בריונות ברשת מודל 2024

הפצת סרטוני זוועות ושימוש בבינה מלאכותית

נוסף על האתגרים הרבים שמציב האינטרנט בפני הצעירים, ישנם איומים  קשים אחרים: פגיעה בילדים בעקבות חשיפה לתכנים אלימים ברשתות החברתיות ובאתרי אינטרנט והתמודדות עם מסרים של deep fake שנוצרים באמצעות כלים של בינה מלאכותית.

ישנו קושי בזיהוי פגיעות: ילדים רבים מתביישים לדווח על פגיעות ברשת, מה שמקשה על איתור ומניעת התופעה.

הפתרון:

הכשרת מורים להתמודדות עם בריונות ברשת.

במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט פותחה יחידת לימוד אינטראקטיבית בנושא "מוגנות ברשת" המציעה ידע מעמיק וכלים מעשיים להתמודדות עם בריונות ברשת ופגיעות דיגיטליות.

לומדים על הנושא ביחידת לימוד אינטראקטיביות ייעודיות בנושא "מוגנות ברשת" שפותחו על ידי הרשות להוראה חדשנית ומיטבית ותמיכה של קרן פריזמה של משרד החינוך.

היום  צוותי חינוך צריכים להיות מודעים לסוגי הפגיעות השונים ולדעת לזהות מצוקות בקרב תלמידים.

 

קרן אטינגר, ראש היחידה לחדשנות במרכז האקדמי לוינסקי – וינגייט:

"בימינו הסיכוי של ילד להיפגע מהרשתות החברתיות גבוה יותר מאשר הסיכון להיפגע פיזית בתוך שטח בית הספר. על כן חשוב לכלול בהכשרתם של פרחי הוראה גם את תחום המוגנות ברשת. מודעות ומעורבות פעילה נמצאו יעילים במניעת פגיעות ברשת יותר מכל פתרון טכנולוגי אחר".

 

אילו סוגי פגיעות ברשת ילדים נחשפים בבתי ספר ובשעות אחרי הצהריים?

"אנחנו מחלקים את הפגיעות לאלו שאינן חוצות את הרף הפלילי כדוגמת ביריונת, שיימינג, חרם וחשיפה לתכנים קשים ופגיעות שעלולות לעבור את הרף הפלילי בהם סחיטה באיומים, פגיעות מיניות ופגיעה בפרטיות".

אלו פעולות מומלצות למניעת פגיעות ברשת?

"יש מגוון פעילויות מומלצות בהם המלצות טכניות כגון: התקנה של חומות אנטי וירוס וחומות אש,  קביעה של סיסמת כניסה לכל מכשיר שמחובר לרשת, שימוש בתכנות חוקיות שנקנו בחנות אפליקציות רשמית, חיבור רק לרשתות wifi  מוכרות ומאובטחות, הגנה על הפרטים האישיים וקביעה של שם משתמש לא מסגיר.
חשוב לא פחות היא להבין את הסביבה הדיגיטלית. להבין במי אפשר לתת אמון ובמי לא (בדרך כלל לא), כיצד נכון וראוי להתנגד ברשתות חברתיות, מתי וכיצד נכון לחבר בין החיים הוירטואליים לבין החיים האמיתיים, כיצד להבחין בין מסרים אמיתיים לבין פייק ניוז וחשוב לא פחות – כיצד להתנהג כאשר נתקלים בפעולות פוגעניות ברשת.

איך אנשי חינוך צריכים להתמודד במקרים שהם נחשפים לילדים ונערים שסובלים מביריונות ברשת?

"המורים מבלים עם התלמידים שעות רבות ביממה והם יכולים להיות קו העזרה הראשון לתלמידים שנפגעים ברשת. חשוב להבין שלא מדובר במספרים קטנים – קרוב למחצית מהילדים מעידים על כך שנפגעו ברשת בצורה זו או אחרת החל מביוש וחרמות ועד לפגיעות פליליות.

קרן אטינגר
קרן אטינגר צילום: פרטי

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן