים לאשקלון מהתכנית החדשה, ובוצע רק כרבע ממנו".

אריאל גלבוע מהמל"ל אמר בדיון לגבי החלטת הקבינט משנת 2018 למיגון כי ההתנהלות לא הייתה טובה ב-5 השנים האחרונות, "עכשיו אנו בפתחו של תקציב חדש ויש בשורה גדולה לתחום המיגון שיאפשר לנו למגן חלקים גדולים בקו העימות. אנו מדברים על סדר גודל של מעל מיליארד ₪ למיגון.

יש שורה בתקציב המדינה במיוחד לנושא. בתחום היישום כמערכת אנו ערוכים לממש את הכספים הגדולים שיגיעו. הצעת המחליטים לצפון היא בשלב טיוטה, וכשהיא תאושר יתקבלו תקציבים על כלל המרכיבים.

התקיים דיון של קבינט המלחמה עם ראשי רשויות והיה שיח על כלל המרכבים. יש צורך בזרוע ממשלתית חזקה, היא קיימת ומתוכללת ע"י מנכ"ל משרד הפנים, אך היא צריכה כלים של תקציב וסמכויות".

אמיר דהן-מנהל מחלקת פיצויים רשות המיסים עדכן בדיון כי מאז פרוץ המלחמה, רשות המיסים שילמה 11 מיליארד ש"ח מתוך 17.6 מיליארד ש"ח בקופת קרן הפיצויים – מיליארד ש"ח נזקים ישירים ועוד 10 לנזקים עקיפים. לדבריו, עד כה הוגשו 1200 תביעות בצפון והערכה של הרשות שיגיעו ל- 10,000 תביעות.

דהן ציין את ההיערכות של הרשות ליום שאחרי: בכוח אדם, במוקד ייעודי בטבריה, במוקדים ממוגנים שמוכנים בעכו ובחיפה עם ציוד ורשימות עובדים מוכנות.

שמעון גואטה, חקלאי ותושב עלמה תיאר בדיון את חייהם במצב החירום ללא מיגון: "אחרי שאלו לפנינו פונו, אנחנו הקו הראשון ואם כל האזעקות אנו רצים סביב עצמנו, לא נותנים להגיע לשדות חקלאים, ואין פתרון לבע"ח.

ממגנים את הישובים 0-2 ק"מ, אך כרגע הם לא נמצאים כלל בבתיהם. תמגנו אנשים לא בתים ריקים. בגן הילדים יש שלושים ילדים שנמצאים ללא מקלט והפתרון של פקע"ר עבורנו זה לשבת עם ידיים על הראש – זה ממש לא פתרון הגנה לטיל נ"ט.

אתמול היו כמה יירוטים לכיוון אזורנו – מההדף והבהלה כל הרפת, עגל נתקע במחיצה ומת. תנו לנו לחיות בשגרת החירום".

צילום: יעקב אליאך, דובר הוועדה
צילום: יעקב אליאך, דובר הוועדה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן