חצי מיליון נוסעים חינם בתחבורה הציבורית, הצלחה גדולה או פתרון חלקי?

צילום: רכבת ישראל

בתוך פחות מארבעה חודשים הצטרפו יותר מ־500 אלף אזרחים ותיקים ל"זהב־קו". במשרד התחבורה חוגגים מהפכה חברתית, אך מה לגבי המחדלים העצומים בתחבורה שהיינו ערים אליהם בשבוע האחרון וכמעט השביתו את הכלכלה?

רפורמת "צדק תחבורתי" ביוזמת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב חצתה השבוע אבן דרך משמעותית: בתוך פחות מארבעה חודשים מאז השקת הפעימה השנייה, הצטרף הנוסע ה־500 אלף ל"זהב־קו", כרטיס המקנה לבני 67 ומעלה נסיעות חינם ללא הגבלה בתחבורה הציבורית.

ההצטרפות ההמונית נתפסת כהישג חברתי בולט. במשרד התחבורה מעריכים כי רבים מהזכאים הם בעלי רכב פרטי שבעבר לא נסעו בתחבורה הציבורית, וכי המעבר שלהם לנסיעה חינם עשוי להפחית עומסים בכבישים ולתרום לשיפור איכות החיים.

שרת התחבורה מירי רגב מסרה: " רפורמת 'צדק תחבורתי' אינה רק מהפכה במערכת התחבורה הציבורית, אלא מהלך חברתי משמעותי שנועד להקל על אזרחי ישראל, ולאפשר להם ניידות חופשית ולתרום להורדת יוקר המחיה וזו רק תחילת הדרך. הצטרפותו של הנוסע ה500 אלף בתוך חודשים ספורים בלבד מוכיחה עד כמה רפורמת 'צדק תחבורתי' נוגעת בלבבות האזרחים ומקלה על חייהם. לצד החיסכון הכלכלי וחופש התנועה הבלתי מוגבל, יש כאן גם תרומה רחבה לציבור כולו, שכן ככל שיותר בעלי רכבים פרטיים ישאירו את הרכב בבית ויעלו לאוטובוס, לרכבת או לרכבת הקלה, כך נרוויח כולנו מכבישים פנויים יותר ותחבורה ציבורית נגישה, יעילה ומשתלמת."

מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן הוסיף: "המהירות שבה הגענו לחצי מיליון מצטרפים חדשים להטבת נסיעה חינם לאזרחים ותיקים היא עדות לביקוש האדיר לרפורמה ולתועלת הממשית שהיא מביאה לחיי היומיום. משרד התחבורה, בהובלת השרה מירי רגב, ממשיך לפעול בנחישות כדי לשפר את השירות ולהרחיב את הנגישות, ובד בבד להוריד את יוקר המחיה. מעבר של בעלי רכב פרטי לתחבורה הציבורית הוא מהלך אסטרטגי לטובת המשק והחברה הישראלית כולה: הפחתת עומסים, צמצום הזיהום ושיפור איכות החיים."

אלא שהמציאות בשטח מעלה שאלות אחרות. בשבוע האחרון הושבתה תחנת רכבת השלום בתל אביב בעקבות תקלה חמורה בתשתיות החשמל, מה שהוביל לעיכובים כבדים ולצפיפות בקווים חלופיים. נוסעים רבים התמודדו עם ביטולי רכבות והיעדר פתרונות מיידיים, והתחבורה הציבורית שוב מצאה את עצמה תחת עומס ולחץ.

הנתון המרשים של חצי מיליון נוסעים חינם מעיד על ביקוש עצום, אך האירועים האחרונים ממחישים את הפער בין ההטבות החברתיות לבין האתגרים המהותיים של המערכת: תשתיות לא יציבות, מחסור בקווים ותוכניות מגירה שאינן מספקות מענה למצבי חירום.

השאלה כעת היא האם רפורמת "צדק תחבורתי" תהפוך לנקודת מפנה אמיתית שתשדרג את התחבורה הציבורית, או שתישאר בעיקר כהטבה ממוקדת חשובה ומשמעותית, אך לא כזו שמספקת פתרון כולל.

מהפכה בשיקום שמיעה: שיתוף פעולה בין א.ר.ם לשטיינר

צילום: רכבת ישראל
צילום: רכבת ישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

תפריט נגישות