ישראל מתחברת לטבע: התוכנית המהפכנית לשיקום הנחלים

נחל בריא: שיקום ושימור נחלי ישראל

המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות וביטחון המזון, רשות המים והביוב, רשות הטבע והגנים, אגמא, מנהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל מפרסמים את התוכנית האסטרטגית לשיקום ושימור הנחלים בישראל

בתאריך ה-15 ביולי 2024, פרסמו המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות וביטחון המזון, רשות המים והביוב, רשות הטבע והגנים, אגמא, מנהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל את התוכנית האסטרטגית לשיקום ושימור הנחלים בישראל. התוכנית, שנכתבה ביוזמת המשרד להגנת הסביבה ובתמיכת הקרן לשטחים פתוחים, מהווה פריצת דרך משמעותית בניהול ובשיקום נחלי ישראל.

 מהו נחל בריא?

נחל בריא הוא כזה המסוגל לתמוך במערכת אקולוגית מגוונת ויציבה, בעל ערכים נופיים ותרבותיים, ומספק שירותים חיוניים לסביבה ולאדם. שנים רבות נחלי ישראל סבלו מהזנחה ומזיהום, מה שגרם לפגיעה קשה בערכים אלו.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, הדגישה: "אנו מפרסמים היום את התוכנית האסטרטגית לשימור ולשיקום נחלי ישראל. הנחלים הם השלד של השטחים הפתוחים בישראל, יש להם חשיבות רבה בהיבטים של אקולוגיה ומסדרונות אקולוגיים, הולכת נגר, ערכי נוף, מורשת ותרבות, והם מהווים אטרקציות לטיול ונופש. שנים רבות הנחלים היו החצר האחורית של ישראל. ברבות השנים נעשו פעולות רבות לשיפור מצב הנחלים, אבל זה לא מספיק. התוכנית הבין-משרדית תביא לשינוי מצב הנחלים בישראל לסביבה לציבור ולדורות הבאים".

יעקב קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל ויו"ר הקרן לשמירה על שטחים פתוחים, הוסיף: "הקרן לשמירה על שטחים פתוחים רואה חשיבות רבה בתוכנית, הסוללת את הדרך לשיקומם של נחלי ישראל. אנו תומכים ומסייעים במימון שיקום הנחלים ומאמינים שהתוכנית תתרום רבות לשיפור איכות הסביבה ולחיזוק החוסן האקולוגי ברחביה הפתוחים של מדינת ישראל".

ניהול ושיקום נחלים

תהליך כתיבת התוכנית ערך כשנתיים במהלכם לקחו חלק למעלה מ-90 נציגי ממשלה, אנשי אקדמיה, רשויות וחברה אזרחית. שלושה צוותי עבודה דנו בסוגיות המרכזיות של הנחלים בישראל:
צוות איכות מים ומשטר הזרימה בנחלים: דן במצבי איכות המים והזרימות.
צוות שיקום נחלים: הגדיר פרמטרים למדידת מהו נחל בריא וגיבש פתרונות לשיקום.
צוות הניהול: הגדיר את משימות הליבה בניהול נחלים והמליץ על מנגנוני יישום.

הילה ביניש, מנכ"לית אגמא, הדגישה: "התוכנית האסטרטגית לשיקום ולשימור נחלים מהווה הזדמנות אמיתית לשינוי משמעותי. מטרתנו היא להפוך את התוכנית מקובץ מסמכים למהלך מוחשי ומשפיע, עם מנגנוני יישום ומימון ריאליים, שינויי רגולציה, העצמת סמכויות רשויות הניקוז, יצירת שותפויות ורתימת שחקנים נוספים. העבודה על יישום מפת הדרכים כבר החלה, ואנו נחושים להמשיך בשיתוף פעולה עם כלל השותפים במאמץ המשותף הזה".

 עתיד הנחלים

בחלק האחרון של התוכנית פורטו הפעולות שיש לקדם במגוון תחומים כדי להוציא את המזהמים מהנחלים ולשקמם. הפעולות המרכזיות שאותן יקדם צוות הליבה הבין-משרדי כוללות:
קביעת אמות מידה לאיכות המים בנחלים באמצעות רגולציה חדשה.
פיתוח כלי הערכה למצב הנחלים ביחס ליעדים שנקבעו.
קידום רגולציה להגברת הפיקוח והאכיפה על מזהמים לנחלים.
פיתוח רשויות הניקוז לרשויות אגניות אינטגרטיביות.

התוכנית האסטרטגית לשיקום ושימור נחלי ישראל מסמנת פריצת דרך חיונית בניהול המרחב הפתוח בישראל, עם דגש על שיתוף פעולה נרחב בין כל המעורבים לטובת עתיד טוב יותר לנחלים. עם תחילת יישום התוכנית, העתיד של נחלי ישראל נראה מבטיח יותר, עם תקווה לשיקום אמיתי והבטחת משאב טבע יקר ערך זה לדורות הבאים.

קרדיט: OpenAI

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן