מים מהאוויר: הפתרון המדברי שיכול לשנות את העולם

מים מהאוויר: פריצת הדרך הטכנולוגית שתספק 1,000 ליטר מים ביום בנגב

חברת H2OLL משיקה בימים אלו את המערכת המלאה הראשונה להפקת מים מהאוויר, המבוססת על טכנולוגיה פורצת דרך שפותחה בטכניון. המערכת החדשה, שתספק 1,000 ליטר מים ביום, הוקמה בפרויקט ואדי עתיר בנגב והיא פרי עבודתם של פרופ' ערן פרידלר ופרופ' דוד ברודאי מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, בשיתוף פעולה עם ד"ר חאלד גומיד מהפקולטה להנדסת מכונות.

מהרעיון לפתרון ממשי

הכל החל כרעיון פשוט של שני פרופסורים בטכניון – פרידלר וברודאי – להפיק מים מהאוויר, וזאת כדי להתמודד עם אחד האתגרים הבוערים של זמננו: מחסור במים נקיים. במשך שנים הפך הרעיון לאבטיפוס טכנולוגי, ומאוחר יותר לשיתוף פעולה מסחרי עם חברת H2OLL, שהוקמה במטרה לממש את החזון.

המערכת הראשונה, שהוקמה בטכניון, הצליחה להפיק כ-200 ליטר מים ביום. כעת, המערכת המסחרית הראשונה, שנחנכה החודש בנגב, תפיק 1,000 ליטר מים ביום, ותספק פתרון חדשני למשבר המים העולמי. המערכת מבוססת על טכנולוגיה ייחודית לספיחת אדי מים מהאוויר, המאפשרת להפיק מים אפילו באזורים מדבריים עם לחות נמוכה, בשונה מהטכנולוגיות הקיימות המבוססות על קירור ישיר.

 מציאות עולמית מאתגרת

בעולם של ימינו, גישה למים נקיים היא אתגר חמור. על פי דו"ח האו"ם לשנת 2023, כ-3.5 מיליארד בני אדם סובלים ממחסור במים נקיים לפחות במשך חודש אחד בשנה. האו"ם אף קבע את היעד להגיע לגישה אוניברסלית למים נקיים עד 2030, כאשר נושא זה מופיע בין 17 היעדים לפיתוח בר-קיימא.

משבר המים אינו מוגבל למדינות מתפתחות בלבד. לדוגמה, כ-60% ממי השתייה בלוס אנג'לס מגיעים מאזורים מחוץ לעיר, ובאירופה מים רבים מזדהמים. שוק המים המבוקבקים, שצמח להיות עסק של כ-363 מיליארד דולר בשנה, מהווה רק פתרון זמני וחלקי לבעיה הגלובלית, ו-H2OLL מתכוונת להציע חלופה טובה יותר מבחינת בריאות, מחיר, ושמירה על הסביבה.

 מערכת ואדי עתיר: חזון אקולוגי פורץ דרך

פרויקט ואדי עתיר, שבו הוקמה המערכת החדשה של H2OLL, הוא יוזמה של הקהילה הבדואית בנגב בשיתוף עם המעבדה הבינלאומית לקיימות. הפרויקט משלב חקלאות אורגנית, גידול צמחי מרפא, פיתוח קו מוצרי בריאות וקוסמטיקה, ומייצר דוגמה חיה לחדשנות בת קיימא ושימוש בטכנולוגיות ירוקות.

בפרויקט מתקיימים גם הכשרות והדרכות לחקלאים ובעלי עסקים, כאשר דגש רב מושם על שמירת האקולוגיה ושילוב טכנולוגיות ירוקות חדשות כמו מערכת הפקת המים של H2OLL. המערכת היא חלק מהחזון האקולוגי הרחב שמציע הפרויקט, ושמה לה למטרה לספק מים נקיים לכל האנשים באזור וליצור מודל שאפשר לשכפל לאזורים אחרים בעולם.

 עתיד המים: היעדים של H2OLL

החברה כבר רשמה פטנטים וזכתה בפרסים יוקרתיים על הטכנולוגיה החדשנית שלה, והייתה בין המקבלות מענק מיוחד מרשות החדשנות ומהמשרד להגנת הסביבה. כעת, היא נמצאת בעיצומו של קמפיין גיוס המונים, שכבר חצה את רף ה-4 מיליון שקלים, כשהמטרה היא להרחיב את מאמצי השיווק הבינלאומיים ולפתח מערכת שתוכל להפיק 10,000 ליטר מים ביום.

H2OLL מאמינה שטכנולוגיית הספיחה הייחודית שלה תוכל לשמש פתרון עולמי לבעיית הנגישות למים, עם דגש על אזורים מדבריים בהם טכנולוגיות קודמות נכשלו. החברה מכוונת את פעילותה לאזורים עם תנאי אקלים דומים לנגב, כמו דרום מערב ארה"ב, צפון מקסיקו, וצפון הודו.

 טקס ההשקה החגיגי בנגב

ההשקה החגיגית של המערכת התקיימה בשבוע שעבר בפרויקט ואדי עתיר, וכללה את פתיחת הברז הראשונה של המערכת, חלוקת בקבוקים ממותגים לאורחים, וסיור מודרך באתר הפרויקט. בין הנואמים באירוע היו ד"ר מוחמד אלנבארי, חבר מייסד בפרויקט ואדי עתיר, פרופ' ערן פרידלר מהטכניון, ומנכ"ל H2OLL יואב קירש.

הטכנולוגיה המתקדמת של H2OLL מספקת תקווה לפתרון בעיית המים העולמית. מה שהחל כרעיון אקדמי בטכניון הפך למערכת מסחרית שמסוגלת לשנות את החיים של אנשים רבים ברחבי העולם. עם הצלחת המערכת הראשונה בנגב, החברה מכוונת להמשך פיתוח מערכות נוספות, ומקווה להפוך לשחקן מרכזי בשוק המים העולמי, תוך שמירה על הסביבה והפחתת הזיהום.

H2OLL מציגה גישה ייחודית להפקת מים מהאוויר, ומביאה חדשנות ישראלית אל קדמת הבמה העולמית. האם הטכנולוגיה הזאת היא העתיד של משק המים? ימים יגידו, אבל נכון להיום, נראה שהכיוון ברור.

החזית החדשה לבריאות בגליל: הכשרה פורצת דרך למנהלי יחידות הבריאות

צילום: אביב צדקיה

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן