פתרונות חדשניים להתמודדות עם עומסי התנועה: רכבת על גלגלים ושאטל ימי
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פרסם השבוע קול קורא מרתק ליזמים בישראל וברחבי העולם, לפתרונות חדשניים בתחום התחבורה הציבורית. במסגרת הקול קורא זו, נדונו שני פרויקטים מרתקים: רכבת על גלגלים ושאטל ימי. אלו במסגרת מחויבותה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב למציאת פתרונות מתקדמים שיקלו על עומסי התנועה ברחבי הארץ.
מדובר במודל הקיים היום במדינות רבות בעולם כמו ניו יורק, הונג קונג, קפריסין ועוד. סביר להניח שהשאטל יעבור בין נמלים קיימים ורציפים שיוקמו עבורו במרינות. האפשרויות כוללות כמובן גם את המרינה באשקלון, המרינה באשדוד, המרינה בנתניה, הנמלים ביפו, תל אביב וחדרה, חיפה ועכו. שני המסמכים נוסחו על פי מודלים הפועלים בהצלחה בעולם והם מיועדים לתגבור התחבורה הציבורית, ולהילחם בעומסי התנועה שעלותם השנתית למשק מגיעה לכ- 40 מיליארד שקלים.
המודלים נועדו לשפר את רמת הניידות במדינת ישראל, להביא לשינוי מהותי בהרגלי הנסיעה בתחבורה הציבורית ולנגישות, חדשנות ויעילות תחבורתית שתתמוך בצמיחה כלכלית וחברתית ובקיצור זמני הנסיעה בין הפריפריה ומרכז הארץ.
מטרה: מציאת פתרונות חדשניים להקלת עומסי התנועה בישראל
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב הבהירה כי: "רכבת על גלגלים והשאטל הימי הם שני נושאים חדשניים אותם התחלתי לקדם עוד בכהונתי הקודמת במשרד התחבורה, ואשר נעצרו לצערי עם תום כהונתי הראשונה.
כעת אני מחזירה אותם לשולחן, על מנת לבחון לעומק את היתכנותם ואת תרומתם הפוטנציאלית למערכת התחבורה בישראל. זהו צעד משמעותי שעושה המשרד להורדת יוקר המחיה ולחיזוק הנגישות של כל תושבי ישראל. מדובר בפתרונות חדשניים המיושמים בהצלחה במקומות רבים בעולם, ובכוונתי לשלב אותם במאבק בעומסי התנועה."
ה"קול הקורא" להפעלת שאטלים ימיים שפורסם על ידי משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי איילון וחברת נמלי ישראל, הכולל בקשה לקבלת מידע (RFI), מופנה לחברות ספנות ישראליות ובינלאומיות, לבדיקת היתכנות להפעלת מערך שאטלים ימיים בסמוך לחופי ישראל.
הפרמטרים שייבחנו כוללים בין השאר את מהירות הכלים, קיבולת נוסעים, וסוג כלי השיט. הכלים שייבחנו, ובהם סנפירית, רחפת ועוד, יידרשו לשוט במהירות של לפחות 30 קשר, בתפוסה של לפחות 100 נוסעים ותוך שמירה על חווית נסיעה נוחה ומהנה. המידע שיתקבל ייבחן לצורך אפיון ובניית פיילוט בחופי ישראל.
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פנתה אל כל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל בבקשה לקבלת הצעות למערכות מתאימות. ההצעות שיעברו את שלב הסינון הראשוני ייצאו לפיילוט במימון משרד התחבורה.
תנאי הפיילוט של "רכבת על גלגלים
את ההצעות יש להגיש עד 7 ביולי השנה. בפיילוט רשאים להשתתף כלי רכב בעלי תקינה אירופית או אמריקנית, והוא מיועד לפעול באשכולות בהם פועלים מפעילי לתחבורה הציבורית, בקווי שירות עירוניים קיימים למשך שנתיים לפחות. כמו כן, נקבע כי על הקו לפעול בנתיב תחבורה ציבורית לפחות ב-30% מאורכו. הפנייה כוללת כלי רכב חשמליים בלבד, בדגש על חדשנות טכנולוגית הכוללת ניהול מידע בזמן אמת, פיקוח, שליטה ובקרה ממוחשבת, ונגישות מלאה לאנשים עם מוגבלויות. במסגרת הפיילוט, הזוכים יערכו סקרי שביעות רצון תקופתיים באופן שוטף והמפעילים יעבירו דיווחים רציפים של תפקוד הרכב למעקב וניטור שוטף.
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן העריך כי : "השאטל הימי והרכבת על גלגלים נועדו להעלות את רמת הניידות של תושבי ישראל, באמצעות שיפור היעילות, המהירות והשירות בתחבורה הציבורית. הפחתת העומסים בדרכים ושדרוג התחבורה הציבורית יתרמו לצמיחה כלכלית וחברתית.
מדובר בחשיבה חדשנית ופורצת דרך שמקדמת השרה רגב כדי להקל על בעיית העומסים בישראל. לאזרחי ישראל מגיע ליהנות מחיסכון בזמן, נסיעה ללא זיהום אוויר, והגעה רגועה ונעימה לעבודה, גם במסלולי התחבורה הציבורית הקיימים וגם דרך חופי הים שלנו".
בית חינוך 'הקריה': סיום שנה ביזמות וחקר איכותי – אשדודים
9 תגובות
"רכבת על גלגלים"
נא לצרף הגדרה
אם זה יהיה מסורבל כמו הרכבת הקלה ושדה תעופה רמון – אז עדיף שלא.
למה הכוונה? בישראל יש בעיה רצינית של חיבוריות, ולא משקיעים בזה מספיק מחשבה.
למשל החיבור בין הרכבת הקלה לרכבת ישראל בת"א הוא מסורבל ולא נוח ברמה שצריך לחשוב פעמיים לפני שנוסעים.
כנ"ל לגבי הגעה לאילת דרך שדה תעופה רמון. בסוף עם כל המעברים המסורבלים זה לא חוסך זמן…
מה יקרה עם הרחפת?? אנשים יצטרכו לצאת מהבית חצי שעה לפני רק כדי לחנות רחוק וללכת ברגל לרציף. עד שיעלו על רחפת ועד שהיא תגיע לת"א (נגיד מחדרה) ייקח 50 דקות. ואז להגיע מהרציף בת"א לתוך העיר עוד כ-20-30 דק'. זה כבר הרבה יותר לאט מהרכבת ואולי משתווה לזמן שלוקח ברכב, אבל בלי הנוחות של רכב צמוד…
בקיצור, עוד פרויקט גרנדיוזי ומיותר שיעלה הון למשלם המיסים…
מעבורת כמו במדינות ים תיכוניות אחרות מעולה
כמה אפשר להיות הזוי וקשקשן…. אם יש תוכניות , תאריכים, עלויות ביצוע , אפשר להתייחס אם לא זה עוד ספין ש"ח שרת היהלומים !!!
דקה לפני שהיא בכלא התעוררה.
לכי תחפשי "יהלומים".
מושחתת!
כנהג מונית, בחמש השנים האחרונות, אני מתנער מנסיעות בין עירוניות… בעקבות הרפורמה בהפחתת מחיר הנסיעות על ידי משרד התחבולה…
?מי מוכן לקבל 2 ₪ לקמ. כאשר עלות התפעול של המונית 5 ₪ לכיוון אחד… מה עם החזרה לבסיס???
מקווה שיש אנשים אחראיים שיעצרו את בזבוז הכסף הזה. יש רכבות שלא מתפקדות כמו שצריך ולא נוסעות בשבת. שיתחילו מלפתור את זה לפני שמבזבזים סכומי עתק על דברים חסרי סיכוי, ולא רק חסרי סיכוי אלא כאלה שיגרמו יותר נזק מאשר תועלת. רכבת על גלגלים כמו בחיפה למשל יכול להיות רעיון טוב. אבל מיותר. הבעייה היא הרמזורים שלא מתועדפים לתחבץ גם ברכבת הקלה. שיתחילו מזה ויראו איך השימוש ברכב יורד. הרכבת הכבדה לא מתפקדת, כל שני וחמישי יש ביטולים, עוצרת כל רגע ולא בתחנות מתקלות/מפגש רכבות. לא עובדת בשבת גם לא במוצש. על מעברות בים אני לא יודע מאיפה להתחיל אז אנסה להיות קצר כי זה בזבוז כספי שלא יתואר אם יצא לפועל. הים לא מתאים לשיט כל השנה, בחילות והקאות מקווה שיהיה שם נקיון טוב אם בכל זאת יצא, מהירות איטית כמו הפקקים בערך, יצור עומס עצום על החופים וחופי הים היפים יהפכו לתחנה מרכזית ומזוהמות במקום מקום יפה לבלות בו, יצור עומס על הנמלים, ישפיע גם על שאר החופים היפים כי החוף של הארץ הוא לאורך המדינה ככה שגם שתשחו בחוף שהוא שמורת טבע תשמעו את הרעש מהאוניות ותהיו חשופים לזיהום שלהם ושל הישראלי היפה שכבר מזהם רק שעכשיו יהיה זיהום גם בעומק.