כמעט שנתיים של מלחמה: עונת האבוקדו הישראלית נפתחת עם ייצוא שיא

צילום: דרור ביהם

למרות האתגרים הביטחוניים והשוק התחרותי, המגדלים מסכמים יבול של 45 אלף טון

יבול האבוקדו של "חקלאי גרנות", מגדלת ומשווקת האבוקדו של תאגיד הקיבוצים, הסתכם השנה בכ־45 אלף טון. הזנים המובילים: האס, אטינגר, פינקרטון וריד, בלטו במכירות בשוק המקומי ובייצוא.

ובזמן שחקלאי גרנות מתמודדים עם אתגרי ייצוא ואווירה עוינת כלפי ישראל, במשטרה נאלצים להתמודד עם מציאות מקבילה של הסתה ברשתות  כמו במקרה שני נהגי האוטובוס שנעצרו לאחר שחגגו בקבוצת וואטסאפ את הפיגוע הקטלני בירושלים.

למרות המלחמה המתמשכת, בעיות שינוע, מחסור בעובדים ומאבקים על שווקי הייצוא, החברה, בבעלות קיבוצים ומושבים מסכמת עונה טובה. לשם השוואה, בשנה שעברה נרשמו 48 אלף טון. כ־70% מהתוצרת יוצאה לאירופה ולרוסיה.

אבוקדו בכל בית בישראל

גם השוק המקומי לא נשאר מאחור. צריכת האבוקדו לנפש בישראל עלתה לכ־12 ק"ג בשנה, מהגבוהות בעולם. הזן "האס" ממשיך להוביל את הביקוש, ואחריו פינקרטון, גליל, אטינגר וריד.

המציאות הכלכלית והחברתית בישראל אינה פשוטה, לא רק בחקלאות, אלא גם במערכת החינוך, שם מאות תלמידים נאלצים להיאבק על מימון אבחון שיאפשר להם לקבל הקלות במבחנים.

לדברי גיורא מרום, מנכ"ל "חקלאי גרנות": "למרות האתגרים הרבים בעיסוק בחקלאות בישראל המצויה במלחמה מזה כשנתיים ובשוק תחרותי, הצלחנו לעמוד באתגרים ולהביא אבוקדו איכותי לצרכנים ותמורות טובות לחקלאים"

טכנולוגיה וקיימות

"חקלאי גרנות" פועלת בכל תהליך הגידול והשיווק של הפרי, מהשתיל ועד למדף, עם התמקדות בגידול ושיווק אבוקדו והדרים לצד בננות, מנגו, פלפלים בצל ועוד. לחברה עשרות אלפי דונמים של מטעים ופרדסים בשיתוף עם משקי גרנות וחקלאים מרחבי הארץ.

בית האריזה לאבוקדו של גרנות נחשב לאחד הגדולים והמתקדמים בעולם ומהווה דוגמא לקידמה טכנולוגית ולשיטות עבודה חדשניות, תוך עמידה בתקנים מחמירים הן בגידול והן בשמירה על איכות הסביבה ובצמצום טביעת הרגל הפחמנית של כל תהליך הגידול, המיון והשיווק. בימים אלו שוקדת הקבוצה על תכנון והקמה של בית אריזה חדש אשר יהיה מוביל עולמי בתחומו ויעניק לחקלאים בית חם ויתרון תחרותי.

מבט קדימה: חקלאות בינלאומית

בעבר שיווקה גרנות את תוצרתה דרך חברת "מהדרין", אך כיום, לאור הוצאה לפועל של החלטות אסטרטגיות והקמת צוותים איכותיים, נבנו מערכים עצמאיים לשיווק התוצרת בחו״ל ובישראל. כמו כן הוקם פרויקט בקנייה, כ- 4,500 דונם של אבוקדו, במטרה לספק ללקוחותיה בשווקים הבינלאומיים, רשתות השיווק הגדולות והמשמעותיות באירופה וברוסיה, פרי לכל אורך השנה ובתקופת הקיץ ההפוכה לעונת הפרי הישראלי, הפיכתה לשחקן בינלאומי אשר מספק אבוקדו ללקוחותיו 52 שבועות בשנה תחזק את המיצוב של גרנות בשווקים ותסייע לה להביא תמורות טובות יותר לחקלאי הישראלי.

גיורא מרום, מנכ"ל קבוצת "חקלאי גרנות", סיכם: "למרות האתגרים הרבים של לעסוק בחקלאות במדינה הנמצאת בלחימה כמעט שנתיים, הצלחנו לסיים עונה טובה באבוקדו". לדבריו, למציאות הזו יש השלכות כבדות על הכל, החל בגידול עצמו, דרך שינוע התוצרת החקלאית, ניהול כוח האדם וכלה באווירה העוינת נגד ישראל בשווקי היצוא. "בכל זאת, בהרבה עבודה קשה, התמודדנו עם האתגרים בהצלחה והבאנו אבוקדו איכותי לצרכן ותמורות טובות לחקלאים שלנו".

גם השוק המקומי לא עשה הנחות לחקלאים. "היה מאתגר מאוד", אומר גיורא מרום. לדבריו, בשנים האחרונות ניטעו מטעים רבים של אבוקדו בארץ, חלקם על ידי מגדלים פחות מקצועיים שלא מקפידים על איכות הגידולים והמוצר. הם פוגעים גם במגדלים האחראים וגם בצרכנים עצמם. לטענתו, נושא האיכות אני מקבל את הפוקוס הנדרש בשוק הישראלי, גם בגלל הלחץ המתמיד מצד גופי השיווק הגדולים. "הגופים המסחריים לוחצים בעניין המחיר, וכמעט לא מדברים על איכות. זו טעות, גם החקלאים האחראים נפגעים, וגם הצרכנים מקבלים מוצר פחות טוב".
בימים אלה פותחת גרנות את עונת האבוקדו הבאה וגם השנה צופה ומקווה החברה ליבול גבוה ואיכותי.

צילום: דרור ביהם
צילום: דרור ביהם
צילום: דרור ביהם
צילום: דרור ביהם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

תפריט נגישות