אחרי שנים של עיכובים תכנוניים: שרת התחבורה מירי רגב נתנה אור ירוק לביצוע המקטע הדרומי של כביש 6 עד צומת נבטים. התקציב – 750 מיליון ש"ח, היעד – חיבור מלא של הנגב למרכז. ומה קורה בצפון?
היסטוריה על האספלט: לאחר עיכובים ממושכים, הארכת כביש 6 דרומה יוצאת לדרך. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הנחתה את חברת חוצה ישראל להתחיל בביצוע מיידי של הפרויקט להארכת הכביש ממחלף שוקת ועד לצומת נבטים – מהלך שיחבר את דימונה ואת כלל אזור הנגב המזרחי לעורק התחבורה המרכזי של מדינת ישראל.
המהלך מגיע לאחר שנים של עיכובים שנבעו בעיקר ממורכבויות סביב הסכמי הפקעה לאורך התוואי. עם השלמתו, יתווספו כ־12 קילומטרים חדשים לכביש, כולל מחלף שוקת דרום חדש שיחבר את כביש 6 עם כבישים 25 ו־60. מדובר בכביש דו־מסלולי, דו־נתיבי, עם נתיב מהיר, שישפר את הנגישות לבאר שבע, לשכונות הדרומיות ולבסיסי צה"ל – ובעיקר לעיר דימונה עצמה.
בשורה תחבורתית לדרום
עלות הפרויקט נאמדת בכ־750 מיליון ש"ח, והוא נכנס לתקציב 2025. הפרויקט מקודם על ידי חברת חוצה ישראל ונמצא בשלבי תכנון סופיים. כשני שלישים מהמקטע כבר הוסדרו, ונותרו רק מחלוקות בשטח באזור הדרומי – סמוך לצומת נבטים – שנמצאות בטיפול.
שרת התחבורה רגב אמרה: "כביש 6 יגיע סוף סוף לדימונה, אחרי שנים של עיכובים. זהו מהלך ציוני, חברתי וביטחוני מהמעלה הראשונה, שמחבר את הדרום ללב המדינה. לא עוד פריפריה מנותקת, אלא נגב מחובר, נגיש, צומח ומשגשג. תושבי דימונה, החיילים, היזמים ובעלי העסקים – כולם ירוויחו מהמהלך הזה. נמשיך לחבר את ישראל, מצפון ועד דרום, וננגיש תחבורה איכותית ובטוחה לכל אזרח ואזרחית במדינה."
לא רק דרום: גם הצפון על המפה
במקביל, נמשכות העבודות להארכת הכביש צפונה – מצומת סומך לבית העמק, לאורך 22 קילומטרים, במסגרת פרויקט BOT בהיקף של כ־3 מיליארד ש"ח. במסגרת זו מוקמים שלושה מחלפים חדשים: אבליים, מכר ובית העמק. העבודות צפויות להסתיים עד 2029.
רשת אחת מחוברת
עם השלמת ההרחבות בצפון ובדרום, כביש 6 יתארך מ־188 קילומטרים כיום ליותר מ־220 ק"מ רצופים – מהגליל המערבי ועד לנגב המזרחי – ללא רמזורים, עם חיבור ישיר ומהיר בין פריפריה למרכז.
מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן: "הנחיית השרה רגב יוצאת לפועל הלכה למעשה, ואנחנו מביאים בשורה תחבורתית של ממש לנגב ולגליל. הארכת כביש 6 דרומה וצפונה היא נדבך מרכזי במדיניות משרד התחבורה לחיבור הפריפריה למרכז וחיזוקה הכלכלי והחברתי, קידום צמיחה כלכלית והפחתת אי השוויון בתחבורה. הכביש הזה ישרת מאות אלפי תושבים, יקל על שירות חיילים, ויחבר את ישראל כמו שלא חוברה מעולם."
גם מנכ"ל חברת חוצה ישראל, דן שנבך, הצטרף לדברים: "חוצה ישראל רואה בפרויקט הארכת כביש 6 דרומה נדבך מרכזי בפיתוח התשתית התחבורתית של מדינת ישראל ומנוע צמיחה כלכלי לאזור אשר יחבר בין הדרום למרכז הארץ תוך הפחתת גודשי התנועה. בנוסף, הארכת הכביש תשפר את הגישה ותקצר את זמני הנסיעה לדימונה וממנה, וכן תקל על נסיעתם של חיילות וחיילי צה"ל אל בסיסיהם בנגב."
הרעלת מזון בלילה: מה גרם לנתניהו לקריסה הפיזית?
