משרד החינוך מפרסם לראשונה דוח תחקיר עומק על תפקודו במלחמת 'חרבות ברזל': שגרת החינוך נשמרה – אך נחשפו פערים בתשתיות, מידע וניהול משברים. קיש: "לא מחפשים אשמים – מחפשים להשתפר"
בהנחיית שר החינוך יואב קיש, מפרסם משרד החינוך לראשונה דוח תחקיר מוסדי מקיף שבוחן את התנהלותו במהלך מלחמת 'חרבות ברזל'. מדובר במהלך חריג בנוף הציבורי, שנועד לבחון לעומק את היכולת של מערכת החינוך לקיים שגרה לאומית גם בעתות לחימה, לזהות פערים ולהפיק לקחים לעתיד.
הדוח, שאותו ריכז המשנה למנכ"ל ד"ר איל בן זקן, גובש בשיתוף אגפי החירום, האסטרטגיה והתכנון במשרד, תוך שילוב בין סקר בהשתתפות למעלה מ־2,200 אנשי ונשות חינוך, עבודת מטה רוחבית, ניתוח אנליטי וכלי איסוף מתקדמים. הדוח בוחן את רצף ההחלטות והמהלכים שבוצעו מהיום הראשון ללחימה – ומנסה לענות על השאלה: האם מערכת החינוך בישראל עמדה במשימתה בעת מלחמה?
שגרת חינוך – גם תחת אש
מהדוח עולה כי מערכת החינוך עמדה במשימה הלאומית שהוגדרה לה על ידי ממשלת ישראל – שמירה על שגרת חינוך עבור תלמידי ישראל, גם תחת תנאים ביטחוניים חריגים. לצד זאת, מזוהה צורך בשיפור משמעותי במערכות המידע בזמן אמת, הקמת מאגר לאומי של כוח אדם לחירום, הסדרת תהליכי גיוס והפעלה של מתנדבים, וגיבוש מתווה מוסדי ללמידה מרחוק באירועים מתמשכים.
בצד האתגרים, מציג הדוח שורה של מהלכים שהופעלו בהצלחה בשטח: הקמה של כ־390 מרכזי "יחד" בבתי מלון לתלמידים שפונו מבתיהם, פתיחה מהירה של מוסדות חינוך חלופיים בפריסה ארצית, הפעלת מוקד חירום ארצי תוך 24 שעות – כולל מערך סיוע רגשי בחמש שפות – והפעלת חדרי מצב מחוזיים על פי דפוס פעולה מסונכרן ומתועד.
במסגרת התחקיר גובש גם נוהל חדש להפעלת מוסדות חינוך זמניים בחירום, הכולל לוחות זמנים, תחומי אחריות וסיווג מענים תשתיתיים, ומאפשר פעולה מיידית גם כאשר הרשות המקומית מתקשה לספק מענה מלא.
מהלכים ולקחים מרכזיים שהוזכרו בדוח כבר יושמו הלכה למעשה במהלך מבצע 'עם כלביא', ונכון לעכשיו פועלת הנהלת המשרד לגיבוש תוכנית עבודה כוללת ליישום ההמלצות לטווח הארוך. מהלך זה מלווה בשיתוף פעולה בין־משרדי ובחיבור הדוק עם רשויות החינוך המקומיות, גורמי רווחה, תנועות נוער ועמותות חיצוניות.
יואב קיש: כמו בטייסת – גם במערכת החינוך עושים תחקיר כדי להשתפר
לדברי שר החינוך, יואב קיש: "כמי ששירת כטייס קרב, אני מאמין שתרבות תחקיר טובה היא אבן יסוד לארגון חזק. לא מחפשים אשמים – מחפשים להשתפר. כך פעלנו גם כאן. משרד החינוך עמד במשימה הלאומית – לאפשר שגרת חינוך לילדי ישראל גם כשברקע מלחמה. אבל אסור להסתפק בזה, ביצוע התחקיר מאפשר לנו לתקן, לדייק, ולהיערך טוב יותר לאתגרי העתיד.".
תיעוד של חמאס בוזז את המשלוחים לעזה – ומוכר לעולם מצג שווא של רעב
