שיקום ענף התיירות: לפי מחקר צרכנות של מאסטרקארד: 1 מכל 5 מדינות מתקרבות לכמות טיסות הפנים מלפני הקורונה.
נתונים המעידים על חזרה לשגרה:
• 13% עלייה בהוצאות על דלק ו-25% על השכרת רכבים.
• 75% עלייה ברכישה פאות לאחר כל הסגרים.
• 30% במכירות של סירות ו-47% במוצרים לבריכה ולים.
• במאי האחרון נרכשו פי שניים יותר כרטיסים מבינואר.
בשנה החולפת מדינות רבות נסגרו בפני מטיילים, דבר שפגע בצורה קשה בענף התיירות, שעתה מתחיל לאט לאט לחזור לעצמו – דבר הניכר גם בהוצאות כספיות ובהתנהגות הצרכנים. בהתאם לכך, מאסטרקארד חושפת את המחקר שערכה ובו נתונים ותובנות על שיקום ענף התיירות.
מגפת הקורונה האיצה מגמות רבות בתחומים שהצליחו להתגמש, כמו רכישות ברשת, לימודים ועבודה מרחוק. אולם אי אפשר לומר את אותו הדבר לגבי ענף התיירות, שנפגע קשה מאוד בזמן הקורונה. ההוצאות העולמיות של חברות תעופה למשל עמדו על 352 מיליארד דולר בלבד בשנת 2020, שיא שלילי של 15 שנה.
המחקר, שנערך על ידי המכון לכלכלה של מאסטרקארד (Mastercard Economics Institute) בדק את פעילות הרכישות ברחבי העולם בשימוש בכרטיסי מאסטרקארד בצורה אנונימית ובעזרתן בחן לעומק את מצב ענף התיירות והאתגרים שניצבים לפניו. הדו"ח מאזן בין חופשות לנסיעות עסקים, טיסות פנים לבינלאומיות ובין מטיילים חסכנים לכאלו שמוציאים כסף רב.
המספרים לא טועים
הדו"ח של מאסטרקארד מציג בבירור סממנים של שיקום ענף התיירות, כך למשל נרשם ש-20% מהמדינות (1 מתוך 5) חזרו ללפחות 90% מכמות טיסות הפנים שהיו לפני הקורונה, כאשר בארצות הברית, צרפת ואיטליה נרשמו אף יותר טיסות פנים מאשר לפני כן. יחד עם זאת טיסות בינלאומיות עדיין נשארו מאחור. בנוסף, ניכרת עלייה של 13% בהוצאות על דלק ו-25% הוצאות על השכרת רכבים בארצות הברית – דבר המעיד על טיולי פנים סובבי מדינות.
כמו כן, למרות שכמות המכירות לטיסות בינלאומיות נשאר נמוך, ניכרת עלייה מתמדת ומהירה ככל שעוברים החודשים וככל שיש יותר מחוסנים. במאי האחרון למשל נרשמו פי שניים יותר רכישת כרטיסי טיסה מבינואר.
רכישת פאות – חזרה לשגרה ומפגש עם אנשים: בדו"ח מודגשת גם עלייה במכירות בקטגוריות שמסמלות את ההכנות של האנשים לחזרה לשגרה, כמו עלייה במכירות של מזוודות, עלייה של 75% במכירת פאות ועליית מכירות במכוני היופי (דבר שלאו דווקא מעיד על טיסות, אלא על חזרה כללית לשגרה).
במקביל, נרשמה עלייה של 30% במכירות של סירות, 47% במוצרים לבריכה ולים ו-62% בחנויות אופניים.
בעזרת היוזמה לעריכת המחקר, מאסטרקארד מספקת תובנות מבוססות נתונים, ניתוח ושירותים נוספים עבור עסקים ולממשלות ועוזרת להם לנהל טוב יותר את הסיכונים הכלכליים לאחר הקורונה.
"הקורונה החזירה את תעשיית התיירות שנים רבות אחורה", אומר בריקלין דיואר (Bricklin Dwyer), המנהל הכלכלי של מאסטרקארד וראש המכון הכלכלי של החברה. "בעוד נותרו עוד קצת אי וודאויות, האור הירוק שניתן מהמדינות יכול לספק רוח גבית להמשך שיקום הענף".