עונת החתונות החלה – מתחתנים? מזל טוב! כל מה שצריך לדעת לפני החתימה עם הספקים לאירוע – באדיבות המועצה לצרכנות

 

עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות אומר כי " תקופת ארגון החתונה הנה תקופה מרגשת, שיש בה המון הנאה אך יש בה גם המון התקשרויות חוזיות, עם המון ספקים" 

מה כדאי לדעת, ולמה כדאי לשים לב כשאנחנו צוללים לתוך העולם הזה?

ראשית, חשוב לקחת בחשבון, שארגון החתונה מתחיל חודשים ארוכים ולפעמים שנה שלמה לפני האירוע עצמו, בזמן הזה הרבה דברים יכולים להשתנות.

המשבר הנוכחי וביטולי האירועים שהוא גרר, הם נקודת קיצון, אבל גם בשגרה, ישנן אינספור פניות על חתונות שנדחו, מכל מני סיבות, רפואיות, כלכליות ואישיות, וגם – מה לעשות, חתונות שבוטלו.

אז עם כל ההתרגשות והאופטימיות – סוף מעשה במחשבת תחילה, ועל כן, חשוב להבין מהן הזכויות שלכם, היה וחלילה תרצו לדחות או לבטל את האירוע המתוכנן:

• התקשרות עם אולם אירועים –מספר אורחים – בסכם ההתקשרות תתבקשו לתת מקדמה וכן להתחייב על מספר האורחים, מרבית ההסכמים אינם גמישים במיוחד בעניין שינויים במספר האורחים וישנה התחייבות מינימאלית – מומלץ כבר בשלב ההתקשרות לנסות ולעגן את הכמות המינימאלית של האורחים ולדאוג למנגנון שינוי, ככל שבית העסק מוכן לכך.

תנאי ביטול או שינוי – מרבית ההסכמים מאפשרים ביטול ההתקשרות על פי "מדרגות", כלומר, ביטול עד 3 חודשים לפני האירוע, בכפוף לדמי ביטול בשיעור מסוים, ולאחר מכן, ככל שמתקרבים למועד, דמי הביטול עולים ואפשרות הביטול מתבטלת.

חשוב לדעת – תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) אינן חלות על הסכם עם אולם אירועים, ועל כן, מרגע שחתמתם על ההסכם אתם מחויבים לתנאים הקבועים בו.

אין לכם זכות לבטל את ההסכם או להתחרט בתוך 14 יום! אז חשוב מאוד לשקול היטב, ולבחון את ההסכם באופן מדוקדק טרם החתימה!

חשוב לבדוק כי לאולם יש רישיון עסק בתוקף ואת כל אישורי הבטיחות הנדרשים.

• שמלת כלה – אחת ההתקשרויות המרגשות והכיפיות!, הגעת לחנות, בחרת דגם, חתמת על הסכם רכישה או השכרה ונקבעו לך מדידות, פתאום, את מגלה שמלה מהממת במקום אחר, מה הן זכויות הביטול?

היה והחלטת לרכוש שמלה מוכנה, כלומר, נכנסת לחנות ויצאת עם שמלת חלומותייך מבלי שנזקקת לתיקונים או התאמות, כיף לך!, היה ותתחרטי, את רשאית לבטל את העסקה בהתאם לתקנות ביטול עסקת, בתוך יומיים שאינם ימי מנוחה מיום ביצועה, ודמי הביטול יהיו 5% או 100 ₪, על פי הנמוך מבניהם.

החלת לרכוש שמלה שתיתפר על פי מידותייך – חתמת על הסכם התקשרות, ההסכם מפרט את הדגם של השמלה, הבד, וכן נקבעו לך מדידות – כל עוד בית העסק לא החל בייצור השמלה, לא נגזרו בדים ולא נלקחו מידות, על פי תקנות ביטול עסקה, מוצר בייצור מיוחד שלא הוחל בייצורו, ניתן לבטל בכפוף לתשלום דמי ביטול.

ברגע שנערכו מדידות, גם אם ראשוניות ובית העסק ביצע פעולת "ייצור" ראשונית (נגזר בד) לא תקום האפשרות לביטול העסקה.

• שירותי איפור ועיצוב שיער: הזכות שלכם לבטל או לשנות את תנאי העסקאות הללו תלוי באופן בו ביצעתם אותן.
היה והחלטתם לחסוך אנרגיות וביצעתם את ההתקשרויות באמצעות הטלפון או האינטרנט – יחולו הוראות חוק הגנת הצרכן בעניין מכר מרחוק – כלומר, ככל שההתקשרות הייתה טלפונית או באינטרנט, אתם רשאים לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום שבוצעה, או מיום שקיבלתם טופס גילוי נאות, שמפרט את כל פרטי ההסכמות, לפי המאוחר מבניהם, וכן בתנאי שנותרו יומיים, שאינם ימי מנוחה, לפני מועד האירוע, בכפוף לדמי ביטול של 5% או 100 ₪ לפי הנמוך.

על מנת לבטל את העסקה צריך ששני התנאים יתקיימו, כך שמומלץ ,ככל שניתן להתקשר בעסקאות הללו, קרוב למועד האירוע, כי זכות הביטול שלכם מוגבלת בזמן.

היה והחלטתם מעצב השיער או מהמאפרת באופן אישי, וחתמתם על ההסכם בבית העסק – במקרה כזה, יחולו תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) ואתם רשאים לבטל את העסקה בתוך 14 ימים, וכל עוד לא ניתן השירות.

• תקליטן, להקה/זמר, צלם, מפריח יונים ומפעיל זיקוקים, לימוזינה וצניחה ממסוק:

עסקה באמצעות הטלפון או האינטרנט – יחולו הוראות חוק הגנת הצרכן בעניין מכר מרחוק כלומר, ככל שההתקשרות הייתה טלפונית או באינטרנט, אתם רשאים לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום שבוצעה, או מיום שקיבלתם טופס גילוי נאות, שמפרט את כל פרטי ההסכמות, לפי המאוחר מבניהם, וכן בתנאי שנותרו יומיים, שאינם ימי מנוחה, לפני מועד האירוע, בכפוף לדמי ביטול של 5% או 100 ₪ לפי הנמוך.

היה וחתמתם על ההסכם בבית העסק – חשוב לדעת כי תקנות ביטול עסקה אינן חלות, ועל כן, זכות הביטול תהיה אך ורק בהתאם לתנאים שנקבעו בהסכם!, כלומר, יש לבחון היטב את ההסכמות, ולשקול היטב את תנאי העסקה לפני החתימה, קצת כמו בחתונה, אחרי החתימה – אין דרך חזרה.

• טבעות ותכשיטים:
היה ומצאתם טבעות נישואין שמתאימות לכם כמו "כפפה ליד" או כמו…ובכן, טבעת לאצבע, ועלות כל טבעת בנפרד, נמוכה מ – 3,000 ₪, אתם רשאים לבטל את העסקה בתוך יומיים שאינם ימי מנוחה מיום הרכישה, בכפוף לתשלום דמי ביטול .

היה ועלות כל טבעת בנפרד גבוה יותר, או לחילופין, נדרשו התאמות מיוחדת עבורכם, במקרה כזה, לא תקום זכות הביטול, ולא תוכלו לחזור בכם מהעסקה.

שאלות ותשובות

מה קורה עם מקדמות שנתנו כבר לבעל האולם?

אם האירוע מתוכנן לעוד חודשיים, ובני הזוג רוצים לבטל אותו ולקבל חזרה את המקדמה שנתנו – את זה לא ניתן לבצע, כי לא ניתן לבטל חוזה באופן חד-צדדי.

"אם מדובר בחתונה שלא התקיימה בדיעבד, עקב נסיבות הקורונה, במקרה כזה החוק קובע, שבית המשפט יכול לחייב כל צד להחזיר לצד השני את מה שהוא קיבל על פי החוזה, וזאת אם בית המשפט סבור שזה מה שיש לעשות בנסיבות העניין, כאשר האירוע לא התקיים בפועל".

מה קורה עם התחייבנו ל 500 מנות אבל ע"פ ההנחיות מותר פחות אורחים?

התחייבות למספר אורחים גדול שאינו מתאפשר כעת בשל ההנחיות החדשות מהווה 'כישלון תמורה חלקי', שמשמעותו היא שאין בגינו זיכוי אוטומטי על התשלום ששולם. כאן המקום להדגיש כי מכיוון שסוגיה זו נתונה לפרשנות משפטית, כדאי מאוד (לשני הצדדים) לנסות להגיע לעמק השווה ולהימנע מלהגיע לערכאות משפטיות.

עמדת המועצה מדובר, לכאורה, בשינוי מהותי בתנאי העסקה. על כן ככל שהצדדים לא יגיעו להסכמות לעניין הקפאת המנוי תמורת הקפאת התשלום, עדיין הצרכן רשאי לבטל את המנוי בהתאם להוראות חוק הגנת הצרכן, יחד עם זאת, האולם אינו רשאים לגבות את דמי הביטול שנקבעו בהסכם, ככל שנקבעו, שכן הם מהווים פיצוי מוסכם ועל פי סעיף 18 לחוק החוזים, כאשר ביטול ההסכם נובע מסיכול או כוח עליון , לא תקום הזכות לפיצוי.

יש לי מוזמנים בקבוצת סיכון. אני לא אתחתן בלי סבא וסבתא שלי!

לפי המתווה המסתמן, בכל חתונה חייב להיות "אזור סטרילי", בו ישהו האנשים שנמצאים בקבוצת סיכון.חרי "התו הסגול", הכוונה כרגע היא ליצור "תו לבן", אותו יקבלו האולמות וגני האירועים שיתחייבו לעמוד בהנחיות המדינה. ודאו מראש מול האולם שלכם שהוא מחזיק בתו כזה. כמובן, חשוב לוודא כי לאולם יש רישיון עסק בתוקף.

לפי הפרסומים, על פי המתווה המסתמן כרגע (שעדיין לא אושר סופית על ידי הממשלה), מי שעורך אירוע יצטרך להקפיד על הנקודות הבאות:

• להקים אתר אינטרנט בו ייאגרו פרטי המוזמנים.

• כל האורחים בחתונה יצטרכו להגיש מראש הצהרת בריאות.

• בכל אירוע יוחלט מראש על אדם שתפקידו להשגיח ולוודא כי כל הנחיות הבריאות מתקיימות.

• כל העובדים מטעם אולם האירועים יחויבו ללבוש אמצעי מגן (מסכות וכפפות).

• כל מי שייכנס לשטח האירוע יחויב בבדיקת חום.

• ומה לגבי ריקודים? מעתה, רחבת הריקודים תשמש לצעירים בלבד

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עופר מרום. צילום: תומר יעקובסון

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן