נהגים בכל סוגי הרכבים צריכים להתכונן: התקנה נכנסת לתוקף וגם הקנס

תקנת אורות בחורף 2025, צילום אילוסטרציה: אודי דוד בן דוד

הכבישים בישראל מלאים בתקנות שנועדו לשמור על חיי הנהגים והנוסעים. הן נכתבו כדי להפחית תאונות, לשפר את הבטיחות ולהזכיר לנו שהחוק אינו המלצה אלא תנאי בסיסי לנהיגה במדינה מתקדמת.

רוב התקנות הללו ברורות וחשובות: חגירת חגורות בטיחות, איסור שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה, חובת התקנת מערכות התרעה בכלי רכב חדשים ועוד חוקים שנכתבו והתקבלו במהלך השנים.

אפשר לומר שחלקן תרמו ללא ספק להצלת חיים. הציבור למד לאורך השנים לכבד את ההוראות הללו, כי הן נותנות תחושת הגנה וביטחון גם אם לא תמיד זה בהכרח עוזר.

עדיין, לצד התקנות שמתקבלות בהסכמה רחבה, קיימות גם כאלה שמעלות לא מעט סימני שאלה. תקנות שחוקקו לפני עשרות שנים, בעידן שבו כלי הרכב היו פשוטים בהרבה, ממשיכות להופיע בספר החוקים מבלי שעברו התאמות למציאות הנוכחית.

התוצאה היא נהגים שמרגישים שהם נקנסים על סעיפים שאיבדו מזמן את הרלוונטיות שלהם. במציאות שבה כמעט כל מכונית חדשה מצוידת במערכות תאורה אוטומטיות, חיישני בטיחות ומנגנוני התרעה מתקדמים, החובה להקפיד על תקנות מיושנות גורמת יותר לתחושת תסכול מאשר לשיפור אמיתי של הבטיחות.

דווקא בעידן שבו יש כלים טכנולוגיים יעילים, הציבור מצפה שהחוק יתעדכן יחד עם המציאות. אחרת, נוצר מצב שבו התקנה מייצרת בעיקר הכנסות מקנסות  ולא תרומה אמיתית לנהגים על הכביש.

מה אומרת התקנה למעשה?

החל מעוד פחות מחודשיים, 1 בנובמבר, חלה על כל הנהגים חובת הדלקת אורות בכבישים בין־עירוניים גם בשעות היום. החובה תישאר בתוקף עד 31 במארס למניינם.

מי שייתפס עם אורות כבויים צפוי לקנס של 100 שקלים ותוספת של שתי נקודות חובה. נהגי מוניות, אוטובוסים ומשאיות כבדות מחויבים גם בכבישים עירוניים, ורוכבי אופנועים לאורך כל השנה, בכל מקום ובכל שעה.

רלוונטי ב־2025? ממש לא בטוח

תקנת אורות בחורף 2025, צילום אילוסטרציה: אודי דוד בן דוד
תקנת אורות בחורף 2025 לכל סוגי הרכבים, צילום אילוסטרציה: אודי דוד בן דוד

כמעט כל רכב חדש כבר מצויד במערכת תאורה אוטומטית שמדליקה את האורות בזמן אמת. המשמעות היא שהחוק הופך במידה רבה למיותר: הנהגים לא שוכחים להדליק אורות, המערכת עושה זאת עבורם. במצב כזה, רבים רואים באכיפה כלי לייצור קנסות ולא אמצעי אמיתי לשיפור הבטיחות.

הציבור מצפה לעדכון, לא להכבדה

תחומים אחרים במדינה כן מתקדמים. כך לדוגמה, ביטוח לאומי יפקיד אוטומטית ב־12 בספטמבר לעשרות אלפים כ־4000 ש"ח – מהלך שמראה כיצד ניתן לייעל תהליכים לטובת האזרח. אם אפשר לעדכן מערכות כלכליות כך שיחסכו בירוקרטיה, אין סיבה שתקנות מיושנות בתחום התחבורה לא יעברו התאמות דומות.

מדיניות שיכולה להשתנות

כשמדיניות כן מתעדכנת – הציבור רואה תוצאות. הסכם גג היסטורי במעלה אדומים הוא דוגמה לכך שממשלות ורשויות יודעות ליזום מהלכים גדולים כדי להתאים את המציאות לצורכי הציבור. גם בתחום התחבורה, יש מקום להפסיק להיאחז בתקנות ישנות ולהתמקד בפתרונות מודרניים שמבוססים על הטכנולוגיה הקיימת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

תפריט נגישות