אל תוותרו על הכסף שמגיע לכם: מענקים וקצבאות רק מחכים שיבקשו אותם

מענק לכל יום - אילוסטרציה, שטרות כסף. צילום: אודי דוד בן דוד

החיים אינם קלים: מענקים וקצבאות כסיוע להתמודדות עם אתגרים יומיומיים

חיי היום יום שלנו רצופים באתגרים רבים. החל מקשיים כלכליים, דרך התמודדות עם בעיות בריאותיות, ועד לניהול משפחה וקריירה. כל אדם חווה קשיים אלו בצורה שונה, ותגובותיו ודרכי ההתמודדות שלו מושפעות מגורמים רבים, כמו אופיו, גישתו לחיים, תמיכתו החברתית והכלים העומדים לרשותו.

אחד האתגרים הקשים ביותר איתם אדם יכול להתמודד הוא מצוקה נפשית. מצבים של דיכאון, חרדה, פוסט טראומה, והפרעות נפשיות אחרות, עלולים להשפיע משמעותית על כל תחומי החיים:

יכולת התפקוד בעבודה: קשיי ריכוז, עייפות, חרדות, ירידה במוטיבציה, ופגיעה ביכולת הקוגניטיבית, עלולים להקשות מאוד על שמירה על מקום עבודה ועל קידום מקצועי.

יחסים חברתיים: מצוקה נפשית עלולה להוביל לבידוד חברתי, קשיים ביצירת קשרים, ופגיעה ביחסים קיימים. תפקוד משפחתי: קשיי תקשורת, חוסר סבלנות, מצבי רוח ירודים, וירידה באנרגיה, עלולים להשפיע קשות על התנהלות תקינה בבית ועל מערכות היחסים במשפחה.

בריאות פיזית: מחקרים רבים מצביעים על קשר הדוק בין מצוקה נפשית לבין בריאות פיזית ירודה. אנשים הסובלים ממצוקה נפשית נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב, סוכרת, יתר לחץ דם, ואף מחלות קשות אחרות.

הבשורה הטובה היא שלא צריך להתמודד עם מצוקה נפשית לבד. קיימות אפשרויות רבות לקבלת סיוע ותמיכה, הן מהמדינה והן מגופים פרטיים המועברים לחשבונות כמענקים וקצבאות שונות. אחת האפשרויות החשובות שנציג כעת היא קבלת קצבת נכות כללית מהביטוח הלאומי.

מהי קצבת נכות כללית

קצבת נכות כללית היא קצבה חודשית המשולמת לאנשים שאינם יכולים לעבוד או שיכולתם לעבוד ירדה משמעותית כתוצאה ממצב בריאותי, כולל מצוקה נפשית.

מי זכאי לקצבת נכות כללית

בכדי להיות זכאי לקצבת נכות כללית, צריך לעמוד בתנאים הבאים:

גיל: 18 ומעלה (למעט מקרים חריגים).

תשלום דמי ביטוח לאומי: תקופת אכשרה מינימלית של 24 חודשים במהלך 72 החודשים שקדמו להגשת התביעה.

קביעת נכות רפואית: ועדה רפואית של הביטוח הלאומי צריכה לקבוע לך נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות (או 40% במקרים מסוימים).

קביעת דרגת אי כושר עבודה : ועדה רפואית של הביטוח הלאומי צריכה לקבוע לך דרגת אי כושר בשיעור של 60% לפחות.

איך מגישים תביעה לקצבת נכות כללית?

התהליך של הגשת תביעה לקצבת נכות כללית מורכב יחסית, ומומלץ לפנות לקבלת סיוע מקצועי. ניתן לקבל סיוע כזה ממספר גורמים, ביניהם:

עורכי דין המתמחים בביטוח לאומי: עורכי דין אלו יכולים לסייע לך בבדיקת זכאותך, בהכנת התביעה ובייצוגך בוועדות הרפואיות.

ארגונים סיוע: קיימים ארגונים רבים המציעים סיוע בהגשת תביעות לקצבת נכות כללית, באפשרותך לקבל שירותי ייעוץ והכנה לוועדה הרפואית ללא תשלום במרכזי 'יד מכוונת'.

תהליך הגשת תביעה לקצבת נכות כללית

הגשת תביעה: יש להגיש טופס תביעה לקצבת נכות כללית לביטוח הלאומי. ניתן למלא את הטופס באופן מקוון באתר הביטוח הלאומי או בסניף הביטוח הלאומי הקרוב.

צרוף מסמכים: יש לצרף לתביעה את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, כולל אבחנות רפואיות, תיעוד טיפולים, דו"חות אשפוז, חוות דעת רפואיות ועוד.

זימון לוועדה רפואית: לאחר הגשת התביעה, תוזמנו להתייצב בפני ועדה רפואית של הביטוח הלאומי. הוועדה מורכבת מרופא מומחה בתחום הרלוונטי ועובד סוציאלי.

הופעה בפני הוועדה הרפואית: במהלך ההופעה בפני הוועדה, תצטרכו לעבור בדיקה רפואית ולענות על שאלות לגבי מצבכם הבריאותי ותפקודכם.

קביעת אחוזי נכות רפואית: הוועדה הרפואית תקבע את אחוזי הנכות הרפואית שלכם בהתבסס על המסמכים הרפואיים שהצגתם ועל ממצאי הבדיקה הרפואית.

קביעת דרגת אי כושר עבודה: לאחר קביעת אחוזי הנכות הרפואית, הוועדה תקבע את דרגת אי הכושר שלכם. דרגת אי הכושר נקבעת על סמך אחוזי הנכות הרפואית ותפקודכם בעבודה ובפעילויות יומיומיות אחרות.

קבלת החלטה: לאחר קביעת אחוזי הנכות הרפואית ודרגת אי הכושר, תקבלו הודעה מהביטוח הלאומי על החלטה בנוגע לתביעתכם.

חשוב לציין:

ניתן להגיש ערעור על החלטת הביטוח הלאומי אם אתם סבורים שהיא שגויה.

קיימים שירותי סיוע רבים שיכולים לעזור לכם בהגשת תביעה לקצבת נכות כללית, ביניהם: עורכי דין המתמחים בביטוח לאומי, ארגונים סיוע, ופועלים סוציאליים.

מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי לפני הגשת תביעה לקצבת נכות כללית.

חישוב סכום הקצבה

סכום קצבת הנכות הכללית נקבע בהתאם לאחוזי הנכות הרפואית ודרגת אי הכושר. ניתן להשתמש במחשבון הנכות באתר הביטוח הלאומי כדי לחשב את סכום הקצבה הצפוי לכם.

קיימות זכויות מיוחדות עבור קבוצות מסוימות של אנשים הזכאים לקצבת נכות כללית, כמו:

נשים: נשים הזכאיות לקצבת נכות כללית רשאיות לקבל תוספת קצבה עבור ילדים.

נכים קשים: נכים קשים זכאים להטבות נוספות, כמו שירותי סיעוד, סיוע במימון ציוד עזר, וקצבה מוגדלת.

לסיכום:

קצבת נכות כללית יכולה להוות סיוע משמעותי עבור אנשים שאינם יכולים לעבוד או שיכולתם לעבוד ירדה משמעותית כתוצאה ממצב בריאותי. תהליך הגשת התביעה מורכב יחסית, ומומלץ לפנות לייעוץ מקצועי לפני הגשת התביעה.

מענקים וקצבאות - אילוסטרציה, שטרות כסף. צילום: אודי דוד בן דוד
מענקים וקצבאות – אילוסטרציה, שטרות כסף. צילום: אודי דוד בן דוד

נערכים למלחמה – שנאי ענק מנמל אשדוד לכיוון דרום – כך מעבירים אותו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן