נלחמים ביוקר המחיה: איך המלחמה שינתה את הרגלי הצריכה של הישראלים?

סקר רשות ההסתדרות לצרכנות: 42% מהישראלים מדווחים על החמרה במצבם הכלכלי מאז תחילת המלחמה

השפעת יוקר המחיה והמצב הביטחוני בישראל ניכרת בשינויים בהרגלי הצריכה של הציבור. סקר מיוחד של רשות ההסתדרות לצרכנות, שנערך באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, חושף תמונה מדאיגה: 42% מהמשיבים מדווחים כי מצבם הכלכלי הורע מאז תחילת המלחמה. הסקר, שבוצע בקרב 518 משיבים מעל גיל 18 המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה, ממחיש את ההשפעה הישירה של העלויות המאמירות והמציאות הביטחונית על חיי היומיום של אזרחי ישראל.

עליות מחירים בכל התחומים: צמצום הוצאות וחיסכון במזון

הסקר מגלה כי העליות במחירי המוצרים והשירותים בשנה האחרונה משפיעות באופן משמעותי על תקציב משקי הבית בישראל. כ-82% מהמשיבים העידו על עלייה בהוצאות על מזון, ו-65% דיווחו על עלייה בתחזוקת הבית, כולל חשבונות מים, גז וחשמל. כ-60% ציינו כי הוצאותיהם על רכישת רכב וביטוחים התייקרו משמעותית.

במקביל, כ-34% מהנשאלים בסקר נאלצו לצמצם הוצאות בתחומי התרבות, התיירות והנופש, ו-33.6% הפחיתו בהוצאות על ריהוט וציוד לבית. כ-24.5% צמצמו את תקציב הביגוד וההנעלה שלהם. מגמה זו של צמצום צריכה מובילה לאור המצב הכלכלי ההולך ומחריף, כאשר הציבור הישראלי מתמודד עם התייקרויות כמעט בכל תחום.

משפחות נערכות לחגים עם תקציב מצומצם

הסקר מתאר גם את ההשפעות הכלכליות לקראת חגי תשרי הקרובים. כ-49.3% מהישראלים שדיווחו כי מצבם הכלכלי הורע, מתכננים להקטין את סל הקניות שלהם לחגים. יתרה מכך, 87.3% סבורים כי השנה עלות סל הקניות לחגים יקרה יותר משנים קודמות, ו-64.6% משווים מחירים בין רשתות לפני ביצוע הקנייה הגדולה.

היערכות למצב חירום: אגירת מזון והעדפת עסקים מקומיים

נתון נוסף ומעניין מהסקר מעיד כי 47% מהמשיבים רוכשים מראש כמויות מזון גדולות יותר, מתוך חשש שהמלחמה תגרום למצבי חירום בהם יהיה קשה לבצע קניות. מוצרי המזון שנרכשים כוללים מים, שתייה מתוקה, שימורים ומוצרי יסוד כמו קטניות ואורז.

במקביל, 32% מהישראלים העידו שהם מעדיפים לרכז את רכישותיהם בעסקים בבעלות משרתי מילואים, מתוך סולידריות עם הציבור. עוד עולה מהסקר כי 53.7% מהמשיבים מקפידים לרכוש תוצרת חקלאית ישראלית בעקבות חובת סימון ארץ המקור על גבי מוצרים חקלאיים.

מציאות כלכלית מאתגרת: פגיעה בטיפולים רפואיים וחסכונות

אחד הנתונים המטרידים ביותר שעולה מהסקר מצביע על כך שכ-17% מהמשיבים נאלצו לוותר על טיפולים רפואיים או תרופתיים בשל יוקר המחיה. לצד זאת, 34% דיווחו כי הוצאותיהם על תרופות ושירותי רפואה התייקרו בשנה האחרונה.

המצב הביטחוני השפיע גם על הרגלי החיסכון של הציבור. בעוד 30.3% מהנשאלים דיווחו על עלייה בחסכונותיהם בעקבות המצב הביטחוני, 30.9% ציינו שהמצב גרם להם לחסוך פחות.

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות: התנהלות כלכלית נכונה לבדה לא תספיק

עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, התייחס לנתונים המדאיגים שהסקר מעלה. "המציאות הביטחונית והכלכלית דחקה משפחות רבות, גם כאלה שבהן שני בני הזוג עובדים, למצב של צמצום הכרחי כדי לסגור קצוות." עם זאת, התנהלות כלכלית צרכנית נכונה לבדה אינה מספיקה כדי לבלום את עליית המחירים. נדרשת גם התערבות ממשלתית דחופה כדי לסייע.

סקר מצביע על כך שישראלים רבים מתנהלים בחוכמה מול גל ההתייקרויות, עם דגש על השוואת מחירים, ניצול מבצעים ומימוש הטבות של מועדוני הצרכנות. הצרכנים הופכים ערניים יותר ונוקטים פעולות כדי לחסוך, אבל יש צורך גם בצעדים רחבים יותר מצד הממשלה.

האקר התחזויות: כך תושב המרכז גנב לכם את הזהות דרך המוקדנים

נערך עבור אתר 'כיף'

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן