השפעות הלחץ והחרדה על עור הפנים – מירב בן יקר ודליה מקס עובדיה עושות סדר:

מצבו ונראותו של העור משקף פעמים רבות את מצב גופנו מבפנים, כאשר סממנים שונים המופיעים על גביו ומחלות עור מסוימות יכולים להוות אינדיקציה למצבנו הבריאותי, להתריע על בעיות באיברים, שינויים הורמונליים שונים, עליה וירידה ברמות הסוכר ובלחץ הדם וגם על מצבנו הרגשי והנפשי, ובניהם מצבים של לחץ וחרדה.

במידה מסוימת ניתן לומר שהעור הוא איבר המהווה חלון ראווה לפנים הגוף היכול לאותת לנו כשמשהו אינו כשורה. אם כן מה הקשר בין מצב העור ובין לחץ וחרדה ואיך מטפלים?

אזרחי העולם כולו נמצאים כיום במצב מתמשך של לחץ וחרדה בשל נגיף הקורונה המשתולל בחוץ, כאשר מהדורות החדשות המשודרות לאורך כל שעות היממה וההנחיות המונחתות עלינו מידי יום ממשרד הבריאות והממשלה המגבילות את תנועתנו ומשאירות אותנו בבתים, רק מגבירים אותו, לעיתים באופן בלתי מודע, מיום ליום ומשעה לשעה.

לדברי מירב בן יקר, מנהלת הדרכה במותג הקוסמטיקה המקצועית HL, "כאשר מצב הסטרס והלחץ נמשך זמן רב, ההשבתה של פעילויות השגרה הללו מובילה למגוון השפעות בריאותיות מזיקות.

אחת התוצאות של פגיעה זו היא התפרצות של בעיות עור שונות, כגון אקזמה, פסוריאזיס ואקנה המופיעות באופן נראה וגלוי על העור ודורשות התייחסות וטיפול כבר משלב ההתפרצות הראשוני על מנת למנוע התפשטות והחמרה במצב, שעלולה היא לבדה להוסיף למתח ולחרדה שמשהו אצלנו מתנהל לא כשורה, להוסיף לתחושה הרעה וחוזר חלילה".

"במצב של סטרס", ממשיכה בן יקר, "הגוף מגייס את המערכות שלו במטרה אחת ויחידה – להתמודד עם המשבר העכשווי.

לשם כך, הוא גם מנתב את המשאבים השונים אך ורק למערכת העצבים הסימפתטית – המערכת שפועלת לתגובות מידיות מצבי לחץ, חירום ומתח, ודואגת להפעיל מערכות ואיברים החיוניים להתמודדות עם המשבר.

זאת, על חשבון המערכת הפאראסימפתטית – זו האחראית על פעילויות השגרה של הגוף, שאינן חיוניות להישרדות המידית, כגון חידוש תאים, הפרשת הורמונים, עיכול, שינה טובה, בנייה עצמית והתחזקות, ותהליכי פינוי רעלים".

 

מצבים נפשיים של לחץ וחרדה לעיתים משתלטים עלינו תחילה שלא במודע, כאשר התסמינים על גבי העור יופיע לאחר שאנו חווים תחושות אלו בדרך כלל לאורך זמן ממושך.

העצה הטובה ביותר היא קודם כל להכיר בעובדה ולעבוד על עצמנו בכדי ליצור תחושה של רגיעה בכדי להוריד את מפלס הסטרס, החל מחשיפה לקריאה וצפייה בכמות מדודה ומבוקרת של חדשות, דרך ניצול הזמן לפעולות מרגיעות שיסיחו את הדעת ממחשבות, כדוגמת טבילה באמבט חם, האזנה למוזיקה, הוצאת אנרגיה באמצעות ביצוע פעולות ספורט או התעסקות בתחביבים שונים, ובמקביל לטפל בעור באמצעות חומרים פעילים ואפקטיביים שיקלו על התסמינים.

 

לדברי בן יקר, "בימי אלו הלחץ והמתח משפיעים במידה ניכרת על עורנו ומערערים את מנגנוני ההגנה הטבעיים של העור.

באופן טבעי, גופנו בנוי להתמודדות עם מפגעים שונים ומערכות הריפוי הטבעיות מצליחות בדרך כלל להתגבר על השפעתם המזיקה. אולם כאשר אנו נתונים במצב של לחץ מתמיד, יורדת עמידותם של מנגנוני ההגנה ותאי העור הופכים פגיעים.

התוצאות מתבטאות במראה עור אדמומי,  בעל גוון אפרפר ולא בריא, רגישות יתר ונטייה לדלקות שונות. הטיפול בעור הסובל מתסמיני לחץ וסטרס מתבסס בעיקר על הרגעת העור וחיזוק מערכת ההגנה הטבעית של העור  וזאת על מנת למנוע נזקים בלתי הפיכים ולשפר את מראהו באופן מיידי".

"על מנת למנוע את הפגיעה בעור", מציעה, "חשוב לספק לו נוגדי חמצון, שיגנו על תאי העור מפני הרדיקלים החופשיים, שרמתם עולה משמעותית במצבי סטרס. כמו כן, חשוב לספק לעור ויטמינים מקבוצת B – אשר ממלאים תפקיד חשוב באיזון מערכת העצבים ובהפחתת סטרס. חסר בוויטמינים אלו יתבטא במראה העור ובמרקמו. לדוגמה, חסר בוויטמין 2B עלול לגרום לדלקות, לאקנה ולגרד בעור, וחסר בביוטין גורם לדלקות עור, לפגיעה בבריאות העור ולדלקות עור כגון סבוריאה".

"כדי לספק לעור את הרכיבים הנחוצים לו להפחתת הסטרס חשוב לשלב בין תזונה בריאה ומאוזנת לבין שמירה על שגרת טיפול בעור, באמצעות תכשירים קוסמטיים ייעודיים שמכילים רכיבים נוגדי חמצון וויטמיני B. נוגדי חמצון כגון ויטמיני A, E ו-C, נמצאים בצמחים, בירקות ובפירות, במינרלים סלניום ואבץ, ובחומרים נוספים, כמו קו-אנזים 10Q וחומצה אלפא ליפואית. ויטמיני B מצויים במזונות רבים. לדוגמה, ויטמין B1 מצוי בדגנים מלאים, אורז מלא וקטניות, וכך גם ויטמיני 5B ו-6Bויטמיני B2, B3 ו־B12 : בעיקר בכבד, בבשר, בביצים, בחלב ובמוצרי חלב".

דליה מקס- עובדיה, קוסמטיקאית ובעלת קליניקה לקוסמטיקה מתקדמת, משתפת בעצות פרקטיות לשגרת טיפוח יומיומית בשגרת ההסגר:

לנקות, לנקות, לנקות!

אחד הדברים החשובים ביותר שנלמדים בתקופה הקורונה הוא שההיגיינה חשובה בכל תחום בחיינו. העור שלנו הוא האיבר הגדול והחשוף ביותר ולכן יש לשמור עליו נקי בכלל ובתקופה זו בפרט. יש להמשיך לנקות את העור בתכשירי ניקוי עדינים- בוקר וערב. יש לוודא שאנו משתמשים בתכשירים שאינם על בסיס שמן, שאינם מגרים את העור, אך מספקים ניקוי יסודי.

לשמור על רמת הלחות

גם כשאנו מצאים בין כותלי הבית, יש להקפיד על מריחת קרם לחות מתאים בוקר וערב ולהימנע ממצב בו העור שומני או יבש מידי. זה הזמן להוסיף מסיכה טיפולית המכילה חומרים נוגדי חמצון, כגון ויטמין C, ויטמין E לפחות פעמיים בשבוע.

מקדם הגנה גם בהסגר!

בעת יציאה, גם הקצרה ביותר, לטיול בחוץ בכדי להתאוורר, ישיבה במרפסת או בחצר, קרני השמש עדיין יוקדות בשמיים ובאות במגע עם עור הפנים. חשיפה לא מבוקרת לקרני השמש בשילוב עם מדד הלחץ העולה, עלולים להחמיר מצב עור קיים ואף לגרום להופעתם של כתמים חדשים ולכן מומלץ להשתמש במקדם הגנה של SPF30 לפחות.

לטפל בזמן

כל אישה מכירה את גופה ועורה. אם אנו יודעים שמצבי לחץ גורמים אצלנו להתפרצויות של מחלות עור, דברו מבעוד מועד עם הקוסמטיקאית הצמודה ורופא העור והצטיידו מראש בתכשירי מנע וטיפול שונים. חשוב במיוחד לא להזניח ולהתחיל את הטיפול טרם ההתפרצות, וכמובן להיות בקשר טלפוני עם הקוסמטיקאית, גם אם אי אפשר להגיע אליה לטיפול.

תזונה מאוזנת

לא פחות חשוב מלשמור על שגרת ניקוי וטיפוח קבועים, חשוב לשמור על תזונה מאוזנת ובריאה. שתייה מרובה של מים, אכילת תפריט מאוזן של פירות וירקות והתעמלות מתונה לפחות מספר פעמים בשבוע, יעזרו לשמור על עור בריא וחיוני יותר. צמצמו צריכה של סוכר, קפאין, אלכוהול ומתוקים אשר עלולים לעורר את הגוף בכלל ואת העור בפרט.

פרוביוטיקה- סדרת מוצרי פרוביוטיק מבית מותג הקוסמטיקה המקצועית HL, 140- 290 שח לתכשיר, להשיג אצל הקוסמטיקאיות המובחרות, צילום: אורי גרון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן