הכוח שמאחורי התקיפות באיראן: יותר מ־600 תדלוקים אוויריים שנשמרו בסוד
מאחורי הפעילות המתמשכת של חיל האוויר בעומק שטח האויב, יש מערכת שמאפשרת את הבלתי אפשרי: תדלוק אווירי מדויק, חשאי ועמוק במיוחד. במהלך מבצע "עם כלביא", שממשיך גם בזירה האיראנית, טייסת 120 ביצעה מעל 600 תדלוקים אוויריים מבצעיים — מה שאיפשר לזרוע הארוכה של ישראל להגיע רחוק יותר, מהר יותר ובלי לעצור.
מאז תחילת המלחמה, הפכה הטייסת לבעלת תפקיד מכריע: מעל רצועת עזה, בגבולות ישראל, ובימים אלו – במרחק אלפי קילומטרים מאירופה ועד עומק איראן. הנתון שפורסם כעת חושף גם את ממדי ההסתמכות: מעל 10,000 תדלוקים מאז תחילת הלחימה.
מטוסי תדלוק בני 50, ביצועים של 2025
טייסת 120, שחוגגת בימים אלה 60 שנה להקמתה, פועלת מתוך בסיס נבטים ומפעילה מטוסי תדלוק ותיקים בני למעלה מחמישה עשורים. כל מטוס נושא עשרות טון דלק ומבצע את המשימה תחת תנאי לחץ ועמימות מבצעית, תוך תיאום מדויק עם טייסות התקיפה.

היכולת הזו, של תדלוק באוויר מעל שטח אויב, תוך כדי טיסה ובדיוק של שניות — היא זו שאפשרה את רציפות התקיפות על אדמת איראן, קצב אש גבוה ותגובה מהירה למטרות מודיעיניות מתגלגלות.
KC46 כבר בדרך – והיכולת רק תתעצם
חיל האוויר נערך לשלב הבא, כאשר מטוסי KC-46 מהדור החדש צפויים להיכנס בקרוב לשירות. מדובר בשדרוג טכנולוגי שישפיע משמעותית על היכולת המבצעית של ישראל לפעול בזירות כמו איראן, תימן, ולבצע מבצעים רב־זרועיים בלב אויב.
המעבר למטוסים חדשים נדרש בין היתר בשל הגיל המתקדם של מטוסי התדלוק הקיימים, אך גם מתוך הבנה שהתדלוק האווירי הפך לאחד מעמודי התווך של הרתעה אווירית והגנה אסטרטגית מול איומים רחוקים.
כוח מכפיל שמגדיר את המערכה
כפי שנכתב בכתבה על רשימת ציוד לשעת חירום מהנחיות פיקוד העורף, ישראל נדרשת להתמודד עם מציאות חדשה — שבה זירת הלחימה העיקרית נמצאת מאות קילומטרים מגבולות המדינה. במציאות זו, לתדלוק האווירי יש תפקיד מכריע בשמירה על עליונות אווירית.
מערכת התדלוק מבסיס נבטים מוגדרת בצה"ל כ"כוח מכפיל עוצמה", והיא זו שמאפשרת לא רק קיום תקיפות – אלא גם יכולת תגובה, הגעה למטרות אסטרטגיות והרתעה ממושכת בזירה האיראנית.