היום החל פירוק הלבניה של בזן, הסמל של מפרץ חיפה. שנה לאחר הקריסה, החלה היום מלאכת פירוק ה"לבניה" שקרסה בחודש יוני 2020. תהליך הפירוק צפוי להימשך מספר שבועות. בזן תבחן בהמשך הצעות לאזכור ה"לבניה" בסמיכות למקום שבו היא היתה ממוקמת.
עובדיה עלי, יו"ר קבוצת בזן אמר: "לצערי הורסים היום כאן סמל אבל יש אנשים שגם צוהלים ושמחים. האמת היא שהריסת המגדל הזה, שהוא אחד משני מגדלי קירור שנבנו בשנת 1938, מסמל התחדשות והחלפת הישן בחדש. מגדלי הקירור עצמם כבר לא פעילים ואותם החליף מגדל קירור חדש ומודרני.
הלבניות הפכו לסמל של בתי הזיקוק ועם כל השינויים הגלובליים בתחום האנרגיה אנחנו מחויבים גם כן להתאים את עצמנו ולהתחדש. הריסת המבנה הזה מסמלת גם את שינוי הכיוון של בזן ובמקביל לפעילות השוטפת, אנחנו הולכים לימים של התרעננות והתחדשות".
משה קפלינסקי, מנכ"ל קבוצת בזן הוסיף: "אני אישית מרגיש את משק כנפי ההיסטוריה היום. זהו לא יום שמח, אלא יום עצוב. המבנה ההיסטורי, יחד עם ה"לבניה" שנותרה, הפכו לסמל של העיר חיפה, של המפרץ ושל תעשייה מפוארת חיונית ואסטרטגית, והוחלפו על ידי מגדלי קירור עם טכנולוגיה חדשנית. לצערי, הלבניה המזרחית, החלה לקרוס לפני שנה, ואת התוצאה אנחנו רואים היום.
לאחר הקריסה בדקנו אלטרנטיבות לשמר ולשפץ אותה, אבל הקו הבטיחותי הכריע והכתיב שיש להשלים את הפלת ה"לבניה", כשבהחלטה הזו מעורבים גורמי מקצוע מהמעלה הראשונה מהארץ ומהעולם ואני רוצה להודות להם.
אנחנו הורסים את הסמל אבל אנחנו ממשיכים לעבוד. זה לא סוד שאנחנו נמצאים בעיצומו של דיון על עתיד בזן. אמרתי לחברי ועדת המנכ"לים הממשלתית ואני אומר גם היום, שכל החלטה על עתיד המקום הזה צריכה להיעשות בהידברות ובשיתוף פעולה עם התעשייה ולהבטיח את העתיד של 1,400 העובדים המסורים שלנו. לשמחתי מתוך מה שאני קורא במסקנות גם של הוועדה זו אכן הכוונה ואנחנו מצידנו נמשיך לעשות ולהתחדש להרבה מאוד שנים קדימה".
לפני כשנה, ב-12.6.20, נפל חלקה העליון של ה"לבניה", אחד משני מגדלי קירור המים ההיסטוריים, שאינם פעילים למעלה מעשור. בזן פנתה לקבל חוות דעת, והמומחים בתחום המליצו להרוס את שארית המבנה באופן יזום ומתוכנן. העבודות מבוצעות ע"י חברת ציוני המתכת קיבלו את כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים, בין היתר, צו הריסה שהתקבל מעיריית חיפה.
בשלב הראשון של הפירוק, שהחל היום, נעשה שימוש במכשיר הידראולי המכונה "קראשר", למעיכה כירורגית של בטון, שנבחר לטובת המשימה על מנת להבטיח את הטיפול הבטיחותי ביותר. שלב זה צפוי להיערך כשלושה שבועות ובמהלכו מבוצעת "תספורת" של ראש ה"לבניה" להסרת כל החלקים הרופפים. בהמשך תבוצע הריסה זהירה ליישור הלבנייה למפלס תחתית החריץ, מפלס 48.5 מ'.
ההריסה מבוצעת ברצועות טבעתיות, בכל שלב כשני מטרים ושמירת הסימטריה של המבנה כערובה ליציבותו. בשלב השני תבוצע הריסה עד גובה מפלס של 25 מ' וימשך כשלושה שבועות גם כן. בשלב השלישי ה"קראשר" יותקן על גבי באגר שימשיך את ביצוע ההריסה ברצועות ובשלב האחרון יערך פינוי של ההריסות.