אוצר בכרמל: יאיר בן ה-13 מגלה טבעת בת 1,800 שנה

טבעת בת 1,800 שנה התגלתה על ידי נער בכרמל

יאיר וויטסון בן ה-13, תושב חיפה, גילה במהלך טיול טבעת ברונזה שעליה חריתה של אלת המלחמה אתנה. הטבעת המרשימה נמסרה לאוצרות המדינה ויוצג כחלק מסיורי הקיץ בקריה הלאומית החדשה לארכיאולוגיה של ארץ ישראל בירושלים. יאיר ומשפחתו קיבלו תעודת הוקרה על אזרחותם הטובה.

הכל התחיל בטיול משפחתי, זמן איכות עם אביו של יאיר שחזר מארבעה חודשי מילואים. במהלך הטיול בסמוך לאתר 'מחצבות קדומים' למרגלות חורבת שלאלה שבכרמל, נתקל יאיר בחפץ מסקרן. "אני מתעניין במאובנים ואבנים, אז כאשר הבחנתי בחפץ קטן ירוק, הרמתי אותו," סיפר יאיר. בתחילה חשב שמדובר באום של בורג בשל הקורוזיה שהייתה על החפץ, אך מאוחר יותר גילה כי מדובר בטבעת עם חריתה של דמות.

המשפחה פנתה לניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, שהעביר את הטבעת לאוצרות המדינה. שם היא נבחנה ונחקרה בעזרת פרופ' שוע אמוראי-שטרק, מומחית לטבעות עתיקות מהמכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי. במהלך סיור משפחתי בקריה הלאומית החדשה לארכיאולוגיה בירושלים, הוענקה ליאיר תעודת הוקרה על אזרחותו הטובה.

לדברי החוקרים, על גבי הטבעת השתמרה דמות של אלת המלחמה מינרווה מהמיתולוגיה הרומית, המכונה גם אתנה במיתולוגיה היוונית. דמות זו נחשבת לאלת המלחמה, האסטרטגיה הצבאית והחוכמה, והייתה פופולרית מאוד בתקופה הרומית בארץ-ישראל. הטבעת הקטנה, עשויה ברונזה, השתייכה ככל הנראה לאישה או לנערה מהתקופה הרומית ונמצאה ליד חורבת שלאלה, שבה שרידי אחוזה מהתקופה הרומית ומחצבת סלע קדומה.

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, אמר: "המעשה מעורר ההערכה של יאיר, שדיווח מיד על הגילוי ומסר את הטבעת לאוצרות המדינה, מדגים אחריות וכבוד לעבר שלנו. שמחנו מאוד לארח את יאיר ומשפחתו בקריה הלאומית החדשה לארכיאולוגיה בירושלים ולהעניק לו טביעת חותם שיצרנו מהטבעת. יאיר סיפר לנו שהוא רוצה להיות ארכיאולוג בעתיד, ואנחנו שומרים לו כאן מקום של כבוד".

תצוגה לציבור

הטבעת שמצא יאיר תוצג לציבור כחלק מסיורי הקיץ בקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל בירושלים, וכך יוכל הציבור הרחב ליהנות מהגילוי הייחודי והמרגש.

למידע נוסף על סיורי הקיץ והצגת הטבעת, ניתן לבקר באתר רשות העתיקות.

קרדיט צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
קרדיט צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן