רחובות, נס ציונה וראשון לציון בדרך למהפך תחבורתי – עם קו חשמלי, חכם ומהיר שישנה את פני הנסיעה למטרופולין
פרויקט הקו הכחול יוצא לדרך: משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון מקדמים את קו ה-BRT הראשון בגוש דן – שיחבר את ערי דרום המטרופולין ובהן רחובות, נס ציונה וראשון לציון אל תל אביב, ויציע מערכת תחבורה ציבורית חכמה, חשמלית ורבת קיבולת. הקו יעבור ברחוב הרצל ברחובות, שיהפוך לנת"צ ייעודי, ובמקביל תיבנה חלופה תחבורתית בצורת כביש עוקף נס ציונה – שאושרה תקציבית.
לדברי שרת התחבורה מירי רגב: " הקו הוא חלק מרשת שחלקים נרחבים ממנה יפעלו עוד לפני סוף העשור הקרוב ויציעו חלופה אמיתית לרכב הפרטי ופתרון לבעיית הגודש בדרכים."
קו ראשון מסוגו בגוש דן
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות חברת נתיבי איילון, מקדמים את פרויקט הקו הכחול שיחבר את ערי השפלה למטרופולין תל אביב, באמצעות מערכת הסעת המונים (BRT (Bus Rapid Transit המבוססת על אוטובוסים מהירים חשמליים ורבי קיבולת המסיעים עד 200 נוסעים.
הקו, באורך כולל של 30 קילומטרים יכלול 44 תחנות וישרת כ-100 אלף נוסעים ביום. העבודות על הקו החלו בתחילת 2025 בעיר רחובות, בה יעבור הקו ברחוב הרצל, אשר ישודרג למרחב עירוני שוקק חיים.
עבודות הקו הכחול יימשכו כשלוש שנים. עלות ההקמה היא כ-2.9 מיליארד שקלים.הקו יחבר בין מרכזי מגורים, מסחר, תעסוקה, השכלה, בריאות ופנאי וצפוי לשרת מעל ל-30 מיליון נוסעים בשנה.
בקו יפעלו אוטובוסים חשמליים מתקדמים ורבי קיבולת, בנתיב בלעדי (נת"צ), תוך קבלת עדיפות דרך ברמזורים. הקו יציע חוויית נסיעה נוחה ומהירה בזכות לוח זמנים מדויק ואמין, תדירות גבוהה וקיצור זמני המתנה.
עירוניות חדשה
הקו הכחול יתחבר לתחנות הרכבת ברחובות ובראשון לציון, ובהמשך גם לקו הירוק של הרכבת הקלה, לקו המטרו M1 ולרשת קווי BRT נוספים שמקדם משרד התחבורה בהם קו רחובות-יבנה.
הקו הכחול יחצה את העיר רחובות מצומת ביל"ו בדרום ועד צומת המדע בצפון העיר, ויכלול 12 תחנות, חכמות ונגישות במוקדים מרכזיים ובהם השוק העירוני, הפקולטה לחקלאות, מכון ויצמן, פארק המדע ותחנת רכבת ישראל. לאורך 5 ק"מ של התוואי ייסללו כ-5 קילומטרים של שבילי אופניים והולכי רגל, יבוצע גינון ופיתוח נרחב, יותקן ריהוט רחוב ותאורה מתקדמת, וישודרגו תשתיות ניקוז, ביוב וחשמל.
ברחוב הרצל, שיהפוך ברובו לנתיב תחבורה ציבורית, ייווצר מרחב עירוני שוקק חיים שייתן מענה לצרכי העסקים והקהילה. פיתוח מוקדי תעסוקה, מסחר ודיור סמוך לתוואי ולתחנות יחזק את העיר כמרכז תעסוקתי ותרבותי. פארק ת.מ.ר (תחבורה, מדע ורפואה) – עוגן התעסוקה הגדול באזור השפלה ואחד המובילים במרכז – יקבל תנופה משמעותית בשל הסמיכות לקו הכחול, תוך שיפור הקישוריות והחיבוריות למרכזי מגורים ותעסוקה בעיר.
"חלופה אמיתית לרכב הפרטי"
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "חזון התחבורה הציבורית שלי מבוסס על מערכות מתקדמות להסעת המונים, ובהן קווי רכבת מהירים ומטרופוליניים, רכבות קלות וקווי BRT, שכולם משתלבים ומתחברים זה לזה. גוש דן, מרחובות בדרום ועד הרצליה בצפון וכפר סבא וראש העין במזרח, הולך ומתכסה ברשת תחבורה חדשנית אשר תשנה את פני התחבורה במטרופולין תל אביב ובישראל כולה. הקו הכחול , המשרת את ערי דרום המטרופולין, הוא חלק מהרשת שחלקים נרחבים ממנה יפעלו עוד לפני סוף העשור, ויציעו חלופה אמיתית לרכב הפרטי, ופתרון לבעיות הגודש בדרכים.זה העתיד."
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן, הוסיף: "הקו הכחול מביא בשורה גדולה לתושבי דרום המטרופולין. יחד עם חברת נתיבי איילון, אנו עושים כל מאמץ לקדם את השלמת העבודות במהירות האפשרית ולצמצם את הפגיעה בהתנהלות העירונית השוטפת. משרד התחבורה,בראשות השרה רגב מחויב להסיר חסמים ומכשולים ולמנוע עיכובים, כדי שתושבי ערי השפלה ייהנו תוך שנים ספורות מחיבור תחבורתי נוח ומהיר לכל רחבי גוש דן."
אזהרת נעדרת באשדוד: לורה בת ה־52 נעלמה – המשטרה מבקשת עזרה

