מלחמה בקניון: הישראלים עצרו את הקניות – זינוק חד רק במזון

סוף השבוע הראשון של מבצע "עם כלביא" AI

הנתונים החדשים של שב״א חושפים את ההשפעה המיידית של מבצע ״עם כלביא״ על הרגלי הצריכה: ירידה של 27% בהוצאות בכרטיסי אשראי, קריסה של 70% בענף האופנה – אך דווקא המזון רשם עלייה חדה

המלחמה הכלכלית בעורף נחשפת בנתונים: חברת שב״א, שמנהלת את מערכת התשלומים הלאומית, מפרסמת את תמונת המצב של הרגלי הצריכה של הישראלים בשבוע הראשון למבצע "עם כלביא" – ומספקת הצצה חדה לאופן שבו הלחימה משפיעה על הכיס של כולנו.

לפי הנתונים, בין יום שישי ה־13 ביוני ליום חמישי ה־19 ביוני, חלה ירידה של 26.9% בסך ההוצאות בכרטיסי אשראי לעומת השבוע שלפניו (6-12 ביוני). ההוצאה הכוללת באשראי עמדה על 7.392 מיליארד ש"ח – לעומת 10.112 מיליארד ש"ח בשבוע שקדם למבצע.

למרות הירידה הדרמטית, ההוצאות בשבוע הלחימה הנוכחי עדיין גבוהות ב־13.9% מהשבוע הראשון של מבצע ״חרבות ברזל״ באוקטובר 2023 – אז עמדו ההוצאות על 6.489 מיליארד ש"ח.

מגמה מעורבת: מזון בעלייה, מסעדות ואופנה בצניחה

בעוד שההוצאה הכללית צנחה, נרשמה עלייה של 21.1% בהוצאות ברשתות המזון – מ־1.344 מיליארד ש"ח ל־1.628 מיליארד ש"ח. לעומת זאת, במסעדות, בתי הקפה והמזון המהיר נרשמה ירידה של 37.7%, עם סכום של 489.9 מיליון ש"ח בלבד לעומת 799.6 מיליון ש"ח בשבוע הקודם.

ענף האופנה ספג את המכה הקשה ביותר – עם צניחה של 69.2% בהוצאות. בעוד שבשבוע שלפני המבצע עמדו ההוצאות בתחום זה על 594 מיליון ש"ח, בשבוע הראשון של "עם כלביא" הן צנחו ל־182.9 מיליון ש"ח בלבד.

חברת שב״א מציינת כי הנתונים מבוססים על כלל הפעילות בכרטיסי חיוב בישראל, ומשקפים את ההאטה בפעילות המשק בעקבות ההנחיות וההגבלות של פיקוד העורף.

השפעות מבצע "עם כלביא" ניכרות לא רק בנתוני הצריכה אלא גם בהתנהלות מערכות החירום החיוניות. לצד הירידה בהוצאות בכרטיסי אשראי והזינוק ברכישות מזון, מערכת הבריאות נדרשה אף היא להתאים את עצמה למצב – עם הנחיות חירום חדשות לכלל בתי הרפואה בארץ.

סוף השבוע הראשון של מבצע "עם כלביא" AI
מבצע "עם כלביא" הצרכנים הסתערו על רשתות המזון.
AI

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

תפריט נגישות