נהגים שימו לב: חודשיים לכניסת התקנה לתוקף עם קנס של 100 ש"ח

משטרת תנועה בפעולה, צילום: אודי דוד בן דוד

קנס של 100 ש"ח וחובת וידוא התקינות ליישום התקנה של משרד התחבורה

בישראל קיימות תקנות תעבורה שנחקקו לפני שנים רבות ונועדו בראש ובראשונה לשמור על חיי אדם. חלקן נולדו מתוך מציאות של תאונות דרכים קשות, אחרות נוצרו בעקבות מחקרים מקצועיים שהוכיחו כי שינויים קטנים בהרגלי הנהיגה מצמצמים סיכונים באופן משמעותי.

גם כיום, בעידן שבו כלי הרכב מצוידים במערכות מתקדמות וממוחשבות, התקנות הוותיקות אינן מאבדות מתוקפן. הן משמשות תזכורת פשוטה לנהגים שהאחריות על הבטיחות מתחילה מהם ולא מהטכנולוגיה בלבד.

עבור נהגים ותיקים, החוקים הללו הפכו כבר להרגלים יומיומיים שקשה לדמיין את הדרך בלעדיהם. עבור נהגים חדשים, מדובר בכללי בסיס שמלווים אותם משלב הלמידה הראשון.

למרות הוויכוחים הציבוריים האם תקנות ישנות עדיין רלוונטיות לשנת 2025, הנתונים מראים שהן מצליחות להוריד את שיעור התאונות ולמנוע אובדן חיים מיותר.

משרד התחבורה מקפיד להזכיר לציבור הנהגים כי לא מדובר בהמלצות אלא בדרישות חוק מחייבות, המגובה גם באכיפה נרחבת. תקנות אלו מוכיחות שגם צעדים פשוטים יחסית, שנראים לעיתים מובנים מאליהם, נשארים יעילים לאורך זמן.

בעוד חודשיים: התקנה שנהגים שלא יקפידו עליה עשויים להקנס ב 100 ש"ח

כדי למנוע בלבול בקרב הנהגים, ועל מנת למנוע דו"חות מיותרים במשרד התחבורה מזכירים שוב ושוב כי קיימות הנחיות מחייבות בנוגע לרכבים. בלי קשר, לפני מספר חודשים פרסמנו כאן גם על התקנה החדשה והטכנולוגיה שכבר כאן, עם קנס של 1000 ש"ח שממחישה כיצד האכיפה הופכת לרלוונטית יותר עם כניסת טכנולוגיות חדשות, והיא מהווה דוגמה נוספת לכך שהחוקים אינם רק בגדר המלצה אלא נוגעים לכל נהג בכביש והחל מ־1 בנובמבר 2025 ועד ל־31 במארס 2026, יחויבו כלל הנהגים להקפיד על חובת אורות דולקים בכבישים בינעירוניים גם בשעות היום. ההנחיה חלה על כלי רכב פרטיים, מסחריים וציבוריים.

עבור אוטובוסים, מוניות, רכבים כבדים ואופנועים, החובה רחבה אף יותר: אורות חייבים להיות דלוקים גם בנסיעה בכבישים עירוניים. אופנועים מחויבים להדליק אורות בכל כביש ובכל יום בשנה.

אכיפה וקנסות

במשרד התחבורה מציינים מידי שנה כי רמת הציות לתקנה גבוהה מאוד, אך היא עדיין נאכפת בקביעות. בנוסף, נהג שלא יפעיל אורות במקומות ובזמנים שנקבעו ייקנס בסכום של 100 שקלים, ויישאו לחובתו שתי נקודות ברישיון. המשטרה מתמקדת בעיקר בכבישים בינעירוניים עמוסים, שם לסיכון יש משמעות גבוהה יותר.

בנוסף לתקנה, המשרד ממליץ לנהגים לבדוק את תקינות הרכב באופן סדיר: מערכת בלמים, צמיגים, היגוי, תאורה, מגבים ומערכות חימום ואיוורור. התחזוקה השוטפת נועדה להבטיח נסיעה בטוחה ולהקטין את הסיכון לתקלות שיכולות לגרום לאובדן שליטה על כלי הרכב.

תקנת אורות דולקים. אילוסטרציה - משטרת תנועה בפעולה, צילום: אודי דוד בן דוד
תקנת אורות דולקים. אילוסטרציה – משטרת תנועה בפעולה, צילום: אודי דוד בן דוד

ההיבט הציבורי

תקנות ותיקות כמו חובת אורות דולקים יוצרות תרבות נהיגה המבוססת על זהירות ועל אחריות אישית. ההטמעה בקרב נהגים חדשים לצד ההקפדה של נהגים ותיקים מבססת את ההבנה כי כללים פשוטים עשויים לעשות את ההבדל בין נסיעה בטוחה לאירוע מצער.

בדיוק כפי שסיפורי הצלחה אישיים מהחיים הציבוריים מעניקים השראה, גם התקנות משמשות כתזכורת לאחריות משותפת. כך לדוגמה, הנער מאשקלון שמטפס לצמרת הצבא אורן פורטל שאושר לאחרונה לדרגת תת אלוף, מסמל בעיני רבים את הכוח של התמדה ומשמעת עצמית לצד כבוד לכלל הסובבים גם אם הם פקודים או מפקדים. באופן דומה, שמירה על התקנות בכבישים משקפת אחריות והתמדה יומיומית לטובת כלל המשתמשים בדרך.

חובת אורות דולקים היא תזכורת לכך שכללי זהירות ותיקים ממשיכים להיות רלוונטיים גם כיום. הציות להם מציל חיים ומסייע להבטיח נהיגה בטוחה לכלל הנהגים והנוסעים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

תפריט נגישות