בעקבות נתוני OECD שמצביעים על חוסר ודאות תעסוקתית בקרב צעירים, הלמ"ס יוצאת לסקר חדש בקרב בני 20, שיבחן לראשונה לעומק את עמדותיהם כלפי השכלה אקדמית ואלטרנטיבות. רק 56% מבני ה־15 בישראל בטוחים מה ירצו לעשות כשיהיו גדולים
האם השכלה אקדמית היא עדיין כרטיס הכניסה לעתיד מבטיח? לנוכח נתונים מדאיגים שפרסם לאחרונה ה־OECD, לפיהם רק כמחצית מהצעירים בישראל בטוחים לגבי עתידם המקצועי, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) משיקה סקר ארצי רחב שיבחן את עמדותיהם של בני 20 בנוגע להשכלה גבוהה, אלטרנטיבות לימוד, וציפיותיהם מהעתיד.
הלמ"ס בודקת מה צעירים באמת רוצים מהלימודים
הסקר, שיתקיים במהלך החודש הקרוב, יבחן ארבעה נושאים עיקריים: מה מניע צעירים לבחור בלימודים אקדמיים או להימנע מהם, מה הם מצפים לקבל מתואר אקדמי, ומה עמדותיהם כלפי מסגרות לא-אקדמיות כמו יזמות, תעסוקה ישירה או לימודים טכנולוגיים. בלמ"ס מדגישים כי ממצאי הסקר יהיו כלי עבודה חיוני עבור קובעי מדיניות, מוסדות להשכלה גבוהה וגורמים כלכליים.
ההשתתפות בסקר נעשית באמצעות SMS אישי שנשלח לנבחרים בני 20, כאשר המענה אנונימי ונשמר תחת סודיות מלאה.
🐟 לידיעה נוספת שמתפרסמת במקביל: ראו הוזהרתם: סלמון מעושן ממספר מותגים נגוע בליסטריה – משרד הבריאות קורא להימנע מצריכת המוצרים שנמצאו נגועים.
נתוני OECD: רק מחצית בטוחים מה יעשו כשיהיו גדולים
הסקר מגיע על רקע פרסום דוח ה־OECD המתבסס על סקר פיזה 2022, שבו השתתפו מאות אלפי בני 15 ממדינות שונות. מהנתונים עולה כי רק 56% מבני ה־15 בישראל בטוחים מהו היעד המקצועי שלהם – פחות מהממוצע של 62% במדינות ה־OECD.
הפערים בולטים במיוחד בקרב תלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך ובקרב בנים לעומת בנות. המסקנה ברורה: מערכת החינוך לא מספקת כיום מענה מספק להכוונה תעסוקתית מוקדמת – במיוחד עבור קבוצות שזקוקות לכך יותר מכולם.
שואפים גבוה – אבל לא מתכוננים מספיק
83% מהתלמידים בישראל שואפים ללמוד לתואר אקדמי – שיעור גבוה משמעותית מהממוצע הבין־לאומי של 69%. עם זאת, רק שליש מהם מתעניינים באפשרויות מימון לימודים או מלגות, לעומת כמעט מחצית מהתלמידים במדינות אחרות.
פער זה בין שאיפה להיערכות מעלה שאלות קשות על תפקידה של מערכת החינוך בהכנת צעירים למציאות כלכלית ותעסוקתית מורכבת. גם שיעורי ההשתתפות הנמוכים בפעילויות הכנה לקריירה – כמו ייעוץ תעסוקתי או ירידי תעסוקה – מצביעים על כך שתלמידים בישראל פחות נחשפים לכלים מעשיים לתכנון עתידם.
פערים מגדריים ומקצועות מועדפים
בנות בישראל עדיין מעדיפות את מקצועות הבריאות והחינוך, בעוד הבנים נמשכים לתחומים טכנולוגיים. הפערים הללו מקבילים לדפוסים הגלובליים אך עשויים לשמר את ההפרדה המגדרית בשוק העבודה.
הנושא השנתי לשנת הלימודים תשפ"ו: "שורשי עמ"י – עתיד, מורשת ויזמות"
