הורים, תהיו ערניים: בני הנוער חשופים לפרסום סמוי והונאות

הקיץ ברשתות החברתיות: בני הנוער חשופים יותר לפרסום סמוי והונאות

הרשות להגנת הצרכן מזהירה: עלייה חדה בשימוש של בני נוער ב-TikTok וב-Instagram בחופש הגדול מובילה לחשיפה לאתגרים מסוכנים, מבצעים מטעים ופגיעות בפרטיות

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן פרסמה אזהרה לציבור בעקבות זינוק חד בשימוש של בני נוער ברשתות החברתיות במהלך החופש הגדול. לפי הנתונים, יותר שעות מסך ב-TikTok, Instagram ו-YouTube גוררות חשיפה גוברת לפרסום סמוי, אתגרי רשת והונאות דיגיטליות.

על פי הרשות, שני מוקדי סיכון עיקריים מאפיינים את התקופה: חשיפה מתמשכת לפרסום סמוי דרך משפיענים פופולריים, והשתתפות נרחבת בפעילויות מקוונות נושאות פרסים ואתגרי רשת שמעודדים רכישה. בין היתר מדובר בסרטוני "Unboxing", אתגרי צילום עם מוצרים מסחריים, ושיתופים המלווים בהטבות או פרסים. כל אלו משווקים ערכים של הצלחה חברתית והשתייכות קבוצתית כתלויים בצריכה.

לדברי הרשות, האינטרס של העוסקים ברור, שימוש באתגרים כתשתית שיווקית מדויקת ורחבת היקף, עם פוטנציאל השפעה בעיקר על צעירים. התוצאה: צרכנות המושתתת על לחץ חברתי ורגשי, וקושי של בני נוער להבחין בין תוכן אמיתי לבין פרסום ממומן.

החשש הוא כי בני נוער ייחשפו למותגים יקרים ולעידוד רכישה מהירה ללא ליווי או אישור הורים, מה שעלול להוביל גם לפגיעה בפרטיות ואף להונאות דיגיטליות כגון פישינג או רכישת מוצרים מזויפים. בנוסף, רבים משתפים פרטים אישיים או נרשמים לאפליקציות מבלי לבדוק את אמינותן.

קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מסר:

"הקיץ הוא תקופה מועדת לחשיפה מוגברת של בני נוער לתכנים שיווקיים שעלולים להטעות או להשפיע עליהם רגשית ולעודד רכישות מיותרות. אנו קוראים להורים לגלות מעורבות פעילה, לשוחח עם ילדיהם על התנהלות בטוחה ברשת, וללמד אותם כיצד לזהות תוכן פרסומי ולהגן על פרטיותם ההבנה והמודעות לסיכונים אלו הן המפתח להגנה על בני הנוער, אנו קוראים לציבור לדווח לרשות על פרסומים מטעים או על תכנים מסחריים בעייתיים המיועדים לקטינים".

ירושלים פותחת שנה בגדול: רבע מיליארד לחינוך ובית ספר חדש

הקיץ ברשתות החברתיות: בני הנוער חשופים יותר לפרסום סמוי והונאות
הקיץ ברשתות החברתיות: בני הנוער חשופים יותר לפרסום סמוי והונאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

תפריט נגישות