השקת הקו הכחול: מהפכה בתחבורה הציבורית במרכז הארץ

צילום: חברת נתיבי איילון

השקת הקו הכחול: מהפכה בתחבורה הציבורית במרכז הארץ

משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון משיקים את הקו הכחול.  קו ה-BRT הראשון במרכז הארץ, בהשקעה של כ-3 מיליארד שקלים. הפרויקט מהווה חלק מתוכנית לאומית רחבת היקף שמטרתה לפתח רשת תחבורה ציבורית מתקדמת, בשילוב רכבת קלה, מטרו וקווי BRT נוספים בכל רחבי הארץ.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, ציינה כי: "הקו הכחול הוא פרויקט חלוצי ראשון מסוגו במרכז הארץ ומבטא את החזון שלנו לחבר את ישראל. מדובר במהפכה אמיתית בתחבורה הציבורית שתשנה את חיי מאות אלפי אנשים כבר בשנת 2028 ותעניק להם מערכת אמינה, ירוקה ומתקדמת." בנוסף, הקו הכחול צפוי לתרום גם לקידום התיירות, שכן תחבורה ציבורית יעילה ונגישה מחזקת את הנגישות לאתרי תיירות ומאפשרת חוויית ביקור איכותית.

כפי שמדגיש קול הקורא של משרד התיירות למיזמים בת-קיימא. (לפרטים נוספים על פרס אות השר לקידום תיירות בת-קיימא).

צילום: חברת נתיבי איילון
צילום: חברת נתיבי איילון

מהו קו BRT והיתרונות שלו

קו ה-BRT (Bus Rapid Transit) הוא מערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים, המבוססת על אוטובוסים חשמליים גדולים הנעים בנתיבים ייעודיים עם עדיפות ברמזורים. אוטובוס BRT מסוגל להסיע עד 200 נוסעים, הרבה יותר מאוטובוס רגיל, אך פחות מרכבת קלה.

יתרונות מרכזיים של הקו הכחול:

  • נסיעה מהירה ואמינה: זמני הנסיעה צפויים להיות קבועים ללא עיכובים מיותרים.

  • חיסכון בעלויות: הקמה מהירה וזולה יותר לעומת רכבת קלה.

  • תשתית ירוקה: שימוש באוטובוסים חשמליים מפחית פליטת מזהמים.

לדוגמה, ממרכז רחובות למרכז ראשון לציון ניתן להגיע בכ-26 דקות בלבד, ומפארק המדע למרכז רחובות בכ-13 דקות בלבד.

התוואי והתחנות

הקו הכחול יתפרס לאורך 30 קילומטרים. 15 קילומטרים לכל כיוון ויחבר את רחובות, נס ציונה וראשון לציון עם תל אביב. לאורך התוואי יוקמו 44 תחנות חכמות ומונגשות ועתידים להשתמש בו מעל 100 אלף נוסעים ביום, כ-30 מיליון בשנה.

בנוסף, לאורך הקו ייסללו שבילי אופניים, יבוצע גינון ופיתוח נרחב, תותקן תאורה וריהוט רחוב מתקדמים וישודרגו תשתיות ניקוז, ביוב וחשמל. הרחובות הראשיים בערים יעוצבו מחדש כמרחב עירוני שוקק חיים שישלב תחבורה, עסקים ופנאי.

השפעה כלכלית וחברתית

הקו הכחול לא ישדרג רק את התחבורה,  הוא גם יחזק את הכלכלה המקומית:

  • חיזוק מרכזי תעסוקה: פארק ת.מ.ר (תחבורה, מדע ורפואה) יקבל תנופה משמעותית בזכות חיבוריות גבוהה יותר.

  • פיתוח מסחר ודיור: תוואי הקו יעודד הקמת עסקים ושכונות חדשות סמוך לתחנות.

  • שיפור איכות החיים: תושבים יוכלו להגיע מהר יותר למרכזי עבודה, חינוך ופנאי.

לפי ראשי הערים, השקעות נוספות בכבישים, תאורה, שבילי אופניים ונוף עירוני איכותי יהפכו את הרחובות למרכזי עירוניים מודרניים.

התוכנית הלאומית לרשת BRT

הקו הכחול הוא השלב הראשון בתוכנית לאומית להקמת מערכות הסעת המונים על גלגלים בהיקף של כ-20 מיליארד שקלים, שכוללת קווים נוספים:

  • הקו האדום – נתניה: 22 ק"מ של נת"צים מצפון לדרום העיר.

  • הקו החום: ראשון לציון, רמלה, לוד ובאר יעקב.

  • הקו הצהוב: צפון ודרום המטרופולין בגוש דן, כולל חיבורי רכבת ומטרו.

  • מטרונית קריות: קו חדש ממזרח למערב בצפון.

  • קו יבנה – רחובות: חיבור דרום השפלה למרכז הארצי.

  • קו אופקים – באר שבע ו-קו אשדוד – אשקלון: שיפור התחבורה בדרום הארץ.

  • קו רמון – אילת: שאטל רב קיבולת לשדה התעופה רמון.

התוכנית צפויה לשרת כמיליון תושבים וכחצי מיליון מקומות תעסוקה ותשמש נדבך מרכזי בעתיד התחבורתי של מדינת ישראל.

ישראל ממשיכה להתפתח ולמצוא פתרונות חדשניים שמשדרגים ומייעלים את איכות החיים.

כמו למשל, המהפכה בתחום הלוגיסטיקה שמאפשרת לרובוטים לנהל תהליכים מורכבים, בעוד הרוקחים חוזרים להתרכז בקשר האנושי עם המטופלים.

דגשים מנהליים ומעורבות הרשויות

לצד משרד התחבורה ונתיבי איילון, שותפים לפרויקט ראשי ערים ותושבים.

ראש העיר ראשון לציון, רז קינסטליך:
"הקו החום והקו הכחול יחד יצרו מערכת תחבורה ציבורית מתקדמת, נגישה, זמינה וברמה בינלאומית, שתשרת מאות אלפי אנשים מדי יום ותשנה את הדרך שבה אנחנו חיים ועובדים."

ראש העיר נס ציונה, שמואל בוקסר:
"הקו הכחול הוא חלק מהחזון שלנו לפיתוח אחראי לעיר, שמכבד את צביונה ומאפשר תחבורה יעילה ונגישה."

ראש העיר רחובות, מתן דיל:
"הקו הכחול יחבר את העיר בצורה ישירה ומהירה לערי המרכז וישנה את פני התחבורה בעשורים הבאים, תוך חידוש תשתיות רחוב הרצל ושדרוג המרחב העירוני."

חזון ועתיד התחבורה הציבורית

שרת התחבורה, מירי רגב:
"הקו הכחול הוא חלק מתוכנית לאומית רחבת היקף שתיצור רשת תחבורה ארצית מתקדמת, תחבר בין ערים ותושבים, תוריד את העומס מהכבישים, תחזק את הכלכלה המקומית והארצית ותשיב לאזרחים את הזמן שלהם."

מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן:
"הקו הכחול מצמצם פערים ומחזיר לאזרחים את היכולת לנוע בקלות ובאמינות מבלי להיות תלויים ברכב פרטי. חזון 'מחברים את ישראל' קורם עור וגידים כאן בשפלה וימשיך להתממש בקווים נוספים בצפון, בדרום ובמרכז."

מנכ"לית חברת נתיבי איילון, אורלי שטרן:
"הקו הכחול יספק אלטרנטיבה אמינה וברת קיימא לרכב פרטי, ישפר את איכות החיים וייצור הזדמנויות תעסוקה ומסחר למיליוני תושבים."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

תפריט נגישות