המהלך החדש של משרד השיכון: חברות זרות ייכנסו לשוק הדיור בישראל

חברות בנייה זרות יחליפו את הישראליות?. אילוסטרציה - בנייה בישראל, צילום: אודי דוד בן דוד

משרד הבינוי פותח דלתות: חברות בנייה בינלאומיות מגיעות לישראל

חברות בנייה זרות יחליפו את הישראליות?. אילוסטרציה - בנייה בישראל, צילום: אודי דוד בן דוד
חברות בנייה זרות יחליפו את הישראליות?. אילוסטרציה – בנייה בישראל, צילום: אודי דוד בן דוד

שוק הדיור בישראל מצוי בשנים האחרונות תחת לחץ כבד כשקבלנים רבים מנסים לחגוג על תקופת הקורונה והמלחמה בטענות, לעיתים קרובות שווא, לפיהן זה גרם לעיכוב בבניה ועליות המחירים.

בנוסף, המחסור בכוח אדם והקושי בהקמת פרויקטים חדשים הפכו למציאות יומיומית עבור זוגות צעירים ומשפחות המחפשות פתרון קבע. לנוכח המצוקה, משרד הבינוי והשיכון בחר בצעד לא שגרתי ופתח את שערי ישראל בפני חברות בנייה זרות. מטרת המהלך היא להביא טכנולוגיות מתקדמות, סטנדרטים בינלאומיים וניסיון מוכח שיאפשרו להאיץ את הבנייה ולספק מענה מיידי למאות אלפי משפחות.

קול קורא לחברות בינלאומיות

הקול הקורא שפרסם המשרד פונה לחברות בנייה מכל העולם המתמחות בבנייה למגורים. החברות נדרשות להציג ניסיון בפרויקטים רחבי היקף, איתנות פיננסית ושימוש בטכנולוגיות חדשניות. החברות שייבחרו יורשו להקים יחידות דיור בישראל בהיקפים גדולים ולקחת אחריות מלאה על ניהול וביצוע של פרויקטים מורכבים. שר הבינוי חיים כץ הדגיש כי זהו מהלך שנועד להבטיח איכות בנייה גבוהה ולהאיץ את קצב ההקמה, כחלק מהפתרונות למצוקת הדיור.

שילוב עם צעדים נוספים במשק

מעבר לפתיחת הדלת לחברות בינלאומיות, משרד הבינוי פועל גם בזירות נוספות. השנה הוגדלו מכסות העובדים הזרים, הורחב מודל ההבאה הפרטי שסיפק אלפי עובדים מיומנים לאתרי הבנייה, ואף בוצעו הקלות רגולטוריות שמסירות חסמים בירוקרטיים. שילוב הצעדים יוצר תשתית רחבה שתאפשר לחברות לפעול ביעילות, תוך תרומה ממשית להגדלת מספר התחלות הבנייה בישראל.

השפעה על הציבור והשכירים

במקביל למהלכים בענף הנדל"ן, העובדים השכירים מצפים גם לשינוי במצבם הכלכלי. מענק כספי הפיצול בסך 1,360 שקלים שצפוי להיכנס למשכורת ספטמבר נחשב בעיני רבים לתוספת חשובה, אך הוא מהווה פתרון זמני בלבד. עבור רבים, היכולת לרכוש דירה במחיר סביר חשובה בהרבה, והצלחת החברות הזרות בשוק המקומי עשויה להשפיע על יוקר המחיה כולו דרך הוזלת מחירי הדיור. ניתן לראות בכך נדבך נוסף במאמץ של הממשלה לספק יציבות כלכלית לעובדים.

תחבורה ותשתיות תומכות

המהלך של משרד הבינוי והשכיון מצטרף גם לפרסום לפיו משרד התחבורה עדכן את תנאי הרישיון לנהגים עד גיל 70,כשמשרדי הממשלה עובדים במרץ על מנת להתאים את המציאות הנוכחית ובין היתר גם להבטיח המשך תנועה חלקה של כוח אדם מקצועי לאתרי הבנייה. צעדים אלה יוצרים מעטפת משלימה לצמיחה בענף. ההחלטות הללו משתלבות במדיניות רחבה שמבקשת להקל על הציבור כולו.

מבט סביבתי ועתיד ירוק

הכנסת חברות בינלאומיות אינה מתמקדת רק בקצב הבנייה אלא גם באיכות הסביבתית. החברות צפויות להביא איתן סטנדרטים ירוקים, שימוש בטכנולוגיות ידידותיות לסביבה ומודעות גבוהה לניהול פסולת בנייה. דוגמה ליישום מגמות ירוקות ניתן לראות כבר בירושלים, שם פרויקט מיחזור אלקטרוניקה הופך לשגרה בשכונות ומספק מודל לשילוב קיימות גם בענף הנדל"ן.

מבט קדימה

החברות הזרות יירשמו במאגר למשך חמש שנים עם אפשרות הארכה לשלוש נוספות, והן יחויבו בבנייה בהיקפים משמעותיים. הצלחת המהלך תימדד לא רק במספר החברות שייכנסו לשוק אלא גם בפרויקטים שיצאו לדרך ובמהירות שבה יושלמו. אם התוכנית תצליח, הציבור עשוי להרגיש בשנים הקרובות ירידה מסוימת במחירי הדיור לצד שיפור באיכות החיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

תפריט נגישות