יקל על 50% מבעלי החובות: הצעת החוק המשמעותית אושרה בועדת השרים

ועדת השרים לחקיקה אישרה תיקון לחוק ההוצאה לפועל: בשורה משמעותית לחייבים רבים

אמש אישרה ועדת השרים לחקיקה תיקון לחוק ההוצאה לפועל, שיזם סגן רה"מ ושר המשפטים, יריב לוין. התיקון צפוי להפחית באופן דרמטי את השימוש בעיקול חפצים על ידי ההוצאה לפועל, ולהקטין את שכר טרחת עורכי דין.

הבשורה החברתית משמעותית לחייבים רבים במערכת ההוצאה לפועל. התיקון צפוי לצמצם את יכולתם של נושים להשתמש בעיקול חפצים מבתיהם של חייבים כדי לגבות את חובם, ובחלקו השני להפחית את שכר הטרחה לעורכי דין.

חובות קטנים בהוצאה לפועל תופחים ללא פרופורציה כבר עם פתיחת תיק. זאת, כיוון שמתווספים עליהם אגרה ושכר טרחת עורך דין. הנושה משלם אותם והם מגולגלים אל החייב.

אחרי שנים של התעללות בבעלי חובות: שכר טרחה מידתי יותר

שכר טרחת עורכי הדין עם פתיחת התיק עומד כיום גם בתיקים נמוכים ביותר על מאות רבות של שקלים. כדי למנוע מחובות קטנים לתפוח ללא פרופורציה, באופן שאינו הוגן ואף אינו אפקטיבי כיוון שהוא מייאש את החייבים ולא מניע אותם לתשלום, מוצע להגביל את שכר הטרחה המשולם בתיקים אלה לסכום של 236 ₪.

ההגבלה דומה להגבלה הקיימת היום על שכר הטרחה בתיקי הוצאה לפועל באותם סכומים שנגבים בעבור רשויות מקומיות. התיקון שאושר, הכולל שכר טרחה מידתי יותר, מתקן עיוות רב שנים במנגנון שכר הטרחה בהוצאה לפועל, שגרם לכך שחייבים נרתעו מלשלם את החוב בתיק.

הגנה על פרטיותם של חייבים

תיקון נוסף שאושר נוגע לעיקול מיטלטלין. כלי גבייה זה כרוך בפגיעה בפרטיותם של חייבים יחידים, בשל הצורך להיכנס לביתם הפרטי ולבצע רישום של הפריטים הניתנים לעיקול ולהוצאה.

היום יש כלים אפקטיביים אחרים לגביית חובות. הנושים בהוצאה לפועל יכולים להפעיל סל של כלים שאינם כרוכים בפגיעה כאמור מצד אחד, ויש בהם כדי לשרת את הקטנת החוב באופן אפקטיבי מהצד השני.

התיקון שאושר יבטיח שהשימוש בכלי זה ייעשה אך ורק במקרים שבהם החוב עולה על 35,000 ₪ ורק כאשר הרשם יתרשם כי צפויה ממימוש העיקול תועלת ממשית. התיקון צפוי להקטין בכ-50% את המקרים שבהם נכנסים אנשי הוצאה לפועל לביתם של חייבים.

התיקון לחוק ההוצאה לפועל מהווה צעד משמעותי לקידום צדק חברתי וסיוע לחייבים רבים. צעד זה צפוי להקל על חייבים רבים, להפחית את הפגיעה בפרטיותם ולייעל את מערכת ההוצאה לפועל.

הצעת החוק תקל על בעלי חובות, אילוסטרציה. צילום: FREEPIK
הצעת החוק תקל על בעלי חובות, אילוסטרציה. צילום: FREEPIK

17 שב"חים נתפסו עם נהג פעיל חמאס בדופן נסתר במשאית בירושלים – ירושלמים – חדשות ירושלים

5 תגובות

  1. העיקר לדפוק את הזוכה בתיק שניהל שנים משפט נגד נוכל שדפק אותו מכל הכיוונים וההוצלפ המושחת נותן גיבוי לגנבים רפובליקת בננות מושחתת

  2. ישתבח שמו לעד, סוף סוף צדק מתחיל לקרות.. השלב הבא.. ריבית מינימלית ביותר.. בע"ה

  3. יישר כח ליריב לוין , הלוואי שיתקן עוד חוקים בהוצל"פ, כולל לאפשר לשופטים/ רשמים להגיע לחקר האמת אודות החוב ולא רק כגוף מבצע. כי הרבה נושים מרמים ועושים מכך קרן חסכון וידי החייבים כבולות. לא כולם יודעים איך

  4. מעודד מאוד אבל לא מספיק, לא יכול להיות שחוב של 30,000 ש״ח מתקופת הקורונה יגיע ל120,000 בפתיחת התיק בהוצלפ שלוש שנים אחרי, ושב״כ הבנק מסרב להגיע להסכם פשרה. תמצאו דרך להקפיא לחלוטין חובות שנוצרים בתקופות לא הגיוניות, כמו הקורונה, כמו 7.10.23 עד היום, כדי שלעורכי הדין יהיה אינטרס לרצות לסגור את התיק, זו ממש התעללות באזרחים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן