
בחירה של מחסן לוגיסטי היא רגע משמעותי וקריטי עבור עסקים רבים. בחירה נכונה וחכמה יכולה לעזור לעסק לפעול בצורה יעילה ורווחית, בעוד טעות בבחירה עלולה להוביל להפסדים ולשלל בעיות ואתגרים.
מה משפיע על העלות?
כמובן שעלות המחסן היא אחד הגורמים החשובים בהחלטה לגבי מחסן לוגיסטי להשכרה. אלה הדברים שצריך לקחת בחשבון:
- מיקום – למיקום יש חשיבות לא רק מבחינת העלות, אך על ההיבטים האחרים נדבר בהמשך. מבחינת המחיר, חשוב להבין כי יחסית יקר לשכור מחסן שנמצא בסמוך למוקדים מבוקשים, כמו נמל התעופה ונמל אשדוד. אם אין לכם צורך מיוחד להתמקם שם, ואתם מוכנים להתפשר על מיקום כדי לחסוך בעלויות, כדאי לבדוק אפשרויות בפריפריה. בנוסף, מחסן לוגיסטי להשכרה במועצות מקומיות זול יותר לעומת בערים.
- גודל – באופן טבעי, ככל שתשכרו מחסן גדול יותר, תשלמו יותר. מנגד, שימו לב שאם לא בוחרים מחסן קטן מדי, שלא יספיק לכמות הציוד שלכם. מומלץ לבצע חשיבה מקיפה לגבי הגודל שאתם צריכים, בהתחשב בכמות הזמן שלוקח לכם לשנע ציוד, בתדירות של קליטת ציוד חדש וכו'.
- צרכים אישיים – כל חברה זקוקה למאפיינים שונים של מחסן לוגיסטי. קחו בחשבון שאולי תצטרכו להשקיע במחסן מעט, על מנת להתאים אותו אליכם.
- עלויות נלוות – מלבד תשלום דמי שכירות, תצטרכו לשלם ארנונה, חשמל וכו'. מעבר לזה, במתחמי תעשייה מרכזים בדרך כלל גובים דמי ניהול עבור תחזוקת המחסנים.
איך בוחרים מיקום?
בסופו של דבר, הצלחתו של מחסן לוגיסטי להשכרה תלויה בעיקר במיקום שלו. איך דואגים להיות קרובים לכל המקומות החשובים לכם?
- כבישים ודרכי גישה – כדאי לחשוב על דברים כמו צירי תנועה ופקקים, כדי לדאוג שהציוד שלכם יגיע למחסן וממנו ללקוחות וליעדים השונים במהירות האפשרית.
- קליטת סחורה – אם מרבית או כל הציוד שלכם מגיע מעבר לים, אתם צריכים להתמקם כך שתקלטו אותו כמה שיותר מהר. זה אומר, שאם הוא מגיע במטוסים אז אתם צריכים להיות קרובים לנמל התעופה בן גוריון, ואם הוא מגיע בים, עליכם להיות באזור הנמל הימי הרלבנטי, חיפה או אשדוד.
- העברת סחורה – כמובן שיעילות העסק לא תלויה רק במהירות של קליטת הסחורה, אלא גם בשלב הבא בהליך. תוך כמה זמן אתם יכולים להעביר דברים מהמחסן, לספקים, ללקוחות וליצרנים שלכם? אתם צריכים לחשוב היטב למי הכי כדאי לכם להיות קרובים, כך שתצליחו לשלם פחות על הובלות ובמקביל לרצות כמה שיותר לקוחות.
מה עוד צריך לקחת בחשבון?
- אבטחה – כדי לוודא שהציוד שלכם בידיים טובות, בררו לגבי אמצעי אבטחה כמו מצלמות ושומרים.
- ניקיון ותחזוקה – בדקו האם במקום מתבצעות עבודות לשמירה על החפצים מנזקים שונים.
- בטיחות – שאלו אם קיימים כל האישורים הנדרשים, מטעם המשטרה, מכבי האש והמועצה המקומית.