דחס את כולם במזוודה אחת: ניסיון הברחה מסוכן של כ-140 זוחלים ועקרבים לישראל סוכל בנתב"ג

הבוקר (שלישי), בשעה מוקדמת מאוד, במהלך סריקה שגרתית של מזוודות הנוחתות בטיסות בינלאומיות, נדהמו בודקי המכס בנמל התעופה בן גוריון לגלות תכולה לא שגרתית במיוחד: מזוודה אחת, שעל פניו נראתה סטנדרטית לגמרי, הכילה בתוכה לא פחות מ־140 בעלי חיים אקזוטיים, רובם מהסוגים המסוכנים ביותר – נחשים, פיתוני עצים, לטאות טגו, עקרבים, איגואנות, כוחים ועוד.
צוותי המכס, שזיהו חריגות בצילום השיקוף של המזוודה, פתחו אותה והופתעו לגלות מראות קשים – עשרות יצורים חיים, חלקם בתנועה מתמדת וחלקם כמעט ללא סימני חיים, נדחסו בתוך קופסאות פלסטיק, שקיות בד וסבכות מאולתרות. בחלק מהמיכלים לא היה אוורור כלל. ריח חריף, לחות גבוהה ושריטות על דפנות המזוודה רמזו על סבל מתמשך מצד בעלי החיים. אחד הנחשים כבר נמצא מת – קורבן נוסף של תופעת ההברחות ההולכת וגוברת.
מי שמאחורי ההברחה: צעיר מירושלים בן 25, עם תיק פלילי קודם בעבירות דומות

תוך דקות ספורות, נקרא למקום צוות מיוחד של רשות הטבע והגנים, ובהם אנשי פיקוח על חיות בר בשבי. החשוד, תושב ירושלים בן 25, עוכב לחקירה ראשונית בשטח האולם. מבדיקות ראשוניות עולה כי הצעיר אינו חדש בתחום. נגדו נפתח בעבר תיק על הברחת בעלי חיים מדרום־מזרח אסיה, כאשר נתפס עם מספר קופסאות שהכילו חרקים נדירים מסוג פרפרי עש ארסיים.
הפעם, כך לפי החוקרים, מדובר בעבירה בקנה מידה חמור בהרבה – גם מבחינת כמות החיות, גם מבחינת סוג המינים וגם מבחינת הפוטנציאל לנזק סביבתי ובריאותי.
הערכות מדאיגות: בעלי החיים עלולים להפיץ מחלות מסוכנות ולשבש את שיווי המשקל האקולוגי
לדברי אורי לניאל, מנהל תחום חיות בר בשבייה ברשות הטבע והגנים, המקרה הזה מדאיג במיוחד:
"אלו בעלי חיים שאינם מקומיים לישראל. מעבר לכך שהם נדחסו בתנאים לא אנושיים – הם לא עברו שום בדיקה רפואית, אין שום פיקוח עליהם, והם עלולים להיות נשאים של נגיפים, טפילים או מיקרואורגניזמים שמסכנים גם בעלי חיים מקומיים וגם את בני האדם עצמם.
מדובר באיום בריאותי וגם סביבתי ממדרגה ראשונה. אנחנו מדברים על מינים שעלולים להפוך לפולשים, להשתלט על מערכות טבעיות ולהביא לקריסת אוכלוסיות מקומיות."
לדבריו, אחד הסיכונים המרכזיים הוא חדירה של מינים כגון לטאות טגו, שידועים כבעלי קצב התרבות מהיר ויכולת לטרוף קינים של ציפורים, ביצים של זוחלים אחרים ואף מכרסמים קטנים ובכך ליצור חור שחור אקולוגי של ממש.
"זוועה בתוך מזוודה": תנאי ההובלה תוארו כקיצוניים ומזעזעים
הוטרינרים שנכחו במקום זיהו בקרב בעלי החיים סימנים קשים של עקה (סטרס), חוסר תנועה, התייבשות וחסך תזונתי ממושך. חלקם סבלו מפגיעות פיזיות חמורות – רגליים שבורות, קרעים בעור, סימני נשיכה הדדית. ההשערה היא שהם שהו כך לפחות 30 שעות, בטמפרטורה משתנה שהגיעה אפילו ל־2 מעלות בבטן המטוס.
ד"ר שלמה גראזי, הרופא הווטרינר האחראי על יבוא וייצוא במשרד החקלאות, הסביר:
"מדובר בתופעה אכזרית. מעבר לסבל הנורא של בעלי החיים, עצם ההובלה הזו משבשת את עולמם של יצורים שחיו עד כה בסביבה טרופית. מעבר חד כזה עלול להמית אותם גם ללא טראומה פיזית ישירה.
אנחנו לא יודעים את מצבם הרפואי. זו סכנה של ממש לבריאות הציבור – החל מהעברת נגיפים ועד חשש למגפות חדשות."
מעבר לעבירות סביבתיות: ההברחה הזו עשויה להסתיים בכתב אישום פלילי חמור
לפי גורמים משפטיים, לחשוד צפוי להיות מוגש כתב אישום בעבירות חמורות של סחר לא חוקי בחיות בר, פגיעה בערכי טבע מוגנים, יבוא ללא היתר, החזקת מינים מסוכנים וגרימת סבל לבעלי חיים. העונש על חלק מהעבירות עשוי להגיע לעד שלוש שנות מאסר בפועל, לצד קנסות בגובה מאות אלפי שקלים.
בחוק הגנת חיות בר נאמר במפורש כי "אסור לייבא, לסחור, להחזיק או להעביר בעלי חיים מוגנים או מסוכנים ללא רישיון ייחודי מהמדינה", ורשות הטבע מתכוונת לדרוש את העונש המקסימלי.
כך נמנע אסון אקולוגי ברמה לאומית – בזכות עירנות המכס
ללא עירנות אנשי המכס, ייתכן מאוד שהתוצאה הייתה אחרת לגמרי: המזוודה הייתה משתחררת, בעלי החיים היו נמכרים בשוק השחור למגדלים או אספנים פרטיים, והשלכות הבריחה שלהם לטבע בין אם במכוון או בשוגג היו עלולות להיות חמורות בהרבה.
זוהי לא הפעם הראשונה שנסיון הברחה מהסוג הזה נתפס בנתב"ג, אך זו אחת הפעולות הגדולות והמתוחכמות ביותר שדווחו בשנים האחרונות. לפי בכירים בשירותים הווטרינריים, ייתכן שמדובר ברשת מסועפת שפועלת בין תאילנד, פיליפינים וישראל, ואינה כוללת רק הברחות של חיות אלא גם סמים וחומרים ביולוגיים.
תקרית שמזכירה שוב עד כמה הגבול הדק בין שוק אפור לאסון ביולוגי
מקרי הברחות כאלה, שכביכול נראים אקזוטיים, הם למעשה תמרור אזהרה עולמי. במקרים מסוימים, מינים שהוברחו הפכו למוקדי מגפות כמו שפעת העופות או קדחת דנגי, ומערכות בריאות הציבור במדינות רבות מתייחסות אליהם כאל סיכון ביטחוני של ממש.
בזמן שארגונים בינלאומיים פועלים לצמצם סחר לא חוקי, מדינת ישראל מבקשת להדק את הפיקוח על היבוא האווירי, ובעיקר להקים מאגר מידע בינלאומי עם מדינות דרום־מזרח אסיה.
גם בארץ ממשיכים לנהל מאבקים מסוג אחר – תשתיות, בריאות ותחבורה
אירועים כאלה מצטרפים לשרשרת של התרחשויות מהימים האחרונים בירושלים ובמרכז הארץ. כך למשל, ילד בן 7 נפגע אתמול ממונית בירושלים ופונה מהמקום עם חבלת ראש. העיר כולה סערה, כאשר מדובר בילד צעיר שנפצע בצומת הומה אדם, ללא אמצעי בטיחות מספקים.
גם בזירה הכלכלית, נרשמה תזוזה חשובה: מהפכת האינטרנט המהיר ממשיכה להתפשט בישראל, והפעם מדובר ביוזמה ממשלתית שמטרתה להנגיש גלישה מהירה יותר בעלות מוזלת. מי שייהנו ראשונים מהפרויקט הם תושבי הפריפריה, שם נרשמה עד כה נגישות נמוכה לתשתיות מתקדמות.
ניסיון הברחה כמו זה שנחשף השבוע הוא הרבה מעבר לעבירה נקודתית הוא תמרור אזהרה בקנה מידה לאומי. הוא חושף פערי אבטחה בבדיקות בנמלי תעופה בעולם שלא עומדים בסטנדרטים של ישראל, מצביע על פרצות בשרשרת היבוא ומעמיד בסכנה את הטבע המקומי, בריאות הציבור והחיים עצמם של בעלי חיים חסרי ישע.
רשויות המדינה, ממכס נתב"ג, דרך רשות הטבע והגנים ועד משרד החקלאות, מתמודדות יום־יום עם תופעות כאלה וכעת נדרש גם הציבור להיות עירני, לדווח ולהירתם למשימה.