איפה עדיף למות, בבית או בבית חולים?

איפה עדיף למות, בבית או בבית חולים? מחקר שבוצע באיכילוב הראה כי עם השנים יותר ויותר חולי סרטן ישראליים מתים בבית בחיק המשפחה, וזאת הרבה בזכות הרחבת השירותים הפליאטיבים וההוספיס-בית, אך מצא גם פערים גדולים בין אזורים שונים בארץ. המחקר בחן את מקום הפטירה של כ-210,000 מטופלים עם סרטן בישראל ב-20 שנים האחרונות.

מוות מסרטן בבית, בחיק המשפחה ידוע כקשור לאיכות חיים גבוהה יותר בסוף החיים, פחות סבל ופחות שימוש בבדיקות וטיפולים מיותרים. המחקר, שהובילו פרופסור עידו וולף, מנהל המכון האונקולוגי באיכילוב וד״ר ברברה סילברמן מהמרכז לבקרת מחלות, יחד עם יובל שלו מני, סטודנטית לרפואה באוניברסיטת תל אביב, ניסה לאפיין את מגמות מיקום התמותה בישראל לאורך התקופה.

בהסתכלות על כלל המדינה, נמצא כי עם השנים יותר ויותר חולי סרטן מתים מחוץ לבית החולים. כאשר נבחנו משתנים שונים נמצא כי דווקא חולים צעירים וחולים עם ממאירויות המטולוגיות כמו לאורחיה או לימפומה מתים יותר בבית החולים.

עוד נמצאה השפעה גדולה ביותר למקום המגורים, כאשר במחוז דרום נמצאו אחוזי הפטירה בבית הגבוהים ביותר (כ-45%) ואילו במחוז ירושלים נמצא האחוז הנמוך ביותר (כ-20% בלבד) בהשוואה לשאר המחוזות.

במחוז תל אביב, ראינו שיפור משמעותי במרוצת השנים. במהלך תקופת המחקר, מקרי המוות בבית במחוז תל אביב עלו בכל שנה ב2.3%. בשנת 2018, במחוז תל אביב נרשמו 36% של מקרי מוות מסרטן בבית, זאת לעומת 25% ב1998.

מגמות אלו מדגישות את המאמץ של מערכת הבריאות לשפר ולהרחיב את השירותים הפליאטיבים ואת הוספיס בית, תוך שימת דגש על איכות חיי המטופלים בימיהם האחרונים. עם זאת, המחקר גם מדגיש את הפערים הקיימים בשירותי הטיפול הפליאטיבי על פני אזורים גיאוגרפיים שונים ואת החשיבות למתן שירותים

איכותיים בפריסה ארצית ושיוויונית כדי לאפשר לכל חולי הסרטן ברחבי הארץ להחליט איך והיכן להיות בסוף חייהם.

עם אחד הבנקים הגדולים בעולם: הסכם השותפות האדיר של חברת איתוראן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן