תגמולי הגז שוברים שיאים: מיליארדים זורמים לכלכלה הישראלית

בשורה כלכלית: תמלוגי הגז הטבעי מזנקים בחציון הראשון של 2024

משרד האנרגיה והתשתיות מדווח על עלייה מרשימה בהכנסות מתמלוגי הגז הטבעי בחציון הראשון של שנת 2024, המגיעות לסך של כ-1.175 מיליארד ₪. מדובר בגידול של כ-12.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, אז עמדו ההכנסות על 1.044 מיליארד ₪.

עיקר ההכנסות בחציון זה נובעות מתמלוגי הגז הטבעי, אשר הסתכמו בכ-1.133 מיליארד ₪. העלייה בהכנסות נובעת מגידול בכמות הגז המיוצא, העלאת כמות ההפקה של נוזלים הידרוקרבונים ועליית שער החליפין של הדולר.

בולט במיוחד הוא הגידול בתמלוגים ממאגר "כריש", שהחל להפיק גז טבעי והידרוקרבונים באוקטובר 2022. ההכנסות מתמלוגי מאגר זה הסתכמו בכ-248 מיליון ₪, עלייה משמעותית של כ-70% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, בזכות עלייה בכמות ההפקה.

מאגרי "לוויתן" ו"תמר" המשיכו גם הם להראות גידול בהכנסות: מאגר "לוויתן" הניב כ-503 מיליון ₪, עלייה של כ-4.3%, בעוד מאגר "תמר" הניב כ-382 מיליון ₪, עלייה של כ-0.6%. עיקר הגידול בתמלוגים משני המאגרים מיוחס לגידול בייצוא למצרים ולעליית שער הדולר.

בנוסף לתמלוגי הגז, נגבו כ-38 מיליון ₪ מתמלוגי מחצבים, עלייה של כ-23.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעיקר בשל תשלום הפרשים בגין ביקורת שבוצעה לשנים 2020-2021.

הכנסות נוספות בסך של כ-3.7 מיליון ₪ נגבו מאגרות גז טבעי, נפט ומחצבים, כאשר ההערכה היא שהכנסות התמלוגים לשנת 2024 יסתכמו בלמעלה מ-2 מיליארד ₪.

נכס אסטרטגי למשק הישראלי

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, התייחס לחשיבות הכלכלית והאסטרטגית של מאגרי הגז הטבעי: "מאגרי הגז הטבעי הם נכס אסטרטגי שמאפשר עצמאות אנרגטית, הכנסה של מיליארדי שקלים למדינה, ירידת מחירים עבור הצרכן הישראלי, חיזוק מעמדנו הבינלאומי והגברת היציבות והביטחון האזוריים".

כהן ציין כי בימים אלו פועל המשרד להרחיב את מקורות היצוא של הגז הישראלי, כחלק מחיזוק מעמד ישראל בזירה הבינלאומית.

הכנסות המדינה ממשאבי הגז הטבעי

הכנסות המדינה ממשאבי הגז מורכבות משלושה גורמים מרכזיים: תמלוגים בשיעור של כ-12.5%, מס חברות בשיעור של 23%, ומס רווחים ממשאבי טבע ("מס ששינסקי") בשיעור של 20% – 46.8% לאחר החזר השקעה של 150%. כספים אלו מוזרמים ישירות לקופת המדינה ולקרן ייעודית לניהול הכנסות הגז, הקרויה "הקרן לאזרחי ישראל", המנוהלת על ידי בנק ישראל.

הנתונים הכלכליים מהחציון הראשון של 2024 משקפים את עוצמתו של משק הגז הטבעי בישראל, אשר ממשיך לספק הכנסות משמעותיות למדינה ולהבטיח יציבות כלכלית וביטחונית. משרד האנרגיה והתשתיות מצפה להמשך הגידול בהכנסות מתמלוגי הגז והמחצבים, כאשר המבט מופנה להרחבת היצוא ולחיזוק מעמדה של ישראל בזירה האנרגטית הבינלאומית.

מנהרה עם נשק וטיל לאו נחשפה בצפון

נערך עבור אתר 'כיף'

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן