השקת פרויקט חדשני בישראל: תחבורה ציבורית מהירה בטעינה אלחוטית מהכביש בזמן הנסיעה
בישראל יוצא לדרך פרויקט מהפכני בתחבורה הציבורית: טעינה אלחוטית של אוטובוסים במהלך הנסיעה. הפרויקט, ביוזמת משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל בשיתוף חברת אלקטריאון, יאפשר לראשונה טעינת רכב באופן אלחוטי בזמן הנסיעה, וזאת בתוואי המטרונית בחיפה.
טכנולוגיה פורצת דרך
חברת אלקטריאון וירלס, המפתחת את הטכנולוגיה, תספק פתרון טעינה אלחוטית עבור חמישה אוטובוסים מפרקיים של חברת סופרבוס במסלול המטרונית. מערכת הטעינה תכלול אמצעים לטעינה דינמית במקטעים של 1.6 ק"מ לאורך המסלול, וטעינה סטטית בתחנות הקצה. הטעינה במהלך הנסיעה ובטרמינל תאפשר חיסכון בעלויות תפעול ותגביר את נוחות השימוש.
מודל כלכלי לתחבורה ציבורית מתקדמת
לדברי השרה מירי רגב, המיזם משקף שלושה ערכים מרכזיים: קידום תחבורה ציבורית מהירה, חדשנות טכנולוגית והנעה חשמלית ירוקה. רגב מציינת כי במידה והטכנולוגיה תצליח, בכוונת משרד התחבורה להרחיב את השימוש בה בפרויקטים נוספים ברחבי הארץ.
הפרויקט מתוכנן לפעול במשך 12 חודשים, עם אפשרות להארכת תקופה זו לעד 24 חודשים, ובתקציב של 15.8 מיליון שקלים. מטרתו היא לבחון את היתכנות הטעינה האלחוטית בישראל ולשפר את זמינות ואיכות שירות התחבורה הציבורית.
יתרונות הסביבה והקיימות
כמו כן, מערכת הטעינה האלחוטית של אלקטריאון עשויה להביא להפחתת השימוש בסוללות גדולות, מה שמפחית את העומס על רשת החשמל והוזלת העלויות. היום טעינת האוטובוסים מתבצעת בעיקר בשעות הלילה, בעוד שהפרויקט יאפשר טעינה לאורך כל שעות היום, ובכך ישפר את זמינות האוטובוסים החשמליים ויעילותם.
מנכ"ל חברת חוצה ישראל, דן שנבך, הדגיש את היתרונות שמערכת טעינה אלחוטית תביא לתחבורה הציבורית, בייחוד בתוואי המטרונית, ובכך תאריך את חיי השירות של האוטובוסים החשמליים ותאפשר שירות נוח וירוק לנוסעים.
מהפכה בתחבורה ציבורית בינלאומית
פרויקט זה הוא השני מסוגו שמבצעת אלקטריאון בתחום התחבורה הציבורית המהירה, ומצטרף לפרויקט נוסף בנורבגיה. מנכ"ל אלקטריאון, אורן עזר, הסביר כי מדובר בטכנולוגיה חדשנית המאפשרת לאוטובוסים לפעול ביעילות ובזמן ממושך, תוך הפחתת גודל הסוללות וצמצום הצורך בחיבורי חשמל בחניונים.
פיתוח תשתיות תחבורה ירוקות בישראל
רשת המטרונית, הכוללת חמישה קווים באורך מצטבר של 104 ק"מ, משרתת את חיפה והקריות. בימים אלו מבוצעות עבודות להרחבת הרשת, אשר יאפשרו שירות יעיל ונוח לכלל האזור. פרויקט הטעינה האלחוטית משלים מגמת פיתוח של תשתיות תחבורה ירוקות בישראל, תוך מעבר להנעה חשמלית וחסכון אנרגטי.
השפעה על התחבורה הציבורית העתידית
לדברי מנכ״ל משרד התחבורה, משה בן זקן, הפרויקט מהווה חלק ממאמצי משרד התחבורה לעידוד חדשנות ולבחינת טכנולוגיות שיתרמו לשיפור התחבורה הציבורית בארץ. אם הפרויקט יצליח, הוא עשוי להפוך למודל לחיקוי עבור מערכות תחבורה ציבורית אחרות ברחבי הארץ ובעולם, מה שמציב את ישראל בחזית החדשנות בתחום התחבורה הציבורית.
פרויקט הטעינה האלחוטית מהווה צעד נוסף לקראת עתיד של תחבורה ציבורית יעילה, ירוקה ונגישה יותר בישראל. שילוב הטכנולוגיה במסלולי המטרונית עשוי לשפר את זמינות האוטובוסים החשמליים ולהפחית את עלויות התפעול, תוך הגברת איכות השירות לנוסעים. המיזם משקף את חזונו של משרד התחבורה לחדשנות מתקדמת ולהפחתת ההשפעה הסביבתית של התחבורה הציבורית.