מה אומרת התחפושת?

פורים יהודי

בחירת תחפושות בפורים:

פורים הוא חג אהוב על ילדים, יום שבו הם יכולים להגשים פנטזיות ולהפוך לדמויות האהובות עליהם. בין אם מדובר בגיבורי על, נסיכות, דמויות מסרטים מצוירים או בעלי חיים,  התחפושות הן חלק בלתי נפרד מהחג.

אך מעבר לצד החווייתי, בחירת התחפושות מעוררת שאלות עמוקות יותר. ילדים רבים נוטים לבחור דמויות "רעות" כמו נבלים, רוחות רפאים או יצורים מפחידים. בחירה זו עשויה להעלות תהיות לגבי ההשפעה שלה על עולמם הפנימי ועל התפתחותם.

הרצון להיראות "קוּל"

ילדים רוצים להתחפש לדמויות שהן פופולריות ומקבלות מחמאות. דמויות "רעות" הן לעיתים קרובות דמויות חזקות, מעניינות וסוחפות, ולכן הן מושכות ילדים רבים.  ילד שמתחפש לדמות כזו עשוי לחוש תחושת עוצמה וכוח וליהנות מהתשומת לב שהוא מקבל מהסביבה.

ולכן כאשר הוא מתחפש לדמות שלילית, הוא מנסה בכל כוחו להידמות לדמות זו, והדבר מותיר בו חותם בנפש, ואף אם עושה זאת לזמן קצר בלבד הרושם של הדמות השלילית נותר מוטבע בנפש.

הזדמנות לחקור את הצד האפל

פורים הוא הזדמנות לילדים לחקור את הצד האפל שלהם בצורה בטוחה ומבוקרת.  התחפשות לדמות "רעה" מאפשרת להם לבטא רגשות מודחקים כמו כעס, תסכול או פחד, ולשחק עם גבולות ההתנהגות המקובלת.

השפעה חינוכית?

השאלה האם התחפשות לדמויות "רעות" משפיעה לרעה על ילדים היא מורכבת. יש הטוענים שהיא עלולה להוביל לחיקוי התנהגויות שליליות,  בעוד שאחרים סבורים שהיא דווקא מאפשרת לילדים לבטא את רגשותיהם בצורה בריאה וללמוד על ההבדל בין טוב לרע. כמו ש'הבגד עושה את האדם' המראה שלנו משפיע על התחושה והדימוי העצמי שלנו, כך התחפושת משפיע על ההרגשה ונותנת מענה לרגש מסוים.

המלצה להורים:

חשוב שהורים יהיו מודעים לתחפושות שבוחרים ילדיהם וישוחחו איתם על משמעותן .שיחה פתוחה תאפשר לילדים להביע את רגשותיהם ומחשבותיהם ותעזור להם לבחור תחפושות שמתאימות לגילם ולערכים שלהם ושהבחירה היא ממניע בריא.

הצעות לתחפושות חלופיות

להורים שרוצים להציע לילדיהם חלופות "טובות" יותר, קיימות אפשרויות רבות:

  • דמויות חיוביות חזקות : גיבורי על, מנהיגים היסטוריים, דמויות מהמיתולוגיה
  • דמויות מצחיקות:  ליצנים , קאובויים,  פיראטים
  • דמויות יצירתיות:  תחפושות בהשראת תחביבים, חלומות או אירועים היסטוריים

לסיכום

פורים הוא חג של שמחה, יצירתיות ודמיון.  בחירת התחפושות היא חלק חשוב מהחג, היא תופסת חלק עיקרי בחוויה של הילדים  ומהווה הזדמנות לילדים לחקור את עצמם ואת עולמם הפנימי.  חשוב שהורים יהיו מעורבים בתהליך בחירת התחפושות, וישוחחו עם ילדיהם על משמעותן ועל הערכים שהן מייצגות. בפורים יש את היכולת להיות מי שהיינו חולמים להיות, עופו על זה גם אתם ההורים.

פורים יהודי
נערך בImagine

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן